Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αναρτήσεις

Προβολή αναρτήσεων από Μάϊος, 2014

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για την δίωξη blogger πολιτικού ακτιβιστή

Στην υπόθεση του Ilgar Mammadov κατά Αζερμπαϊτζάν, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου ασχολήθηκε με τη σύλληψη ενός πολιτικού ακτιβιστή που κρίθηκε ότι οφείλεται σε όσα έγραψε στο ιστολόγιό του εναντίον της Κυβέρνησης.

Ο ακτιβιστής τον Ιανουάριο του 2013 κάλυπτε την ταραχή που ξεσήκωσε η είδηση ότι ο γιος ενός υπουργού είχε εμπλακεί σε ένα τροχαίο και στη συνέχεια βιαιοπράγησε εναντίον των επιβατών του άλλου αυτοκινήτου. Αντιδρώντας σε αυτό, εκατοντάδες κάτοικοι ξεσηκώθηκαν και κατέστρεψαν ιδιοκτησίες που θεωρείτο ότι ανήκαν στην οικογένεια του υπουργού,μεταξύ αυτών κι ένα ξενοδοχείο για το οποίο μέλος της οικογένειας αρνήθηκε ότι του ανήκε. Ο ακτιβιστής κατέγραφε τις ειδήσεις από τα γεγονότα στο ιστολόγιό του.  Έγραψε μάλιστα ότι το ξενοδοχείο ανήκε όντως στην οικογένεια αυτή, όπως προέκυπτε από την έρευνά του στο site του υπουργείου, αλλά και στο facebook του γιου του υπουργού. Μέσα σε μία ώρα, οι πληροφορίες στις οποίες παρέπεμπε εξαφανίστηκαν από το site και από…

Οι δημότες "ψηφίζουν" κάθε μέρα

Σήμερα οι Αθηναίες και Αθηναίοι εκλέγουν τον Δήμαρχο, δηλαδή την πολιτική ηγεσία ενός οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης. Η πόλη είναι όμως κάτι ευρύτερο και θα ξαναπώ ότι το σημαντικότερο αξίωμα στην δημοκρατία είναι αυτό του πολίτη. Το ανώτατο αποφασιστικό όργανο του Δήμου δεν είναι ο Δήμαρχος, είναι το Δημοτικό Συμβούλιο. 

Το νέο Δημοτικό Συμβούλιο θα αναλάβει την 1η Σεπτεμβρίου 2014, άρα τα "απόαύριο" που ακούγονται είναι πολιτικά και μη κυριολεκτικά (βλ. Καλλικράτης). Έτσι, ενώ ο Δήμαρχος προΐσταται πολιτικά και διοικητικά όλων των υπηρεσιών του Δήμου, ο ρόλος του είναι περισσότερο εκείνος του εκπροσώπου, του φυσικού φορέα ενσωμάτωσης όλων όσα προσδοκά, διεκδικεί, συμβολίζει και οφείλει ο Δήμος. Όσες και όσοι ασχοληθείτε ενεργά την νέα δημοτική περίοδο, θα καταλάβετε τί σημαίνει αυτό, όταν δείτε την δημοτική γραφειοκρατία να μην εκτελεί αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου, επειδή απλά διαφωνεί με αυτές και το Δημοτικό Συμβούλιο να αναδιπλώνεται μετά από εισηγήσεις της ίδιας…

Χάρτα Δικαιωμάτων & Υποχρεώσεων Δημοτών και Κατοίκων

Εκτός από τον γνωστό "Καλλικράτη", υπάρχει κι ένας άγνωστος, αναξιοποίητος "Καλλικράτης". Αναφέρομαι σε ήδη προβλεπόμενες θεσμικές δυνατότητες υπέρ των πολιτών στο νομικό "οπλοστάσιο" της τοπικής αυτοδιοίκησης, δηλαδή στον Κώδικα Δήμων & Κοινοτήτων και στον "Καλλικράτη". Είναι δυνατότητες που δεν έχουν αξιοποιηθεί ακόμη ή πλήρως και μπορούν να βελτιώσουν το επίπεδο της τοπικής δημοκρατίας και να ενισχύσουν την συμμετοχή του πολίτη στην διαμόρφωση, αλλά και στην λήψη των αποφάσεων. 
 Μία από αυτές τις δυνατότητες που δεν έχουν αξιοποιηθεί είναι η κατάρτιση και θέση σε ισχύ της Χάρτα Δικαιωμάτων & Υποχρεώσεων των Δημοτών και των Κατοίκων. Προβλέπεται από το άρθρο 216 του Κώδικα Δήμων, ως δυνατότητα διακριτή από την σύνταξη ενός απλού "Οδηγού του Δημότη". Στο άρθρο 63 του "Καλλικράτη" προβλέπεται ότι το σχέδιο της Χάρτας εισάγεται στο Δημοτικό Συμβούλιο από την Εκτελεστική Επιτροπή του Δήμου. 
Η Χάρτα αποτελεί λοιπόν έν…

