Παρασκευή, Ιουνίου 10, 2011

Ο νέος νόμος για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση

Το σημαντικότερο νομοθέτημα των τελευταίων ετών, όσον αφορά τη διαφάνεια της κρατικής δράσης, είναι αυτό που αφορά το πρόγραμμα "Διαύγεια". Το αμέσως επόμενο είναι ο νέος νόμος για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση (δεν έχει ακόμη δημοσιευθεί στο ΦΕΚ, προσβάσιμος εδώ).

Πρόκειται για έναν νόμο - πλαίσιο που κατοχυρώνει ορισμένα βασικά δικαιώματα που διασφαλίζουν ότι η επικοινωνία του πολίτη με τις δημόσιες υπηρεσίες θα μπορεί να γίνεται και μέσω διαδικτύου. Έτσι θεσπίζεται υποχρεώση όλων των δημόσιων υπηρεσιών να διαθέτουν διαδικτυακούς τόπους με βασικές πληροφορίες, αλλά και με τη δυνατότητα για διοικητικές εργασίες, όπως λ.χ. η υποβολή αναφορών από τους πολίτες. Μέχρι σήμερα αυτό ήταν εφικτό μόνο για ελάχιστες υπηρεσίες, όπως η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων (βλ. εδώ).

Ανάμεσα στα νέα δικαιώματα είναι και η δυνατότητα του ατόμου να παρακολουθεί την πορεία της υπόθεσής του με τη χρήση του σχετικού κωδικού, ώστε να ενημερώνεται για το στάδιο στο οποίο έχει φτάσει (άρθρο 16).

Στις οργανωτικές καινοτομίες του νόμου ανήκει και η δημιουργία σε κάθε φορέα του δημοσίου Ομάδων Διοίκησης Έργου που αποτελείται από ανθρώπους των δημοσίων υπηρεσιών που θα μεριμνούν για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης (άρθρο 36). Ένα από τα μέλη της ομάδας ορίζεται ως εσωτερικός Υπεύθυνος Προστασίας Δεδομένων, ένα πρόσωπο που έχει την υποχρέωση να λειτουργεί ως μια μικρή αρχή προστασίας προσωπικών δεδομένων στο πλαίσιο του εκάστοτε δημόσιου φορέα. Υλοποιείται έτσι μια θεσμική δυνατότητα που προβλέπεται από την Οδηγία 95/46 και η οποία εδώ και χρόνια εφαρμόζεται σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη.

Βεβαίως όπως σε κάθε νόμο - πλαίσιο, δεν τελειώσαμε την ψήφισή του. Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, για την εφαρμογή των διατάξεών του απαιτείται η έκδοση 34 διοικητικών πράξεων (υπουργικών αποφάσεων, προεδρικών διαταγμάτων, αποφάσεων της αρχής προστασίας δεδομένων κλπ).

Επίσης, το νομοθέτημα είναι τελικά "φουτιέρα", αφού περιλαμβάνει κι ένα σωρό άσχετες τροπολογίες, παρά τις δεσμεύσεις της Κυβέρνησης ότι δεν θα μπαίνουν άσχετα θέματα σε νομοθετήματα. Για παράδειγμα, στο άρθρο 57 υπάρχει η παντελώς άσχετη διάταξη περί παραμονής των μελών του Ε.Σ.Ρ. ως "υπηρεσιακών" για όσο χρόνο δεν διορίζονται νέα μέλη. Και μάλιστα η διάταξη εμφανίζεται ως "ερμηνευτική" του ισχύοντος Ν.3051/2002 που αφορά γενικά τις ανεξάρτητες αρχές κι όχι ειδικώς το Ε.Σ.Ρ. Αλλά βλέπετε τώρα είναι που το ΣτΕ αποφάσισε ότι ο μη έγκαιρος διορισμός νέων μελών του Ε.Σ.Ρ. καθιστά άκυρες της αποφάσεις του, οπότε ο νομοθέτης σπεύδει να παρέμβει στο έργο της δικαιοσύνης προλαβαίνοντας τυχόν αιτήσεις ακύρωσης που θα ζητήσουν την αντίστοιχη εφαρμογή αυτής της νομολογίας. Αλλά βέβαια το Σύνταγμα έχει κάποιες προβλέψεις για την αναδρομικότητα των "ερμηνευτικών" νόμων.

