Είναι γνωστό ότι όποιος δεν θέλει να λαμβάνει διαφημιστικό υλικό, κάνει μια δήλωση εγγραφής στο μητρώο του άρθρου 13 (ν.2472/1997) που τηρεί η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων και οι διαφημιζόμενοι το συμβουλεύονται για να μην ενοχλούν όσους δεν το επιθυμούν. Έτσι διαμορφώθηκε ο κανόνας ότι οι διαφημιστές μπορούν ελεύθερα να απευθύνονται σε όλους τους υπόλοιπους - που δεν έχουν γραφτεί στο μητρώο.
Με τον ειδικότερο ν.3471/2006 που αφορά την προστασία προσωπικών δεδομένων στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες, ορίζεται, όμως, ότι, με την εξαίρεση του e-mail που κάποια εταιρία έχει λάβει από προηγούμενη εμπορική επικοινωνία, δεν επιτρέπεται η χρήση των προσωπικών δεδομένων χωρίς ειδική προηγούμενη συγκατάθεση του υποκειμένου. Υπήρχε ωστόσο, μία αμφιβολία για τη σχέση αυτών των διατάξεων με το θέμα του μητρώου.
Αυτή η αμφιβολία λύθηκε πρόσφατα από την Αρχη, η οποία με την απόφαση 57/2007 επιλήφθηκε ενός τέτοιου ζητήματος. Σε αυτήν την απόφαση κρίθηκε ότι, σχετικά με την τηλεφωνική προώθηση προϊόντων:
- Δεν αρκεί η διαφημιστική εταιρία να έχει συμβουλευτεί το μητρώο του άρθρου 13, αλλά πρέπει να έχει και την ειδική συγκατάθεση του υποκειμένου.
- Όταν η εταιρία χρησιμοποιεί ανεξαρτητους "εμπορικούς συνεργάτες" που κάνουν τα τηλεφωνήματα, αλλά καθορίζει τους τρόπους και τους σκοπούς της επεξεργασίας, υπεύθυνη παραμένει η διαφημιζόμενη εταιρία , ενώ οι ειδικοί εμπορικοί συνεργάτες είναι "εκτελούντες την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων". Αυτό σημαίνει ότι ο διαφημιζόμενος δεν μπορεί να αποποιηθεί την ευθύνη και να την μετακυλήσει εξ ολοκλήρου στους εμπορικούς συνεργάτες.
- Άρα, παράνομα μας ενοχλούν τηλεφωνικά αν δεν έχουν την προηγούμενη ρητή, ειδική, σαφή συγκατάθεσή μας για τέτοιου είδους άμεση διαφήμιση.
- Άρα, παράνομα μας ενοχλούν τηλεφωνικά αν δεν έχουν την προηγούμενη ρητή, ειδική, σαφή συγκατάθεσή μας για τέτοιου είδους άμεση διαφήμιση.
Οι κρίσεις της Αρχής είναι ορθές, σύμφωνα με την συνδυαστική ερμηνεία των δύο νόμων, αλλά και πάλι η Αρχή δεν έδωσε μια πρακτική κατεύθυνση στους ενδιαφερόμενους για το πως θα πρέπει να εξασφαλισθεί αυτή η "ρητή, ειδική, ενημερωμένη συγκατάθεση" των υποκειμένων των δεδομένων. Ένας τρόπος θα ήταν ο τηλεφωνικός, δηλ. μια αρχική επικοινωνία με την οποία να ερωτάται ο πολίτης αν συγκατατίθεται στο να ακούσει το διαφημιστικό μήνυμα, αλλά βέβαια αυτή η πρακτική δημιουργεί ένα πρόβλημα κυκλικότητας.
Ένας άλλος τρόπος, πιο παραδοσιακός, είναι η παροχή συγκατάθεσης από τους ίδιους τους πελάτες της εταιρίας, όταν έρχονται εκείνοι σε κάποια μορφής εμπορική επικοινωνία: μπορουν τότε να συμπληρώνουν μία φόρμα δίνοντας τη συγκατάθεσή τους. Έτσι βέβαια, το target group περιορίζεται στα πρόσωπα που ήδη έχουν έρθει σε επικοινωνία με την εταιρία και όχι στο ευρύτερο κοινό. Αλλά, στο κάτω-κάτω, γιατί όχι; Το ευρύτερο κοινό ας ενημερωθεί με τα δημόσια διαφημιστικά μηνύματα: το direct marketing μπορεί να αναπτυχθεί εξίσου επιτυχώς και με τους υπόλοιπους.
Ένας άλλος τρόπος, πιο παραδοσιακός, είναι η παροχή συγκατάθεσης από τους ίδιους τους πελάτες της εταιρίας, όταν έρχονται εκείνοι σε κάποια μορφής εμπορική επικοινωνία: μπορουν τότε να συμπληρώνουν μία φόρμα δίνοντας τη συγκατάθεσή τους. Έτσι βέβαια, το target group περιορίζεται στα πρόσωπα που ήδη έχουν έρθει σε επικοινωνία με την εταιρία και όχι στο ευρύτερο κοινό. Αλλά, στο κάτω-κάτω, γιατί όχι; Το ευρύτερο κοινό ας ενημερωθεί με τα δημόσια διαφημιστικά μηνύματα: το direct marketing μπορεί να αναπτυχθεί εξίσου επιτυχώς και με τους υπόλοιπους.
Καλό θα ήταν η Αρχή όταν ασχολείται με ζητήματα στα οποία δεν έχει παρουσιάσει και ιδιαίτερη φαντασία, να συμβουλεύεται και να αντλεί βέλτιστες πρακτικές από τους πιο εξειδικευμένους φορείς. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, θα μπορούσε να αναζητήσει σχετικό υλικό από την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Άμεσης Διαφήμισης (FEDMA), η οποία άλλωστε έχει συνδράμει στο παρελθόν και το έργο της Ομάδας Εργασίας του άρθρου 29 (πάνελ των ευρωπαϊκών Αρχών Προστασίας Δεδομένων).