H Google διέπεται από την ευρωπαϊκή Οδηγία για τα προσωπικά δεδομένα

Το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη σημερινή του απόφαση C-131/12 (Google & Google Spain) ασχολήθηκε με την εφαρμογή του ευρωπαϊκού δικαίου για την προστασία και την ελεύθερη κυκλοφορία των προσωπικών δεδομένων σε παγκόσμια γνωστές και χρησιμοποιούμενες μηχανές αναζήτησης.
Η υπόθεση υποβλήθηκε ως προδικαστικό ερώτημα από δικαστήριο της Ισπανίας, το οποίο είχε να αντιμετωπίσει προσφυγή της Google εναντίον απόφασης της ισπανικής Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων. Ένας πολίτης προσέφυγε στην ισπανική Αρχή, ζητώντας να απαγορευθεί στην Google να μεταδίδονται τα προσωπικά δεδομένα του που είχαν δημοσιευθεί σε εφημερίδα (ανακοίνωση πλειστηριασμού κατοικίας, λόγω νομικής υποχρέωσης δημοσίευσης) και εντοπίζονταν ως αποτέλεσμα στην αναζήτηση του ονόματος του. Η ισπανική Αρχή δέχθηκε εν μέρει το αίτημα, η Google προσέφυγε στην ισπανική δικαιοσύνη κατά της απόφασης της Αρχής και η ισπανική δικαιοσύνη υπέβαλε μια σειρά ερωτημάτων στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης με κεντρικό θέμα:…

Η πρώτη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου για αποζημίωση από κράτος προς κράτος

Το Τμήμα Ευρείας Συνθέσεως του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου εξέδωσε σήμερα την τελική απόφασή του σχετικά με το θέμα των αποζημιώσεων στην υπόθεση της Κύπρου εναντίον της Τουρκίας. Πρόκειται για μια από τις ελάχιστες "διακρατικές προσφυγές" που υποβλήθηκαν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, το οποίο κατά κύριο λόγο δικάζει υπόθεσεις ατόμων κατά κρατών. Όπως ειπώθηκε ήδη, η απόφαση αυτή ανοίγει μια νέα εποχή κι ένα ολόκληρο νέο κεφάλαιο στο διεθνές δίκαιο προστασίας των ανθρώπινων δικαιωμάτων για το ΕΕΔΑ: την επιδίκαση αποζημιώσεων από κράτος προς κράτος για παραβιάσεις. Είναι η πρώτη τέτοια απόφαση στην ιστορία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.
Το Δικαστήριο επιδίκασε κατά πλειοψηφία υπέρ της Κύπρου 30.000.000 ευρώ για ηθική βλάβη των συγγενών των αγνοουμένων και 60.000.000 ευρώ για ηθική βλάβη των Ελληνοκύπριων κατοίκων της Καρπασίας. Τα ποσά αυτά θα αποδοθούν στους δικαιούχους από την Κυπριακή Κυβέρνηση, υπό την εποπτεία της Επιτροπής Υπου…

Χρειαζόμαστε πράγματι έναν Πρόεδρο της Δημοκρατίας;

Με το δημοψήφισμα που επέλυσε οριστικά το πολιτειακό ζήτημα της χώρας (ανάμεσα στην προεδρευόμενη ή βασιλευομένη δημοκρατία) έκλεισε ένας μεγάλος ιστορικός κύκλος, όπως φαίνεται οριστικά. Στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας αναγνωρίστηκαν οι λεγόμενες "ρυθμιστικές" αρμοδιότητες που αφορούν τον διορισμό του πρωθυπουργού - ζήτημα που αποκτά ιδιαίτερη σημασία όταν δεν υπάρχει απόλυτη πλειοψηφία στην Βουλή, αλλά λύθηκε με σαφείς συνταγματικούς κανόνες- καθώς και ορισμένες οιονεί δικαιοδοτικές αρμοδιότητες όπως η απονομή χάριτος (αρμοδιότητα που ασκείται) ή και η αναπομπή νομοσχεδίου, η απόφαση για την διενέργεια δημοψηφίσματος (αρμοδιότητες που δεν ασκούνται). Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι ένα πρόσωπο που εγγυάται την τήρηση των συνταγματικων κανόνων, μόνο όμως, τελικά,  ως προς την πολιτειακή τους διάσταση, όχι ως ένας φύλακας του Συντάγματος, ρόλος που έχει αναγνωριστεί πλέον αποκλειστικά στα δικαστήρια.
Όσο πιο αναλυτική είναι μια ρύθμιση όμως και όσο μεγαλύτερη συναίνεση υπάρχε…