Ένας πολύ καλός νόμος, ο οποίος όμως θα πρέπει να ασκηθεί πολύ πίεση για να εφαρμοστεί, όπως εξάλλου και για κάθε νόμος που ρυθμίζει τη σχέση των πολιτών με το κράτος.




6 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Η διαφάνεια καλή είναι αλλά δεν νομίζω ότι εκεί είναι το πρόβλημα αφού οι υψηλά ιστάμενοι δεν έχουν πρόβλημα να φέρουν νομοσχέδια προς ψήφιση, τα οποία είναι κομμένα και ραμμένα στα μέτρα αυτών που τα παράγγειλαν.

Όταν λοιπόν το κεφάλι συμπεριφέρεται κατά αυτό τον τρόπο γιατί να καταλογίζουμε ευθύνες στο σώμα, στα άκρα;;;

Δεν ήταν σε θέση το κεφάλι να ορίσει το σώμα του;;; Μάλλον όχι [sic] για αυτό άλλωστε και ο νόμος περί ευθύνης υπουργών.

Προφανώς και το χέρι που κλέβει οδηγείται από τον εγκέφαλο και οι πολιτικοί "άρχοντες" της χώρας γνώριζαν πολύ καλά τι γίνεται αλλά για να μην έρθουν σε ρήξη με τα χέρια τους, τους υφισταμένους τους, φρόντισαν εκείνοι να καλυφθούν νομικά και να ρίξουν τις ευθύνες στους υφισταμένους τους, λες και τελευταίοι δεν λογοδοτούσαν στους προϊσταμένους τους, ούτε φυσικά οι πολιτικοί προϊστάμενοι δεν έφεραν ευθύνη για τις πράξεις των υφισταμένων τους.

Τέλος πάντων, αυτά είναι γνωστά, άλλη είναι η απορία μου.

Με τον όρο ηλεκτρονική διακυβέρνηση τι αποδίδουν;;;

To e-government ή το e-governance;;;

Η έννοια της διακυβέρνησης είναι πολύ ευρύτερη από αυτή της κυβέρνησης και ενώ η διακυβέρνηση μπορεί να συμπεριλαμβάνει και την κυβέρνηση ως μέσο, ως θεσμό, για την άσκηση εξουσίας, δεν περιορίζεται μόνο σε αυτά τα στενά όρια αλλά δύναται να διευρυνθεί σε κάθε δυνατή μορφή δραστηριότητας από την οποία πηγάζει πολιτική.

Γιατί λοιπόν χρησιμοποιούν τον όρο "ηλεκτρονική διακυβέρνηση" και δεν μετονομάζουν/χαρακτηρίζουν την κυβέρνησή τους σε ηλεκτρονική;;;

Μήπως η ηλεκτρονική ενημέρωση των πολιτών αρκεί για να θεωρήσουν οι πολίτες ότι συμμετέχουν ενεργά στην διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων ή την άσκηση βέτου στις αποφάσεις που πάρθηκαν από το κοινοβούλιο; Μήπως αυτή η ηλεκτρονική ενημέρωση έχει καμία σχέση με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση όπως πχ αυτή είναι γνωστή στην Ελβετία;;;

Παιχνίδια λοιπόν παίζουν με τις λέξεις και τις έννοιες σε μία προσπάθεια υπό το μανδύα της ύπουλης μεθόδευσης να ωραιοποιηθούν οι καταστάσεις, να χρυσώσουν το χάπι.

