Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αναρτήσεις

Προβολή αναρτήσεων από Ιανουάριος, 2011

Μήνυμα του Ευρωπαίου Επόπτη Προστασίας Δεδομένων με ελληνικούς υπότιτλους

Το μήνυμα του Ευρωπαίου Επόπτη Προστασίας Δεδομένων κ. Π.Χούστινξ και του Αναπληρωτή Επόπτη κ. Τ.Μπουταρέλι για την Ημέρα Προστασίας Δεδομένων 2011.

Ευρωπαϊκή Ημέρα Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων

Η ιστοσελίδα του Συμβουλίου της Ευρώπης για την Ευρωπαϊκή Ημέρα Προστασίας Δεδομένων (εδώ).

Η κύρωση της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Προστασίας Δεδομένων από τον Ν.2068/1992 (το Φ.Ε.Κ. εδώ).


H Aρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα ανακοινώνει για την Ημέρα Προστασίας Δεδομένων τη λειτουργία μιας ειδικής ιστοσελίδας που εισάγει τα παιδιά στην κουλτούρα της αυτοπροστασίας των προσωπικών δεδομένων (βλ. εδώ)
Eπίσης η Αρχή δημιούργησε ένα τεστ "αυτοαξιολόγησης" για τα μέτρα που έχουμε λάβει όσον αφορά το ενδεχόμενο κλοπής ταυτότητας (identity theft) (βλ. εδώ).
Δύο εξαιρετικές πρωτοβουλίες που αξίζουν συγχαρητήρια.
Δελτίο τύπου Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων (βλ. εδώ).

Δείτε το μήνυμα του Ευρωπαίου Επόπτη Προστασίας Δεδομένων για την Ημέρα Προστασίας Δεδομένων 2011 (εδώ).



Πρωτοδικείο Αθηνών: η προστασία των διεμφυλικών βασίζεται στο άρθρο 14 της ΕΣΔΑ

Μια πρώτη συμβολική νομική νίκη για τα δικαιώματα των trans αποτελεί η απόφαση του Πρωτοδικείου για την αναγνώριση του Σωματείου Υποστήριξης Διεμφυλικών. Το Δικαστήριο αναγνώρισε ότι η αίτηση για την αναγνώριση του Σ.Υ.Δ. βασίζεται όχι μόνο στο Σύνταγμα και τον Αστικό Κώδικα, αλλά και στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, μνημονεύοντας ειδικά το άρθρο 11 (ελευθερία συνάθροισης και συνεταιρισμού) καθώς και το άρθρο 14 (απαγόρευση διακρίσεων).
Ιδίως η μνεία του άρθρου 14 της ΕΣΔΑ για την απαγόρευση των διακρίσεων, αποτελεί μια έμπρακτη αναγνώριση της ισχύος της πρόσφατης νομολογίας του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για τα διεμφυλικά άτομα. Το άρθρο 14 δεν αναφέρει ρητώς την προστασία για λόγους σεξουαλικού προσανατολισμού, αλλά ούτε και τους λόγους ταυτότητας φύλου, στην οποία βασίζονται τα αιτήματα των διεμφυλικών προσώπων. Αναφέρεται ρητώς μόνο σε διακρίσεις λόγω "φύλου", λόγω άλλων ιδιοτήτων, καθώς και "λόγω άλλης κατάστασης". Η ΕΣΔΑ είναι μια ευρωπαϊκή …

