Τετάρτη, Φεβρουαρίου 28, 2007

Ε-lawyer στο Μίλα Ελεύθερα του pasok.gr

Μπορείτε σήμερα να ακούσετε την podcast συζήτηση που έγινε την Κυριακή με τον Θανάση Πρίφτη με θέμα "Νομοθεσία και Διαδίκτυο: χρήση πληροφοριών του δημόσιου τομέα".

Τρίτη, Φεβρουαρίου 20, 2007

Πρόσκληση του e-lawyer σε παρουασίαση βιβλίου

Ιδού ο λόγος για τον οποίο έχει καθυστερήσει ο Κώδικας Δικαίου Κοινωνίας της Πληροφορίας. Υπόσχομαι μόλις ξεμπερδέψω, να ανταποκριθώ στην σχετική προαναγγελία...


Οι ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΑΚΚΟΥΛΑ Α.Ε. έχουν την τιμή να σας προσκαλέσουν στην παρουσίαση του βιβλίου του Βασίλη Σωτηρόπουλου με τίτλο

ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΧΡΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟΜΕΑ - ΕΡΜΗΝΕΙΑ Ν.3448/2006

την Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου 2007 και ώρα 20.00 στη Στοά του Βιβλίου

(Πεσμαζόγλου 5 και Σταδίου, Αρσάκειο Μέγαρο, Αίθουσα Λόγου)

Για το νέο θεσμικό πλαίσιο των πληροφοριών του δημόσιου τομέα θα μιλήσουν:

ο κ. Λέανδρος Ρακιντζής, Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης

η κ. Λίλιαν Μήτρου, Επίκουρη Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Αιγαίου

ο κ. Ανδρέας Καμπάς, Ειδικός Επιστήμονας του Συνήγορου του Πολίτη

η κ. Μαργαρίτα Γλαράκη, Δρ. Νομικής, Ειδικός Επιστήμονας της Επιτροπής Ανταγωνισμού

ο κ. Ευάγγελος Παπακωνσταντίνου, Δρ. Νομικής, Δικηγόρος, PKpartners Εταιρία Δικηγόρων

Συντονίζει ο κ. Νικήτας Λιοναράκης, δημοσιογράφος, αντιπρόεδρος της Greenpeace Hellas


Με το βιβλίο αυτό παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην ελληνική βιβλιογραφία το θεσμικό πλαίσιο για την δυνατότητα χρήσης εγγράφων δημόσιων αρχείων, για σκοπούς πέραν του αρχικού προορισμού τους. Η έννοια της «περαιτέρω χρήσης πληροφοριών» αναφέρεται στο δικαίωμα των πολιτών για άντληση εγγράφων από τους δημόσιους φορείς και αξιοποίησή τους για εμπορικούς ή μη σκοπούς.

Ο Ν. 3448/2006, με τον οποίο το εσωτερικό δίκαιο εναρμονίζεται προς την Οδηγία 2003/98/ΕΚ, αποσκοπεί στην απελευθέρωση του «μονοπωλίου» του δημόσιου τομέα, ως προς τη διαχείριση των εγγράφων που κατέχει. Ανοίγει έτσι το πεδίο για τη διαμόρφωση μιας νέας αγοράς πληροφοριών με την παροχή «υπηρεσιών περιεχομένου», βασιζόμενων στην πρώτη ύλη των εγγράφων των δημόσιων αρχείων.

Παράλληλα, το νέο θεσμικό πλαίσιο ενδυναμώνει το ατομικό δικαίωμα της πληροφόρησης, καθώς και άλλα ατομικά δικαιώματα, δεδομένου ότι η χρήση των εγγράφων μπορεί να συνδέεται όχι μόνο με επιχειρηματικούς και αναπτυξιακούς σκοπούς, αλλά και με την έρευνα, την επιστήμη, την τέχνη και την εκπαίδευση.

Η ερμηνεία του Ν.3448/2006 αξιοποιεί όλα των επίσημα κείμενα που αφορούν τη θέσπιση του νέου πλαισίου για την «περαιτέρω χρήση πληροφοριών του δημόσιου τομέα». Ο συγγραφέας επικαλείται στην ανάλυσή του τα σχετικά προπαρασκευαστικά κείμενα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της ΕΕ, αλλά και τα Πρακτικά της Βουλής, την Αιτιολογική Έκθεση, την Έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής επί του νομοσχεδίου, καθώς και τις σχετικές εγκυκλίους του Υπουργείου Εσωτερικών.