Δημοκρατικά εκλεγμένη ολιγαρχία ήταν και είναι και τώρα μπαίνει και το στοιχείο της ηλεκτρονικής ενημέρωσης των πεπραγμένων των υφισταμένων τους, τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο και σίγουρα αυτή η ενημέρωση δεν είναι διακυβέρνηση.

e-Lawyer είπε...

Μπερδεύεις την έννοια της κυβέρνησης με την δημόσια διοίκηση.

Τάσος Λειβαδίτης είπε...

σύντροφε, πρέπει να παραδεχθείς, αν θέλεις δηλαδή να σκεφτείς σοβαρά για τα που σε ενδιαφέρουν, ότι συμβαίνουν δύο πράγματα: εκμετάλλευση και έλεγχος. ότι όποιο συναίσθημα ή πληροφορία από τον φυσικό κόσμο την διαστρέφουν και την μεταχειρίζονται για να στήνουν το κύρος και το κέρδος τους οι εκμεταλλευτές. η χρήση της δημοκρατίας, αν θες να ξέρεις, εντάσσεται μέσα στο εξουσιαστικό παίγνιο του κύρους τους. λένε: κοίτα μας πόσο σε αγαπάμε που θέλουμε να είσαι δημοκρατικά ελεύθερος, έλα ρε, πολλές φορές και ελαρέ λένε, κάνε αυτό που θέλουμε για να σωθείς εσύ, είναι καλό, είσαι καλός, όμως δεν είναι ό,τι φαίνεται περί δημοκρατίας και δικαιωμάτων και περί λάιτ οικονομικής οργάνωσης το ποθούμενο αυτών ή εκείνων. είναι συνολικά κάθε στιγμή η ακραιφνής κ' ωλόκληρη η ιδεολογία της υποταγάρας. κάθε στιγμή όμως, ασταμάτητα. η διαφάνεια δεν είναι καλή, ποιος σου είπε ότι είναι καλή. τι θέλουμε να γίνει διαφανές; εμένα, αν με ρωτάς, δεν πιστεύω σε ανθρώπινη διαύγεια δια του ελέγχου επί των άβιων ή των έμβιων ή των αφηρημένων κατορθώσιμη. άρα δεν εγώ δεν θέλω να διαυγαστεί διαφανώς το εκμεταλλευτικό τίποτα. να βάλεις ένα ιμέιλ στο προφάιλ που θα φτιάξεις, γιατί, με προϋπόθεση ότι θα ενδιαφέρεσαι να ακούς και να βοηθάς να σκέφτομαι, εγώ θα σε αγαπώ. εντάξει, όχι πολλά πράγματα, μη νομίζεις, αλλά όσο δεν μπορώ θα σε αγαπώ. μετά θα σε δέσω σε μια συκιά πάνω οληνύχτα και θα περπατάνε πάνω σου οι διμουτσούτσουνες οχιές δίχως να σε δαγκώνουν όμως. η γραφειοκρατία που θέλεις να καταδικάσεις δεν είναι η διοικητική. θα σου πω εγώ τι είναι. πού είσαι, φυσάει, κρυώνω, πού είσαι.

kimon είπε...

Στάχτη στα μάτια του κόσμου ο νόμος,καλός στην εμφάνιση και στις προθέσεις,χωλαίνει στην πράξη λόγω πολιτικής πελατείας.

e-Lawyer είπε...

Τότε να μην τον επικαλεστούμε αν δεν τον τηρήσει κάποια δημόσια υπηρεσία, αφού τον απαξιώνουμε εν τη γενέσει του.

chris είπε...

με ολα αυτα θα μας υποχρεωσουν στην έκδοση για ηλεκτρονικη ταυτότητα---> φακέλωμα-->χάραγμα666

Απαγόρευση λειτουργίας καμπάνας ναού λόγω ηχορύπανσης

  Σε υπόθεση που εκπροσωπώ τον θιγόμενο πολίτη, μετά από 2 προσωρινές διαταγές, το Πρωτοδικείο Καλαμάτας εξέδωσε και απόφαση ασφαλιστικών μ...