Τρίτη, Οκτωβρίου 15, 2013

Μια ρωγμή στην δημοκρατική λειτουργία του Δήμου Αθηναίων

Κακοδιοίκηση είναι να "θάβονται"  οι αιτήσεις των πολιτών προς τις Αρχές, να απαντώνται με "ενημερωτικά" σημειώματα που δεν αναρτώνται ποτέ στην Διαύγεια και δεν μπορούν να προσβληθούν στα Δικαστήρια, αφού δεν είναι "ατομικές διοικητικές πράξεις". Κακοδιοίκηση είναι να περιμένει κανείς μήνες ή χρόνια για να λάβει μια οριστική απάντηση από την Διοίκηση. Η κρατική γραφειοκρατία ξέρει πολύ καλά να αποφεύγει τους μηχανισμούς διαφάνειας και λογοδοσίας, με τις κατασκευές των ενημερωτικών απαντήσεων. 

Μια τέτοια υπόθεση προέκυψε στον Δήμο Αθηναίων: οι πολίτες υπέβαλαν αιτήσεις στο θεσμοθετημένο όργανο για την εξωδικαστική επίλυση των διαφορών τους με τον δήμο, την Οικονομική Επιτροπή. Η Επιτροπή αποτελείται από αιρετούς, νόμιμα εκλεγμένους δημοτικούς συμβούλους όχι μόνο της πλειοψηφίας, αλλά και άλλων παρατάξεων. Ωστόσο, για να συζητήσει τις αιτήσεις των πολιτών, πρέπει να ετοιμαστεί μια "εισήγηση" από την "υπηρεσία". Και για να έχει κύρος μια απόφαση εξωδικαστικού συμβιβασμού, πρέπει να υπάρχει μια "γνωμοδότηση δικηγόρου", αλλιώς η απόφαση είναι άκυρη, σύμφωνα με τον "Καλλικράτη". Δεν είναι απαραίτητο η "εισήγηση" ή η "γνωμοδότηση δικηγόρου" να είναι θετική: οι υπηρεσίες προτείνουν, η Οικονομική Επιτροπή αποφασίζει, ως εκλεγμένο διοικητικό όργανο. 

Τι έγινε λοιπόν στον Δήμο Αθηναίων; Οι υπηρεσίες "αδυνατούν" απλά να υποβάλουν εισήγηση, επειδή διαφωνούν με το αίτημα! Αντί δηλαδή να εισηγηθούν στην Οικονομική Επιτροπή την έστω απορριπτική γνώμη τους, δίνοντας την δυνατότητα στους αιρετούς να αποφασίσουν, απαντούν οι ίδιοι απορριπτικά στους πολίτες. Η απορριπτική αυτή απάντηση δεν ανεβαίνει ποτέ στην Διαύγεια, δεν προσβάλλεται στα Δικαστήρια. Η Οικονομική Επιτροπή δεν αποφασίζει τελικά, θετικά ή αρνητικά, επί των αιτημάτων των πολιτών. Οι αιρετοί αποκλείονται από την ενάσκηση των αρμοδιοτήτων τους. Οι πολίτες μένουν με την απορία. Το θέμα παραμένει σε μια χρονίζουσα εκκρεμότητα.

Αυτό πρέπει να τελειώσει και μάλιστα άμεσα. Από την έρευνα μου στην Διαύγεια, οι Οικονομικές Επιτροπές των Δήμων σε όλη την Ελλάδα δέχονται ή απορρίπτουν εισηγήσεις υπηρεσιών, δέχονται ή απορρίπτουν γνωμοδοτήσεις δικηγόρων επί αιτημάτων συμβιβασμού. Πάντως, παίρνουν απόφαση! Απόφαση που αναρτάται στην Διαύγεια, είναι δεσμευτική όπως κάθε διοικητική πράξη, προσβάλλεται στα Δικαστήρια και στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση αν έχει προβλήματα νομιμότητας. Αυτό είναι το υπάρχον σύστημα λογοδοσίας. Το οποίο πρέπει να ακολουθήσει υποχρεωτικά και χωρίς καθόλου "συζήτηση" ο πρώτος Δήμος της χώρας. Γιατί οι νόμοι δεν είναι αντικείμενο "συζήτησης" για την Διοίκηση, είναι αντικείμενο εφαρμογής. 

Στην Ειδική Πρόταση 2/2013 που υπέβαλα χθες στον Δήμαρχο Αθηναίων, όπου παρουσιάζεται όλη η τεκμηρίωση της κακοδιοίκησης, έχω ετοιμάσει ένα σχέδιο απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου, στο οποίο κωδικοποιούνται σε 6 απλά βήματα οι ήδη υπάρχουσες διατάξεις και εξειδικεύεται ένας τυποποιημένος τρόπος εφαρμογής, με τον οποίο οι αιτήσεις των πολιτών, αφού περάσουν από τις υπηρεσίες του Δήμου, θα φτάνουν υποχρεωτικά με τις σχετικές - αρνητικές ή θετικές - εισηγήσεις στην Οικονομική Επιτροπή. 