Παράλληλα, σε κάθε κεφάλαιο της Ερμηνείας δίνεται έμφαση στη διασύνδεση του θέματος με τα ποικίλα ζητήματα πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας, προστασίας προσωπικών δεδομένων και απορρήτων, λειτουργίας του ελεύθερου ανταγωνισμού και διαφάνειας, που προκύπτουν από τις νέες δυνατότητες για αξιοποίηση των εγγράφων του δημόσιου τομέα. Η ανάλυση λαμβάνει ιδιαιτέρως υπόψη τις σχετικές αρμοδιότητες της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, της Επιτροπής Ανταγωνισμού, του Συνηγόρου του Πολίτη και του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης. Επίσης, στην ανάπτυξη των κεφαλαίων υπάρχουν δικαιοσυγκριτικές αναφορές στο δίκαιο πρόσβασης στην περιβαλλοντική πληροφορία, στην πρόσβαση στα κοινοτικά έγγραφα και στη νομολογία του Πρωτοδικείου και του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων.

Το εκτενές Παράρτημα όλων των σχετικών κοινοτικών και εσωτερικών προπαρασκευαστικών, νομοθετικών και ερμηνευτικών κειμένων, που αφορούν την περαιτέρω χρήση πληροφοριών, καθιστά το έργο ένα ολοκληρωμένο εργαλείο για τον αναγνώστη, νομικό ή μη.

Το έργο προλογίζει ο Καθηγητής και Υπουργός Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, κ. Προκόπης Παυλόπουλος.



Σκοπός της παρουσίασης που ετοιμάσαμε είναι - με αφορμή την έκδοση του βιβλίου- να ακουστούν για πρώτη φορά τοποθετήσεις αρμόδιων κρατικών λειτουργών και ειδικών επιστημόνων επί των ζητημάτων που τίθενται με το νέο νόμο και να προκληθεί μια ζωντανή συζήτηση ανάμεσα στο κοινό και σε αυτούς.

Σας περιμένω.

Δευτέρα, Φεβρουαρίου 12, 2007

To ΕΣΡ "παρακάμπτει" το ΣτΕ

Μετά την απόφαση του ΣτΕ, το ΕΣΡ επανεξέτασε την υπόθεση της περίφημης εκπομπής που περιείχε και ένα φιλί ανάμεσα σε δύο άντρες και για την οποία επέβαλε το πρόστιμο των 100.000 ευρώ.

Το ΕΣΡ στη νέα του απόφαση αναφέρεται ρητά στην ακύρωση του προστίμου από το ΣτΕ, το οποίο ανέφερε στην απόφασή του ότι δεν θα έπρεπε να είχε ληφθεί υπόψη η σκηνή του φιλιού. Εκδίδει λοιπόν μία απόφαση, στην οποία δεν λαμβάνει μεν υπόψη τη σκηνή του φιλιού, αλλά όλες τις άλλες σκηνές με χυδαιολογίες και παρ' όλ' αυτά επιβάλλει το ίδιο πρόστιμο των 100.000 ευρώ!

Με την απόφαση αυτή το ΕΣΡ υπονοεί ότι και την πρώτη φορά δεν είχε λάβει δήθεν υπόψη στη σκηνή του φιλιού ανάμεσα στους δύο άντρες και γι' αυτό -και καλά- επιβάλλει και τώρα το ίδιο πρόστιμο. Είναι δύσκολο να πειστεί κανείς ωστόσο ότι:

- δεν είχε ληφθεί υπόψη τότε η σκηνή του φιλιού, αφού αναφερόταν στο σώμα της απόφασης και

- ότι και σήμερα δεν λαμβάνεται υπόψη, παρά την απόφαση του ΣτΕ, αφού επιβλήθηκε το ίδιο πρόστιμο με τότε.

