Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Έξω τα κομματικά στελέχη από τις ανεξάρτητες αρχές

Είναι λυπηρό να μην γίνεται σεβαστό το πνεύμα και το γράμμα του νόμου που αφορά τις ανεξάρτητες αρχές. Είμαστε από τις ελάχιστες χώρες στις οποίες λειτουργεί ο θεσμός του Συνηγόρου του Καταναλωτή (Consumer's Ombudsman). Ταυτόχρονα, είναι λυπηρό ότι από την αρχή της ίδρυσής του ο επικεφαλής της αρχής προερχόταν από συγκεκριμένο πολιτικό κόμμα. Αυτή η θλιβερή "παράδοση" φημολογείται ότι θα συνεχιστεί, με τοποθέτηση στην θέση του Συνηγόρου του Καταναλωτή ενός προσώπου που χρημάτισε γενικός γραμματέας πολιτικού κόμματος και βουλευτής του ίδιου χώρου.

Ο νόμος 3297/2004 αναφέρει στο άρθρο 2 παρ. 2 ότι ο Συνήγορος του Καταναλωτή επιλέγεται από το Υπουργικό Συμβούλιο, ύστερα από πρόταση του Υπουργού Ανάπτυξης και γνώμη της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής και διορίζεται από τον Υπουργό Ανάπτυξης. Η διαδικασία που περιγράφεται στον νόμο εμπλέκει λοιπόν εκπροσώπους της νομοθετικής και της εκτελεστικής λειτουργίας. Καθώς ο Συνήγορος του Καταναλωτή δεν είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη ανεξάρτητη αρχή, η ανάδειξη του προσώπου δεν προέρχεται από την Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής με ομοφωνία ή πλειοψηφία των 2/3 (άρθρο 101Α του Συντάγματος), αλλά με μια διαδικασία που παρέχει μικρότερες εγγυήσεις ανεξαρτησίας:η Βουλή έχει ρόλο απλής γνώμης (όχι απόφασης) και η επιλογή ανήκει αποκλειστικά στην Κυβέρνηση. 

Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η Κυβέρνηση μπορεί να παρακάμψει ακόμα και τα προσχήματα και να διορίσει στην θέση ένα κομματικό στέλεχος. Μια τέτοια επιλογή θα σήμαινε ότι η θέση αυτή χρησιμοποιείται για τακτοποίηση ημετέρων και το χειρότερο είναι ότι το μήνυμα μιας τέτοιας πράξης είναι ότι η αρχή δεν είναι πραγματικά ανεξάρτητη. Ο πολίτης εύλογα αποκομίζει την εντύπωση ότι, αφού η Ν.Δ. βάζει έναν "δικό της", αντίστοιχα, ελπίδες να δικαιωθεί από την παρέμβαση του Συνηγόρου θα έχει ένας "δικός της"! Και κάπως έτσι καταστρέφεται συνολικά η καλή έξωθεν μαρτυρία, αλλά κυρίως το επιστημονικό έργο του προσωπικού μιας ανεξάρτητης αρχής που ήδη μετράει σχεδόν δέκα χρόνια στο δημόσιο γίγνεσθαι. 

Αυτό πρέπει να τελειώσει. Οι θέσεις των ανεξάρτητων αρχών πρέπει να καλύπτονται ύστερα από δημόσια προκήρυξη (όπως συμβαίνει στην τοπική αυτοδιοίκηση για τον Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης και τον Περιφερειακό Συμπαραστάτη του Πολίτη και της Επιχείρησης), ύστερα από δημόσια συνέντευξη ενώπιον της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής και ύστερα από δημόσια συζήτηση στο Υπουργικό Συμβούλιο: αυτά όλα μπορούν να γίνουν και με βάση το ισχύον δίκαιο, χωρίς να αλλάξει ούτε ένα κόμμα από το άρθρο 2 του Ν.3297/2004. 

Αρκεί να υπάρχει πολιτική βούληση για αξιοκρατία, ίση μεταχείριση και κυρίως διαφάνεια.