11 σχόλια:
τί θα γίνει τώρα με την Αρχή στη μετα-Σανιδά εποχή;;
Χμμ.. ετσι εξηγειται λοιπον...
Το οτι σταματησαν "μαχαιρι" τα ενοχλητικα τηλεφωνηματα μετα απο απειλη μου για μηνυση. Ευχαριστω δικηγορε:-) τωρα, αν ξανασυμβει, θα εχω προχειρα και τα δικαιολογητικα.
(μερικες φορες, οταν τους ελεγα να μην ενοχλουν, απαντουσαν οτι δεν με ειδαν πουθενα γραμμενη)
μας τα έχει ζαλίσει η επιτροπή. όπου γάμος και χαρά και η βασίλω πρώτη. Σε κάθε περιπτώση το direct marketing είναι η απάντηση του φτωχού, στην πίεση που δέχεται από το δυνατό ανταγωνιστή. στο blog μου kafedaki.blogspot.com, θα απαντήσω πιό τεκμηριωμένα επ΄αυτού. Τώρα πάω να κάνω τηλεμάρκετινγκ
Πριν από κάμποσους μήνες, στο συνεργείο της BMW που είχα πάει τη μηχανή μου, με είχαν ρωτήσει αν θα είχα αντίρρηση να μου τηλεφωνήσουν από τα κεντρικά γραφεία για να με ρωτήσουν σχετικά με την ποιότητα της υπηρεσίας που έλαβα. Ένιωσα πολύ Ευρωπαίος ρε παιδί μου όταν μου έκαναν αυτή την ερώτηση! Ήταν η μόνη εταιρεία που μπήκε στον κόπο, απ'όλες που με έχουν ενοχλήσει τηλεφωνικώς μέχρι τώρα. Τους είπα "ναι", και όταν μου τηλεφώνησαν έδωσα απαντήσεις σε όλο το μακροσκελές ερωτηματολόγιό τους.
Για όλους τους υπόλοιπους "τηλεφενοχλητές", η τακτική μου είναι είτε να τους το κλείσω αμέσως, είτε, αν δεν είμαι απασχολημένος με κάτι εκείνη τη στιγμή, να ξοδέψω όσο το δυνατόν περισσότερο από το χρόνο τους πριν τους αποκαλύψω πως "λυπάμαι, δεν θα πάρω".
chaka: O Σανιδάς έβγαλε μια εγκύκλιο-γνωμοδότηση που δεν είναι δεσμευτική, σε αντίθεση με την απόφαση της Αρχής για τις κάμερες και με την επικείμενη απόφαση του ΣτΕ. Επίσης η Αρχή τον περιποιήθηκε με μια πολύ σκληρή ανακοίνωση.
rodia: Oπότε αν σου πουν ότι "δεν είσαι γραμμένη στο Μητρώο" μπορείς πλέον να τους αντιτείνεις την 57/2007 της Αρχής.
stathis: Δεν νομίζω ότι η Vivodi, την οποία αφορούσε η συγκεκριμένη περίπτωση είναι ο "φτωχός". Ούτε απαγορεύεται το direct marketing. Aντιθέτως, αν οι άμεσοι διαφημιστές ακολουθήσουν τις διατάξεις για την προστασία προσωπικών δεδομένων, θα είναι πολύ πιο αποτελεσματικοί γιατί θα απευθύνονται σε ένα κοινό δεκτικό για τέτοια μηνύματα, άρα θα έχουν καλύτερη στοχοθεσία του target group.
Διαγόρας: κι αυτοί τη δουλειά τους κάνουν. Κι εγώ τους ακούω πριν το κλείσω, χωρίς να θέλω να τους φάω την ώρα. Είναι ένας οικονομικός κλάδος κι αυτός, ο οποίος αναπτύσσεται, αλλά πρέπει να ακολουθήσει τους κανόνες όχι μόνο της αγοράς, αλλά και της νομοθεσίας.
(Χωρίς να θέλω να ανοίξω συζήτηση πάνω σε αυτό το ζήτημα, καθώς φοβάμαι πως ίσως να είναι εκτός θέματος: ) το αν μία οποιαδήποτε οικονομική (ή εικαστική, πολιτιστική, κλπ.) δραστηριότητα θα βρεί πρόσφορο έδαφος για να αναπτυχθεί σε μία κοινωνία εξαρτάται από το κατά πόσο η κοινωνία είναι δεκτική προς αυτήν. Όταν λοιπόν εγώ κάνω αυτό που κάνω, δεν το κάνω από κωλοπαιδισμό, ούτε έχω κάτι προσωπικό εναντίον τους, απλά αντιπροσωπεύω έμπρακτα την κοινωνική μερίδα που δεν είναι δεκτική προς την εν λόγω δραστηριότητά, λειτουργώ δηλαδή ως "κοινωνικό φαινόμενο". Ουσιαστικά, ΨΗΦΙΖΩ.
Και αυτό το θέμα πολύ ενδιαφέρον. Σώπασες για λίγο και επανήλθες δρυμήτερος.
Ευχαριστώ πολύ! Ενεργοποίησα και πάλι το αγγλόφωνό μου blog www.the-data-protection-news.blogspot.com για τους φίλους από το εξωτερικό.
Μπορείς να μου δώσεις το τηλέφωνο της Αρχής;
Ευχαριστώ.
http://www.dpa.gr/portal/page?_pageid=33,15510&_dad=portal&_schema=PORTAL
Δημοσίευση σχολίου