Πέμπτη, Φεβρουαρίου 08, 2007

Πρόταση σε JustAnother και Parianos για διαμεσολαβητική επίλυση

Είδα λίγο τον καυγά που έχει ξεσπάσει ανάμεσα σε δύο bloggers, όπου ακούστηκαν και δηλώσεις για επικείμενες μηνύσεις και προσφυγή νομικά μέσα. Δεν έχω διαβάσει αναλυτικά τις αντεγκλήσεις, ούτε ξέρω ποιος το ξεκίνησε, ποιος φταίει, ποιος είναι σε "νόμιμη άμυνα" και λοιπά. Είδα μόνο σκληρές κουβέντες, αποκαλύψεις, ύβρεις και απειλές.


Όλοι ξέρουν ότι αν εμπλακούν με δικαστήρια και λοιπά, θα είναι μια επώδυνη και δαπανηρή διαδικασία. Άσε που θα είναι πολύ χρονοβόρα γιατί θα δικαστεί μετά από 1 χρόνο το νωρίτερο (σήμερα οι υποθέσεις προσδιορίζονται για μετά τον Φεβρουάριο του 2008) και δεν συμφέρει κανέναν. Δεν εξυπηρετεί την ταχύτητα με την οποία πρέπει να λύνονται τέτοιου είδους διαφορές.


Αντί να πηγαίνετε στα δικαστήρια JustAnother και Mantalena, θέλετε να:

1. συγκεντρώσω εγώ όλο το υλικό ως ανεξάρτητος διαιτητής,

2. να σας καλέσω να μου δώσετε και τα επιχειρήματά σας επιπροσθέτως,

3. να αξιολογήσω με βάση το ισχύον δίκαιο και τα δικτυακά συναλλακτικά ήθη ό,τι ειπώθηκε και,

τέλος, να δημοσιεύσω ένα τεκμηριωμένο νομικά και δεοντολογικά Πόρισμα από το οποίο να γνωμοδοτώ ποιος έχει δίκιο και ποιος έχει άδικο και σε τι ποσοστό;


Αν αποδεχτείτε την πρόταση και μου δείξετε την εμπιστοσύνη για την επίλυση της διαφοράς θα μπω στον κόπο και τη διαδικασία - όχι για μένα, αλλά για να δείξω την δύναμη της εξωδικαστικής επίλυσης νομικών προβλημάτων που μπορεί να έχει τα ίδια ηθικά αποτελέσματα με μια κανονική δίκη, χωρίς να είναι χρονοβόρα, χωρίς κόστος και χωρίς βέβαια να είναι δυνατή η επιβολή κυρώσεων.



Η μόνη μορφή "κύρωσης" που μπορεί να επέλθει είναι καθαρά ηθικής - "πολιτικής" φύσης. Η "βαρύτητά" της θα οφείλεται στην πειστικότητα της θεμελίωσής της εκ μέρους μου. Και ο αρνητικός αντίκτυπος για εκείνον που τυχόν αποδειχθεί ότι έχει άδικο θα οφείλεται στο ότι ο e-lawyer -με το όποιο εκτόπισμά του- γνωμοδότησε εφαρμόζοντας συγκεκριμένους κανόνες ότι έχει άδικο, δημοσιοποιώντας την άποψή του.

Είναι ακριβώς το αντίστοιχο με τα "πορίσματα" του Συνηγόρου του Πολίτη: δεν καταδικάζεται κανείς (δεν είναι νομικά εκτελεστά), αλλά οι "πολιτικές" και ηθικού χαρακτήρα συνέπειες για τη Διοίκηση οφείλονται ακριβώς στο ότι "ο Συνήγορος του Πολίτη, ως Ανεξάρτητη Αρχή, είπε ότι η Διοίκηση παρανόμησε" στο ένα ή το άλλο ζήτημα. Χωρίς ποινές και καταδίκες. Μόνο με τη δημοσιοποίηση της άποψής του.

(Μετά αν θέλει ο πολίτης να το πάει και δικαστικά, φέρνει το Πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη στο δικαστήριο της Αγωγής του, το οποίο έχει σαφώς μεγάλη βαρύτητα για την καταδίκη της Διοίκησης.)

Γενικά η διαμεσολάβηση θεωρείται ό,τι πιο μοντέρνο υπάρχει στα νομικά και είμαι φανατικός οπαδός της. Θα δώσετε την ευκαιρία σε αυτό το πείραμα;


(προσοχή: δεν ειμαι 24 ώρες το 24ωρο στο ίντερνετ. Θα απαντήσω αύριο σε όποιο μήνυμα υπάρξει).

