Πρόκειται για μια νομικά εσφαλμένη απόφαση της Αρχής, η οποία υποπίπτει σε σοβαρή και ανεξήγητη αντίφαση σε σχέση με την Γνωμοδότηση 1/2009 (βλ. εδώ), με την οποία η Αρχή έκρινε αντισυνταγματική την τότε τροπολογία για τις κάμερες, όταν η ΝΔ επέβαλε την νομοθετική εξαίρεση εφαρμογής της προστασίας προσωπικών δεδομένων από κάθε κάμερα του δημοσίου.
Σε εκείνη την Γνωμοδότηση, η Αρχή επέμενε - ορθά- ότι η λειτουργία των καμερών προϋποθέτει την θέσπιση ειδικής νομοθεσίας με την οποία θα προβλέπονται συγκεκριμένες διατάξεις για τη συλλογή, την αποθήκευση, τη χρήση και την διαβίβαση των δεδομένων. Διαφορετικά, μια γενική διάταξη που λέει απλώς ότι "επιτρέπεται η λειτουργία καμερών", χωρίς την πρόβλεψη σαφών όρων συλλογής εικόνων και δικαιωμάτων για τους πολίτες είναι αντίθετη στο Σύνταγμα και την Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.
Η Αρχή ξέχασε αυτές τις συνταγματικές αξιολογήσεις της στην απάντηση που έδωσε στα δύο Υπουργεία για τις κάμερες των διοδίων. Αναφέρει ότι οι συμβάσεις που έχουν οι επιχειρήσεις με το κράτος περιλαμβάνουν ως όρο την υποχρέωση του Δημοσίου για χορήγηση "άδειας χρήσης ηλεκτρονικών τεχνικών συσκευών για τη βεβαίωση της μη καταβολής από τους χρήστες του ισχύοντος διοδίου τέλους από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων". Αυτός ο συμβατικός όρος θεωρήθηκε επαρκής νομική βάση για την Αρχή, η οποία έσπευσε να θεωρήσει ότι με αυτόν τον τρόπο πληρούται η εξαίρεση του άρθρου 5 παρ. 2 στ. β' του Ν.2472 (εκπλήρωση νομικής υποχρέωσης του υπεύθυνου επεξεργασίας), χωρίς όμως η Αρχή αυτή τη φορά να εξετάσει τη συνταγματικότητα της συγκεκριμένης διάταξης, όπως είχε πράξει με την Γνωμοδότηση 1/2009. Διότι εάν είχε εξετάσει τη συνταγματικότητα θα διαπίστωνε και πάλι ότι ελλείπουν οι σαφείς νομοθετικές διατάξεις που προβλέπουν τους όρους συλλογής των προσωπικών δεδομένων από αυτές τις κάμερες.
Επίσης, ως μέτρο, η συλλογή φωτογραφιών δεν είναι το ηπιότερο: θα μπορούσε η καταγραφή να γίνεται χειρόγραφα από έναν υπάλληλο των διοδίων ή ακόμη ορθότερα από κάποιον προανακριτικό υπάλληλο. Διότι η κάμερα δίνει μόνο τον αριθμό του αυτοκινήτου, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν ιδιοκτήτες αυτοκινήτων να διωχθούν ενώ δεν έχουν τελέσει οι ίδιοι την παράβαση. Οπότε τα δεδομένα που συλλέγονται από τις κάμερες δεν είναι ακριβή και μπορεί να οδηγήσουν αθώους στα δικαστήρια. Διάβασα μάλιστα ότι η σκέψη των εταιριών είναι η έκδοση διαταγών πληρωμής που θα οδηγήσει κατευθείαν τους πολίτες στην αγκαλιά του ΤΕΙΡΕΣΙΑ.
Συνεπώς, η "άδεια" που δίνει η Αρχή δεν βρίσκεται σε συμφωνία με το Σύνταγμα και το Ευρωπαϊκό Δίκαιο, γι' αυτό θα πρέπει να επανεξεταστεί η υπόθεση από το ανεξάρτητο όργανο, σε κανονικό σχηματισμό διοικητικού συμβουλίου κι όχι ως ένα "ενημερωτικό" σημείωμα από τον Πρόεδρό του.
Επιβεβαιώνεται έτσι, για άλλη μια φορά, ότι η Αρχή μετά την έκδοση μιας γνωμοδότησης περί αντισυνταγματικής νομοθεσίας, δεν επιμένει για την επιβολή των απόψεών της, αλλά μάλλον αποσιωπά το θέμα, όπως ήταν το συμπέρασμα και στην Αξιολόγηση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για το 2009 (βλ. εδώ).
14 σχόλια:
Να 'σαι καλά.
Ετυχώς που υπάρχεις κι εσύ και ενημερωνόμαστε υπεύθυνα.
Ευχαριστώ.
