Δευτέρα, Μαΐου 05, 2014

Έξω τα κομματικά στελέχη από τις ανεξάρτητες αρχές

Είναι λυπηρό να μην γίνεται σεβαστό το πνεύμα και το γράμμα του νόμου που αφορά τις ανεξάρτητες αρχές. Είμαστε από τις ελάχιστες χώρες στις οποίες λειτουργεί ο θεσμός του Συνηγόρου του Καταναλωτή (Consumer's Ombudsman). Ταυτόχρονα, είναι λυπηρό ότι από την αρχή της ίδρυσής του ο επικεφαλής της αρχής προερχόταν από συγκεκριμένο πολιτικό κόμμα. Αυτή η θλιβερή "παράδοση" φημολογείται ότι θα συνεχιστεί, με τοποθέτηση στην θέση του Συνηγόρου του Καταναλωτή ενός προσώπου που χρημάτισε γενικός γραμματέας πολιτικού κόμματος και βουλευτής του ίδιου χώρου.

Ο νόμος 3297/2004 αναφέρει στο άρθρο 2 παρ. 2 ότι ο Συνήγορος του Καταναλωτή επιλέγεται από το Υπουργικό Συμβούλιο, ύστερα από πρόταση του Υπουργού Ανάπτυξης και γνώμη της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής και διορίζεται από τον Υπουργό Ανάπτυξης. Η διαδικασία που περιγράφεται στον νόμο εμπλέκει λοιπόν εκπροσώπους της νομοθετικής και της εκτελεστικής λειτουργίας. Καθώς ο Συνήγορος του Καταναλωτή δεν είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη ανεξάρτητη αρχή, η ανάδειξη του προσώπου δεν προέρχεται από την Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής με ομοφωνία ή πλειοψηφία των 2/3 (άρθρο 101Α του Συντάγματος), αλλά με μια διαδικασία που παρέχει μικρότερες εγγυήσεις ανεξαρτησίας:η Βουλή έχει ρόλο απλής γνώμης (όχι απόφασης) και η επιλογή ανήκει αποκλειστικά στην Κυβέρνηση. 

Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η Κυβέρνηση μπορεί να παρακάμψει ακόμα και τα προσχήματα και να διορίσει στην θέση ένα κομματικό στέλεχος. Μια τέτοια επιλογή θα σήμαινε ότι η θέση αυτή χρησιμοποιείται για τακτοποίηση ημετέρων και το χειρότερο είναι ότι το μήνυμα μιας τέτοιας πράξης είναι ότι η αρχή δεν είναι πραγματικά ανεξάρτητη. Ο πολίτης εύλογα αποκομίζει την εντύπωση ότι, αφού η Ν.Δ. βάζει έναν "δικό της", αντίστοιχα, ελπίδες να δικαιωθεί από την παρέμβαση του Συνηγόρου θα έχει ένας "δικός της"! Και κάπως έτσι καταστρέφεται συνολικά η καλή έξωθεν μαρτυρία, αλλά κυρίως το επιστημονικό έργο του προσωπικού μιας ανεξάρτητης αρχής που ήδη μετράει σχεδόν δέκα χρόνια στο δημόσιο γίγνεσθαι. 

Αυτό πρέπει να τελειώσει. Οι θέσεις των ανεξάρτητων αρχών πρέπει να καλύπτονται ύστερα από δημόσια προκήρυξη (όπως συμβαίνει στην τοπική αυτοδιοίκηση για τον Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης και τον Περιφερειακό Συμπαραστάτη του Πολίτη και της Επιχείρησης), ύστερα από δημόσια συνέντευξη ενώπιον της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής και ύστερα από δημόσια συζήτηση στο Υπουργικό Συμβούλιο: αυτά όλα μπορούν να γίνουν και με βάση το ισχύον δίκαιο, χωρίς να αλλάξει ούτε ένα κόμμα από το άρθρο 2 του Ν.3297/2004. 

Αρκεί να υπάρχει πολιτική βούληση για αξιοκρατία, ίση μεταχείριση και κυρίως διαφάνεια.

Υπάρχει;



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Νομική φύση του "Αρχείου Καβάφη" και πνευματική ιδιοκτησία

Με αφορμή την εξώδικη δήλωση του Ιδρύματος Ωνάση, κατόχου του "Αρχείου Καβάφη", εναντίον του καθηγητή Μιχάλη Πιερή για την δημοσ...