Υπάρχει;



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Παράνομη η αντιγραφή φωτογραφιών από ελεύθερης πρόσβασης προφίλ στο facebook

Yπάρχει διάχυτη η εντύπωση ότι αν κάποιος έχει λογαριασμό ελεύθερης πρόσβασης ("ανοιχτό προφίλ") σε ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης, ό,τι έχει αναρτήσει σε αυτήν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ελεύθερα. Η παρανόηση αυτή επικρατεί κυρίως σε μέσα ενημέρωσης που νομίζουν ότι μπορούν να χρησιμοποιούν ελεύθερα υλικό από προφίλ των χρηστών στο facebook, χωρίς να σέβονται ότι οι χρήστες δεν έχουν συγκατατεθεί στην εμπορική χρήση των δεδομένων τους από εφημερίδες ή την τηλεόραση. Μια πρόσφατη απόφαση του Εφετείου Αθηνών  (2016) στην οποία υπερασπίστηκα μια χρήστη του facebook επιβεβαίωσε ότι και από ελεύθερα προσβάσιμο λογαριασμό δεν επιτρέπεται χωρίς συγκατάθεση η αναπαραγωγή των προσωπικών δεδομένων (φωτογραφιών) και καταδίκασε την εφημερίδα να καταβάλει αποζημίωση στην θιγόμενη. Ανέφερε χαρακτηριστικά το Δικαστήριο:
“ Σε ό,τι αφορά, ειδικότερα τις φωτογραφίες που δημοσιεύθηκαν, είναι απαραίτητο να επισημανθεί ότι αυτές πραγματικά προέρχονταν από ιστοσελίδα στο διαδίκτυο, στην οποία η …

Χρήση φωτογραφιών από το facebook σε ΜΜΕ

Μια σημαντική απόφαση εκδόθηκε πρόσφατα από το Εφετείο Αθηνών και αφορά την χρήση φωτογραφιών που είχε αναρτήσει ένα πρόσωπο στο facebook και στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκαν στον Τύπο και στην τηλεόραση. Με την απόφαση 5336/2015, το Εφετείο έκρινε ότι αυτό δεν επιτρέπεται χωρίς την συγκατάθεση του υποκειμένου και επίσης αποφάνθηκε ότι το facebook αποτελεί "αρχείο προσωπικών δεδομένων" στοιχείο που αποτελεί προϋπόθεση για να εφαρμοστεί επ' αυτού ο Ν.2472/1997 για την προστασία από την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων. 
Οι επί του θέματος των φωτογραφιών αιτιολογικές σκέψεις του δικαστηρίου έχουν ως εξής:
"Με την προβολή των φωτογραφιών της ενάγουσας στην τηλεόραση, χωρίς τη συναίνεση ή την εκ των υστέρων έγκρισή της, προσεβλήθη το δικαίωμά της επί της ιδίας εικόνας. Το γεγονός ότι στις προβληθείσες φωτογραφίες της ήταν καλυμμένα τα χαρακτηριστικά του προσώπου της δεν αναιρεί την προσβολή, δεδομένου ότι, αφ' ενός μεν, εικόνα του ατόμου δεν είναι μόνο το πρόσωπό του, α…

Σκουρλέτης: αντίθετο σε δημόσια τάξη / χρηστά ήθη το επώνυμο τέκνου ζεύγους γυναικών

Κατόπιν κοινοβουλευτικής ερώτησης 12 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για την άρνηση του Ειδικού Ληξιαρχείου του Υπουργείου Εσωτερικών να καταχωρήσει ληξιαρχική πράξη γέννησης τέκνου που έλαβε το επώνυμο της συζύγου της μητέρας του (βλ. εδώ), απαντήσεις δόθηκαν από τον υπουργό Δικαιοσύνης και τον υπουργό Εσωτερικών. 
Ο (πρώην) υπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων κ. Παρασκευόπουλος αντί να απαντήσει τί συγκεκριμένο πρόκειται να πράξει σε επίπεδο νομοθεσίας για την ανεπιφύλακτη αναγνώριση των γονέων του παιδιού, όπως επιβάλλει η Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού (η επιλογή του ονόματος τέκνου ήδη δίνεται από τον νόμο για το σύμφωνο συμβίωσης), αναφέρει στην απάντησή του -γενικά και αόριστα- ότι το υπουργείο του υλοποιεί δράσεις "Δικαιοσύνης φιλικές για τα παιδιά" και ότι αναμένεται η έναρξη εργασιών μιας νομοπαρασκευαστικής επιτροπής για θέματα οικογενειακού δικαίου. Περαιτέρω, για το γεγονός ότι το Ειδικό Ληξιαρχείο δεν εφαρμόζει το άρθρο 10 του νόμου…