To κτίριο Νομικής ως ιερό άδυτο

Όταν μπήκα για πρώτη φορά στο κτίριο της Νομικής, κατά τα τέλη της δεκαετίας του 1980 σε μια "εκπαιδευτική" έφοδο με την μητέρα και τον αδερφό μου στο αμφιθέατρο Σαριπόλων, έπαθα ένα σοκ από τη βρωμιά. Όταν ξαναμπήκα την επόμενη δεκαετία ως φοιτητής, τα πράγματα ήταν τα ίδια, αλλά εξηγήσιμα στο μυαλό μου: αναγκαίο κακό μιας άκρως πολιτικοποιημένης σχολής, με το γνωστό ιστορικό φορτίο και τους πολλούς αποφοίτους - πρωθυπουργούς όπως φρόντιζαν να τονίζουν οι καθηγητές μας.
Όταν τελείωνα την Νομική, ήταν ήδη ένα απέραντο γιαπί. Γράφαμε εξετάσεις με ήχους κομπρεσέρ, πλακάδες να ξηλώνουν πατώματα και λοιπά. Η ανακαίνιση τελείωσε ελάχιστα χρόνια μετά την αποφοίτησή μου. Πρόκειται για ένα παλάτι σε σχέση με αυτό που θυμόμουν. Και έτσι πρέπει να είναι ένας πανεπιστημιακός χώρος, να εξυπηρετεί τον προορισμό για τον οποίο έχει δημιουργηθεί.
Την προηγούμενη Κυριακή περνώντας από τη Σόλωνος είδα ότι κάτι ετοιμαζόταν μέσα στην σχολή. Μετά έγινε γνωστό το θέμα της κατάληψης από αιτούντες ά…

ET3: Προστασία καταναλωτών και social media

Mια συζήτηση στην κρατική τηλεόραση για το ρόλο των κοινωνικών μέσων επικοινωνίας στην προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών.

"Πρόσωπα" με τον Γ.Βαλλιανάτο

retrospectiva 19: Ευρωκαταδίκη της Ελλάδας για το άσυλο

Στη σημερινή εκπομπή, μια συζήτηση με την Ηλέκτρα-Λήδα Κούτρα, πρόεδρο της Ελληνικής Δράσης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, με αφορμή την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου για τις συνθήκες διαβίωσης των αιτούντων άσυλο στην Ελλάδα και τον Κανονισμό Δουβλίνο ΙΙ (βλ. εδώ).Επίσημη ιστοσελίδα: http://hahur.com/Δελτίο Τύπου της Ελληνικής Δράσης για τα Ανθρώπινα δικαιώματα (βλ. εδώ)
Επίσης, συνεχίζεται η κατ' άρθρον ανάλυση του Συντάγματος. Σήμερα, ερμηνεία του άρθρου 2.
Ακούστε την εκπομπή εδώ.

Μια συνταγματική λύση για το πρόβλημα της παραγραφής

Η διαπίστωση ότι η συνταγματική διάταξη για την ευθύνη των υπουργών υποθάλπει την ατιμωρησία είναι καθολική: όλοι συμφωνούν ότι πρέπει να αλλάξει το Σύνταγμα. Αυτοί που θα αλλάξουν το Σύνταγμα είναι βέβαια οι πολιτικοί μας, βουλευτές και πρώην υπουργοί, οι οποίοι και πάλι θα αποφασίσουν για τους εαυτούς τους. Η διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης είναι όμως εξαιρετικά αργόσυρτη και απαιτεί την εμπλοκή δύο κοινοβουλευτικών σχηματισμών, την προαναθεωρητική και την αναθεωρητική Βουλή. Πολλά χρόνια, μέσα στα οποία η όποια συναίνεση μπορεί να χαθεί.
Προχθές σε μια εκπομπή της ΝΕΤ εμφανίστηκε ο κ. Μιχάλης Σταθόπουλος, καθηγητής Νομικής και πρώην υπουργός Δικαιοσύνης, και επισήμανε ότι υπάρχει κι άλλη μια δυνατότητα που δίνει το Σύνταγμα στο περίφημο άρθρο 86, στην 5η και τελευταία παράγραφό του:
"Αν για οποιονδήποτε άλλο λόγο, στον οποίο περιλαμβάνεται και η παραγραφή, δεν περατωθεί η διαδικασία που αφορά δίωξη κατά προσώπου που είναι η διετέλεσε μέλος της Κυβέρνησης ή Υφυπουργός…

Νόμος για διατήρηση τηλεπικοινωνιακών δεδομένων και λειτουργία καμερών

Σημαντικές τροποποιήσεις στο θεσμικό πλαίσιο για την προστασία προσωπικών δεδομένων εισάγονται με την ψήφιση του νέου νόμου που προέρχεται από το υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων (βλ. εδώ το νομοσχέδιο). 