Αυτό είναι απαράδεκτο. Είναι δυνατόν κάποιος ιδιώτης να δρα ως ανακριτικός υπάλληλος και να συγκεντρώνει στοιχεία για τους πολίτες; Νομίζω πρέπει να ντρέπονται για την απόφαση που έβγαλαν.
για γέλια η Αρχή! η πρώτη φορά είναι;
δυστυχώς, ο υπάλληλος (ανεξάρτητη !? αρχή) δυσκολεύεται να λέει όχι στο αφεντικό (κράτος) που επιθυμεί να βοηθήσει τους επιχειρηματίες
Την Κυριακή θα δούν την Ελλάδα στα διόδια και θα καταλάβουν την δυναμή μας.
Γιατι τα κινηματα αυτα (οχι στα διοδια) δεν τους τραβουν μια μυνηση και να εχουμε ολοι στα χερια μας την αποφαση πια του διακστηριου (οσο ανωτερο μπορει να φτασει η υποθεση μεχρι και ευρωπαικο) και μετα ας μας ζητησουν οτι θελουν αφου πια θα ειμαστε δικαιομενοι και με το νομο !!!!!!!!
Όντως θα άξιζε να υπάρχει μια δικαστική απόφαση. Αλλά το περιεχόμενό της δεν είναι βέβαιο.
Μπορεί να μου εξηγήσει κανείς με ποιο σκεπτικό επιβαλλεται 20πλάσιο πρόστιμο? Στα σχετικά βίντεο είδα να λένε "1,90 με πίστωση...". Άλλο να βγάλουν διαταγή πληρωμής με νόμιμους τόκους και άλλο 20πλάσιο...
Ειδικά δεδομένου ότι έχουν την δυνατότητα να καταγράφουν με τις κάμερες ΚΑΘΕ αρνηση... (αντίθετα με τα πρόστιμα στις αστικε΄ς συγκοινωνίες που εκεί ελέγχεσαι δειγματοληπτικά... άρα εχει ένα νόημα το πολλαπλάισο του προστίμου σε σχέση με την πιθανοτητα να ελεγχθείς...)
Μπορεί να το κάνω και εγώ στους πελατες μου που μου χρωστάνε πολύ περισσότερα απο 2 ευρώ και να εισπράξω 40?
Και με για ποιο ποσό πάει κανείς στον Τειρεσία?
Δεν υπάρχει πλαφόν για να μπεις στον Τειρεσία. Ακομα κι ένα ευρώ να σου ζητάνε με διαταγή πληρωμής, μπήκες.
Στην Ελευθεροτυπία της Παρασκευής διευκρινίζεται πως η Αρχή ΔΕΝ έδωσε άδεια για τις φωτογραφίες: http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=238663.
Δεν ξέρω αν άλλαξε γνώμη ή αν είχαν πει ψέμματα εξ' αρχής οι εταιρείες, αλλά το αποτέλεσμα είναι το ίδιο. :)
Όχι οδηγών. Φωτογραφίες πινακίδων αυτοκινήτων. Έχω διαβάσει την απάντηση της Αρχής.
ΤΕΛΙΚΑ ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕ ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ ΠΛΗΡΩΝΟΥΜΕ Η ΟΧΙ ΓΙΑ ΝΑ ΞΕΡΟΥΜΕ ΓΙΑΤΙ Ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΛΕΕΙ ΤΑ ΔΙΚΑ ΤΟΥ.ΟΣΟΙ ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΟΥΝΕ ΘΑ ΤΟΥΣ ΕΡΘΟΥΝΕ ΠΡΟΣΤΙΜΑΤΑ.ΝΑ ΜΑΣ ΠΕΙΤΕ ΚΑΤΙ ΣΙΓΟΥΡΟ ΕΑΝ ΞΕΡΕΤΕ.
Η Αρχή έδωσε σαφέστατα άδεια για χρήση των φωτογραφιών ή/και VIDEO, αρκεί να απομονώνεται το συμβάν της μη πληρωμής!
Επίσης το 20 πλάσιο πληρώνεται μετά τις 15 "ημέρες χάριτος" των ΝΟΜΩΝ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ για τις οποίες ο οδηγός πληρώνει χωρίς το πρόστιμο!
Αν ο ιδιοκτήτης δάνεισε το αυτοκίνητο δεν νομίζω ότι αξίζει να συζητάμε για τα 2-3 ευρώ των διοδίων αλλά και για τα άλλα όλύ σοβαρότερα ζητήματα όπως τα ατυχήματα που μπορεί να συμβούν.
Με άλλα λογια την πάτησα που δεν πλήρωσα αθηνα θεσσαλονικη και εάν είναι 20πλασιο το προστιμο μιλαμε για 1000 ευρω κοντα.
Γνωριζει κανεις να μας πει εαν τελικα ερχονται πρόστιμα η όχι ;
Συγχαρητήρια για το αρθρο.
Γνωριζει κανεις αν οι καμερες που τοποθετουνται στα διοδια ειναι νομιμες;
Δημοσίευση σχολίου