Δικαστικοί αντιπρόσωποι

Οι "αφανείς ήρωες" της εκλογικής διαδικασίας σε αυτές τις τριπλές εκλογές δεν είναι άλλοι από τους Αντιπρόσωπους της Δικαστικής Αρχής. Αυτοί/-ές θα διασφαλίσουν την τήρηση της εκλογικής νομοθεσίας στη μικροκλίμακα του εκλογικού κέντρου και του τμήματος, αυτοί θα εγγυηθούν την μυστικότητα της ψήφου και το αδιάβλητο της καταμέτρησης. Μια εξαιρετικά σοβαρή ευθύνη, με απαιτητικές αρμοδιότητες αλλά και ποινικές κυρώσεις. 

Συμμετέχω από τις δημοτικές εκλογές του 1998 ως γραμματέας και μετά δικαστικός αντιπρόσωπος στις εκλογές· φέτος λόγω Δήμου Αθηναίων δεν θα είμαι. Θαυμάζω τις συναδέλφισσες και συναδέλφους που θα αφιερωθούν και θα καταπονηθούν αυτές τις μέρες, ώστε εμείς να ασκήσουμε τα συνταγματικά μας δικαιώματα. 

Καλή δύναμη σε όλες κι όλους τους δικαστικούς αντιπροσώπους της χώρας!

Σχόλια στις προτάσεις ΝΔ για την αναθεώρηση του Συντάγματος

Η σειρά των συνταγματικών αλλαγών που προτάθηκαν σήμερα από την πλευρά του πρωθυπουργού και της Νέας Δημοκρατίας περιλαμβάνει ορισμένα από τα ζητήματα που έχουν τεθεί και στον δημόσιο διάλογο σχετικά με τον καταστατικό χάρτη. Ορισμένοι έχουμε τοποθετηθεί για τα κεφάλαια που περιλαμβάνει και η σημερινή παρουσίαση. Έτσι, υπάρχει ήδη ετοιμότητα για σχολιασμό όσων ακούστηκαν σήμερα.
Πρόεδρος της Δημοκρατίας
Προτείνεται η "ενίσχυση του ρυθμιστικού ρόλου του" (χωρίς να διευκρινίζεται με ποιους όρους) και η άμεση εκλογή του από τον λαό. Πάντως είναι κρίσιμος ο χαρακτηρισμός  "ρυθμιστικός" για τον ρόλο του Προέδρου, διατηρώντας αυτόν στην σφαίρα της πολιτειακής ισορροπίας κι όχι επιτρέποντας την επέμβαση σε θέματα πολιτικής (αυτό θα μπορούσε να σημαίνει λ.χ. επαναφορά διάταξης για την διάλυση της Βουλής όταν υπάρχει μια προφανής δυσαρμονία της Κυβέρνησης με την λαϊκή βούληση, όπως ίσχυε πριν την αναθεώρηση του 1986), γεγονός που όντως ένας εκλεγμένος από τον λαό Πρόεδρος θ…

Έξω τα κομματικά στελέχη από τις ανεξάρτητες αρχές

Είναι λυπηρό να μην γίνεται σεβαστό το πνεύμα και το γράμμα του νόμου που αφορά τις ανεξάρτητες αρχές. Είμαστε από τις ελάχιστες χώρες στις οποίες λειτουργεί ο θεσμός του Συνηγόρου του Καταναλωτή (Consumer's Ombudsman). Ταυτόχρονα, είναι λυπηρό ότι από την αρχή της ίδρυσής του ο επικεφαλής της αρχής προερχόταν από συγκεκριμένο πολιτικό κόμμα. Αυτή η θλιβερή "παράδοση" φημολογείται ότι θα συνεχιστεί, με τοποθέτηση στην θέση του Συνηγόρου του Καταναλωτή ενός προσώπου που χρημάτισε γενικός γραμματέας πολιτικού κόμματος και βουλευτής του ίδιου χώρου.
Ο νόμος 3297/2004 αναφέρει στο άρθρο 2 παρ. 2 ότι ο Συνήγορος του Καταναλωτή επιλέγεται από το Υπουργικό Συμβούλιο, ύστερα από πρόταση του Υπουργού Ανάπτυξης και γνώμη της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής και διορίζεται από τον Υπουργό Ανάπτυξης. Η διαδικασία που περιγράφεται στον νόμο εμπλέκει λοιπόν εκπροσώπους της νομοθετικής και της εκτελεστικής λειτουργίας. Καθώς ο Συνήγορος του Καταναλωτή δεν είναι συνταγματικά …