Στο πρώτο κεφάλαιο, ο νόμος ενσωματώνει στο ελληνικό δίκαιο τις διατάξεις της Οδηγίας 2006/24, με την οποία επιβάλλεται στους παρόχους ηλεκτρονικών επικοινωνιών η υποχρεωτική διατήρηση όλων των δεδομένων κίνησης (ποιος πήρε τηλέφωνο ποιον, ποιες ιστοσελίδες επισκέφθηκε, που έστειλε e-mail), χωρίς όμως την καταγραφή του περιεχομένου των επικοινωνιών. Πρόκειται για το μεγαλύτερο φακέλωμα στην ιστορία της Ευρώπης (σύμφωνα με τον Ευρωπαίο Επόπτη Προστασίας Δεδομένων), ενώ αντίστοιχη ρύθμιση είχε απορριφθεί από τις Η.Π.Α. Για το θέμα αυτό μπορείτε να διαβάσετε εδώ ένα αναλυτικό άρθρο που αφορά την ψήφιση της Οδηγίας στην ΕΕ.
Όλο το περιθώριο που έχουν τα κράτη κατά την ενσωμάτωση της Οδηγίας αφορά: ποια θα είναι τα χρονικά όρια διατήρησης των δεδομένων, για ποια …

Η Ελλάδα στο Διεθνές Δικαστήριο για τις αποζημιώσεις του Διστόμου

Η υπόθεση στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης ξεκίνησε μετά από προσφυγή της Γερμανίας κατά της Ιταλίας. Η διαφορά σχετίζεται με την απόφαση της Ιταλίας για αναγκαστική εκτέλεση ακινήτων του γερμανικού δημοσίου προκειμένου να ικανοποιηθούν αιτήματα δικαιούχων γερμανικών αποζημιώσεων από τη σφαγή του Διστόμου (βλ. παλαιότερο elawyer post εδώ).
Με σημερινή απόφαση του Πρωθυπουργού, η Ελλάδα αποφασίστηκε ότι θα ασκήσει παρέμβαση υπέρ της καταγγελλόμενης Ιταλίας.
Στις 27.12.2008 υποβλήθηκε στο Διεθνές Δικαστήριο η προσφυγή της Γερμανίας κατά της Ιταλίας στα τέλη του 2008 (βλ. το πλήρες κείμενο της προσφυγής εδώ). Η Γερμανία διαμαρτύρεται επειδή τα ιταλικά δικαστήρια εκδίδουν αποφάσεις που σχετίζονται με αποζημιώσεις που πρέπει να καταβάλει η Γερμανία στα θύματα ναζιστικών εγκλημάτων του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Η Γερμανία ισχυρίζεται ότι η Ιταλία δεν έχει δικαιοδοσία να δικάζει και - κυρίως - να επιτρέπει την εκτέλεση των αποφάσεων εναντίον του Γερμανικού Δημοσίου, διότι έτσι παραβιάζονται …

Εν ενεργεία δικηγόρος ως συμπαραστάτης του δημότη

Ενώ σε διάφορους δήμους προκηρύσσεται η θέση του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης, προκύπτουν διάφορα ερωτήματα σχετικά με τις ασυμβίβαστες ιδιότητες, αλλά και τις θετικές ιδιότητες που πρέπει να παρουσιάζουν οι υποψήφιοι. (βλ. για τα κωλύματα και ασυμβίβαστα εδώ).