Περιμένω από τον Δήμαρχο Αθηναίων να κάνει το βήμα και να ζητήσει την εισαγωγή της Ειδικής Πρότασης 2/2013 στο προσεχές Δημοτικό Συμβούλιο, ώστε η κωδικοποίηση αυτή να καταστεί δεσμευτική διοικητική πράξη και να αποκατασταθεί η σχέση διαφάνειας και λογοδοσίας που πρέπει να διέπει την συναλλαγή του πολίτη με τον δήμο. Χωρίς υπεκφυγές και γραφειοκρατικά τερτίπια. 


2 σχόλια:

Θοδωρης Λυτρας είπε...

Κι ο δημαρχος τι εκανε? Το εβαλε στο δημοτικο συμβουλιο η το εθαψε???

e-Lawyer είπε...

Θετική ανταπόκριση στην Ειδική Πρόταση 2/2013:

Οι αντικανονικές απορρίψεις αιτημάτων πολιτών κι επιχειρήσεων για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό των οικονομικών διαφορών τους με τον Δήμο Αθηναίων ήταν το αντικείμενο της Ειδικής Πρότασης 2/2013 που υπέβαλε στις 14.10.2013 ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης στον Δήμαρχο Αθηναίων. Στο έγγραφο αυτό, ο Συμπαραστάτης παρουσίασε υποθέσεις που θα έπρεπε να είχαν προ πολλού εισαχθεί στην Οικονομική Επιτροπή, προτείνοντας μια συγκεκριμένη διαδικασία για την έγκαιρη και δίκαιη επεξεργασία κάθε σχετικού αιτήματος.

Στις 8.11.2013, ο Γενικός Γραμματέας του Δήμου Αθηναίων, ακολουθώντας το σκεπτικό της Ειδικής Πρότασης, απέστειλε Εγκύκλιο (αρ. πρωτ.249062) στις δημοτικές υπηρεσίες, με τις εξής οδηγίες:

Να συγκεντρώνουν όλα τα στοιχεία σχετικά με αιτήματα πολιτών και επιχειρήσεων για δικαστικό ή εξωδικαστικό συμβιβασμό και να σχηματίζουν πλήρη φάκελο κάθε υπόθεσης.
Να ζητούν άμεσα από την Νομική Διεύθυνση την σχετική γνωμοδότηση που προβλέπει το άρθρο 72 του «Καλλικράτη» (Ν.3852/2010).
Η Νομική Διεύθυνση να απαντά σε εύλογο χρόνο στην αρμόδια υπηρεσία, παραθέτοντας την άποψή της σχετικά με το αίτημα συμβιβασμού, με παραπομπές σε νομολογία.
Η αρμόδια υπηρεσία να εισηγείται την άποψή της στην Οικονομική Επιτροπή, με την συνήθη διαδικασία υποβολής θεμάτων στην ημερήσια διάταξη αυτής.
Η Οικονομική Επιτροπή αποφασίζει σχετικά, αν το ύψος του συμβιβασμού είναι μέχρι 30.000 ευρώ ή εισηγείται στο Δημοτικό Συμβούλιο σχετικά (για αιτήματα υψηλότερου οικονομικού αντικειμένου).


"Η ενεργοποίηση της διαδικασίας εξώδικου συμβιβασμού του Δήμου με πολίτες που έχουν οικονομικές εκκρεμότητες είναι ένα πρώτο βήμα για ελάφρυνση από υπέρμετρες και παράλογες απαιτήσεις. Χαιρετίζουμε την εγκύκλιο του Γενικού Γραμματέα που έκανε την αρχή και αναμένουμε από τις δημοτικές υπηρεσίες στις οποίες εκκρεμούν τέτοια αιτήματα πολιτών και επιχειρήσεων να δρομολογήσουν τις υποθέσεις προς την Νομική Διεύθυνση και την Οικονομική Επιτροπή, ώστε να ληφθούν οι σχετικές αποφάσεις δημοκρατικά και με διαφάνεια", δήλωσε ο κ. Βασίλης Σωτηρόπουλος, Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης.
http://www.cityofathens.gr/symparastatis/node/902

Μερικές μέρες μετά εκδόθηκε και αντίστοιχη εγκύκλιος του Υπουργού Εσωτερικών.

To νομοσχέδιο για την ισότητα στον γάμο

 Το νομοσχέδιο προβλέποντας στο άρθρο 3 ότι ο γάμος επιτρέπεται για άτομα διαφορετικού ή ίδιου φύλου, αυτοδικαίως επεκτείνει στα ζευγάρια το...