Παρασκευή, Φεβρουαρίου 02, 2007

Απαγόρευση δημοσίευσης στοιχείων των απαλλαγέντων από τη στράτευση

Δημοσιεύθηκε σήμερα η πολυαναμενόμενη απόφαση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων επί του ερωτήματος του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας για τη δημοσιοποίηση καταλόγου των δημοσίων προσώπων που απαλλάχθηκαν από τη στράτευση για λόγους υγείας.

Η απόφαση απαγορεύει τη δημοσιοποίηση των στοιχείων και περιέχει μερικά πολύ ενδιαφέροντα σημεία. Ως προς τον ορισμό του "δημόσιου προσώπου" αναφέρει:

"Ως δημόσια πρόσωπα νοούνται τα πρόσωπα που κατέχουν δημόσια θέση ή/και χρησιμοποιούν δημόσιο χρήμα ή ακόμα και όλοι όσοι διαδραματίζουν ρόλο στη δημόσια ζωή είτε την πολιτική, την οικονομική, την καλλιτεχνική, την κοινωνική, την αθλητική ή οποιουδήποτε άλλου τομέα της δημόσιας ζωής (βλ. απόφαση ΕΔΔΑ Καρολίνα του Ανόβερου κατά Γερμανίας, 24.6.2004, προσφυγή υπ' αριθμ. 59320/00, αποφάσεις της Αρχής με αριθμ. 24, 25 και 26/2005, με περαιτέρω παραπομπές). Στην περίπτωση των προσώπων που θεωρούνται δημόσια, επειδή είναι πρόσωπα επικαιρότητας, η ύπαρξη της ιδιότητας αυτής κρίνεται in concreto, ενόψει της ιδιαίτερης θέσης που κατέχουν στην κοινωνία και της επιρροής που ασκούν στον τομέα των δραστηριοτήτων τους. Έτσι ένας καλλιτέχνης, ένας αθλητής ή ένας δημοσιογράφος μπορεί να είναι δημόσιο πρόσωπο αν και εφόσον συγκεντρώνει τα χαρακτηριστικά που προαναφέρθηκαν σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Με βάση τα παραπάνω, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι κάποιο πρόσωπο αποκτά την ιδιότητα του δημοσίου προσώπου διότι ανήκει σε συγκεκριμένη κατηγορία αναγνωρίσιμων απλώς προσώπων ή αντανακλαστικά, λόγω δηλαδή συγγένειας με δημόσιο πρόσωπο. "
Περαιτέρω, καθώς τα δεδομένα ποινικών καταδικών και υγείας είναι ευαίσθητα και η δημοσιοποίηση τους από τους υπεύθυνους επεξεργασίας επιτρέπεται μόνο με βάση άδειας της Αρχής, εφαρμόζεται η ειδική διάταξη του νόμου που είναι άκρως "αυστηρή" όπως επισημαίνει και η ίδια η Αρχή στην απόφασή της. Αυτή η διάταξη επιτρέπει δημοσιοποίηση μόνο δημόσιων προσώπων που διαχειρίζονται συμφέροντα τρίτων ή ασκούν δημόσιο λειτούργημα. Με βάση αυτήν την διάταξη, δεν επιτρέπεται π.χ. η δημοσιοποίηση στοιχείων καλλιτεχνών, αθλητών και δημοσιογράφων.
΄
Εδώ θα μπορούσαν παντως να διατυπωθούν αμφιβολίες συνταγματικότητας ως προς αυτη τη διάταξη.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι το πνεύμα της αποφασης είναι πως δεν μπορούν να χρησιμοποιούνται "προς παραδειγματισμό" του κοινωνικού συνόλου τα προσωπικά δεδομένα ατόμων ακόμη και γνωστών, γιατί έτσι η χρήση αυτών των δεδομένων καθιστά "εργαλείο" εκ μέρους του κράτους την ίδια την ανθρώπινη υπόσταση, η οποία έτσι υποβαθμίζεται σε επίπεδο αντικειμένου.
Μία απόφαση - σταθμός της Αρχής.