Ένα βασικό ερώτημα είναι εάν ο Συμπαραστάτης του Δημότη μπορεί να είναι νομικός και διατυπώθηκε αντιρρήση ως προς το ότι μπορεί να είναι ένας εν ενεργεία δικηγόρος.
Αν αναζητήσουμε το άρθρο 14 του "Καλλικράτη" που προβλέπει τα κωλύματα και τα ασυμβίβαστα θα δούμε ότι με ρητό και κατηγορηματικό τρόπο ο νομοθέτης δεν θεωρεί λόγο αναστολής του επαγγέλματος του δικηγόρου, του συμβολαιογράφου ή των μελών Δ.Ε.Π. την ιδιότητα του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης. Μόνο για τους δημάρχους (των δήμων άνω των 10.000 κατοίκων) ο Καλλικράτης επιβάλλει την αναστολή των επαγγελματικών δραστηριοτήτων. Αντίθετα, για τον "Ελεγκτή της Νομιμότητας", θεσμό για τον οποίο ο Καλλικράτης έχει προβλέψει ότι εί…

Αντισυνταγματικός ο δεκαπλασιασμός παραβόλου της μήνυσης

Η δικαστική προστασία είναι συνταγματικό δικαίωμα του ατόμου, δηλαδή αντιστοιχεί σε θεμελιώδη υποχρέωση της Πολιτείας να εγγυηθεί ότι τα δικαιώματά του θα προστατευθούν από ένα δικαστήριο (άρθρο 20 του Συντάγματος). Όταν αυτή η Πολιτεία προσθέτει διαρκώς νέα εμπόδια για την άσκηση της δικαστικής προστασίας σημαίνει ότι παρακωλύει την ενάσκηση του συνταγματικού δικαιώματος. Σημαίνει ότι δεν εκπληρώνει με την ευχέρεια που αναμένεται την υποχρέωσή της για προστασία των πολιτών.
Πρώτα ήρθε η επιβολή Φ.Π.Α. στις δικηγορικες υπηρεσίες. Στον αρχικό νόμο του 1986 περί Φ.Π.Α. δεν είχαν περιληφθεί οι δικηγορικές υπηρεσίες, επειδή τότε η αιτιολογική έκθεση ανέφερε ότι η πρόσβαση στη δικαιοσύνη είναι συνταγματικό δικαίωμα και δεν είναι δυνατόν να φορολογείται επιπρόσθετα.
Τώρα δεκαπλασιάζεται το παράβολο που οφείλει να καταβάλει ο μηνυτής, όταν καταθέτει μια μήνυση. Δηλαδή μιλάμε για την πιο απλή νομική προστασία που μπορεί να ζητησει ο πολίτης χωρίς καν την παρέμβαση δικηγόρου, την πιο οικονομική…

Επικαιροποιημένη πρόταση για τον Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης

Στις 25 Νοεμβρίου 2010 δώσαμε στη δημοσιότητα μια πρόταση για την οργάνωση του "Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης" στον Δήμο Αθηναίων (βλ. εδώ). Είχαμε λάβει υπόψη τα δεδομένα και την εμπειρία από τη λειτουργία του θεσμού σε άλλες πόλεις της Ευρώπης (βλ. εδώ), την μεθοδολογία του Συνηγόρου του Πολίτη, αλλά και τις δικές μας προσδοκίες, ως άνθρωποι που ζούμε και εργαζόμαστε στην Αθήνα, για την καλή λειτουργία του νέου θεσμού.
Η πρόταση συζητήθηκε και ακολούθησε διάλογος με διάφορες πλευρές, οι οποίες μας έδωσαν τις δικές τους ιδέες (βλ. εδώ κι εδώ) τις οποίες επεξεργαστήκαμε και προσθέσαμε στην πρότασή μας. Αυτή τη στιγμή έχουμε καταλήξει στην 6η έκδοση της πρότασης, η οποία έχει εμπλουτιστεί με πολύτιμες και χρήσιμες παρατηρήσεις, με αποτέλεσμα να αποτελεί ίσως την πιο ολοκληρωμένη εργασία που έχει καταρτιστεί μέχρι στιγμής για τον νέο θεσμό. Είναι ιδιαίτερα τιμητικό ότι δήμοι από όλη τη χώρα έχουν έρθει σε επικοινωνία μαζί μας, για να αντλήσουν πληροφορίες για το…

Εσφαλμένη η απάντηση της Αρχής για τις κάμερες στα διόδια

Όπως έχει δημοσιοποιηθεί, η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα επέτρεψε με απαντητικό της σημείωμα προς τα Υπουργεία Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη, την χρήση εικόνων από τα αυτοκίνητα που διέρχονται χωρίς να πληρώσουν διόδια, προκειμένου οι επιχειρήσεις που εκμεταλλεύονται τους δρόμους να μπορούν να στραφούν δικαστικώς εναντίον των οδηγών. 
Πρόκειται για μια νομικά εσφαλμένη απόφαση της Αρχής, η οποία υποπίπτει σε σοβαρή και ανεξήγητη αντίφαση σε σχέση με την Γνωμοδότηση 1/2009 (βλ. εδώ), με την οποία η Αρχή έκρινε αντισυνταγματική την τότε τροπολογία για τις κάμερες, όταν η ΝΔ επέβαλε την νομοθετική εξαίρεση εφαρμογής της προστασίας προσωπικών δεδομένων από κάθε κάμερα του δημοσίου. 
Σε εκείνη την Γνωμοδότηση, η Αρχή επέμενε - ορθά- ότι η λειτουργία των καμερών προϋποθέτει την θέσπιση ειδικής νομοθεσίας με την οποία θα προβλέπονται συγκεκριμένες διατάξεις για τη συλλογή, την αποθήκευση, τη χρήση και την διαβίβαση των δεδομένων. Διαφορετικά, μια γενική διάταξη που λέει…

Οι δικαστές δεν γνωρίζουν το νόμο

Ένα κλασικό νομικό αξίωμα είναι το jura novit curia, "το δικαστήριο γνωρίζει το νόμο". Όταν πηγαίνεις στο δικαστήριο αρκεί να πεις τι σου συνέβη, δεν χρειάζεται να υποδείξεις στον δικαστή ποιος νόμος ισχύει. Γιατί ο δικαστής ξέρει από μόνος του τον νόμο. Θα τον βρει αυτεπαγγέλτως.
Αυτή η αρχή πλέον θα πρέπει να αλλάξει διατύπωση: "το δικαστήριο πρέπει να γνωρίζει το νόμο". Από αξίωμα, γίνεται ένα αίτημα. Γιατί πλέον ο νόμος δεν είναι ένας Αστικός κι ένας Ποινικός Κώδικας, αλλά ένα αχανές σύνολο παλαιών αλλά και νεότερων κανονιστικών κειμένων που διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην αναζήτηση του ισχύοντος δικαίου, ιδίως όταν οι υποθέσεις δικάζονται από "τελικά" δικαστήρια. Τα οποία δεν είναι βέβαια ο Άρειος Πάγος και το Συμβούλιο Επικρατείας, αλλά τα υπερεθνικά δικαστήρια, στα οποία εκτίθεται η χώρα όταν οι δικαστές δεν γνωρίζουν το νόμο.
Οι δικαστές δεν γνωρίζουν τον νόμο, όταν αγνοούν ας πούμε τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου των Δικαιωμάτων του Αν…

O Συνήγορος του Kαταναλωτή καλεί τα μέρη για εξώδικη επίλυση

Σε σχέση με την υπόθεση του καταναλωτή – blogger που απασχολεί την επικαιρότητα, ο Συνήγορος του Καταναλωτή όρισε αυτεπάγγελτα ως ημέρα κλήσης όλων των μερών για εξώδικη επίλυση της διαφοράς την Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2011.
Χαιρετίζουμε την απόφαση της Ανεξάρτητης Αρχής για καθορισμό σύντομης ημερομηνίας, πριν την εκδίκαση της υπόθεσης στο Πρωτοδικείο Πειραιά, επίσπευση που οφείλεται στην ιδιαίτερη σοβαρότητα αλλά και το πρωτοφανές της εν λόγω υπόθεσης.
Η διαμεσολάβηση της Ανεξάρτητης Αρχής είχε ζητηθεί με πρωτοβουλία του ίδιου του καταναλωτή από τις 8 Οκτωβρίου 2010, γεγονός που οφείλεται στην προσήλωσή του στην προτεραιότητα της διαβουλευτικής επίλυσης της διαφοράς, η έκβαση της οποίας εξαρτάται από το πνεύμα και την προσέλευση που θα επιδείξουν οι εταιρίες.