Δευτέρα, Μαρτίου 17, 2008

Παράνομη προσβολή από την Διαρκή Ιερά Σύνοδο

Αν πείτε μια γυναίκα πουτάνα, έχει δικαίωμα να σας σύρει στα δικαστήρια και να πληρώσετε σοβαρές αποζημιώσεις. Αν το πει η Διαρκής Ιερά Σύνοδος σε εθνικό τηλεοπτικό δίκτυο, για όλα τα ανύπαντρα -"ορθοδόξως"- ζευγάρια δεν τρέχει κάστανο. 

Με ανακοίνωσή της η Δ.Ι.Σ., τοποθετούμενη επί του νομοσχεδίου για το Σύμφωνο Συμβίωσης, αναφέρει, όπως μεταδόθηκε από  τα μ.μ.ε. ότι «δέχεται και ευλογεί την παραδεδομένη τέλεση του γάμου κατά το ορθόδοξο τυπικό ενώ θεωρεί πορνεία κάθε άλλη 'συζυγική' σχέση εκτός αυτού».

Η δήλωση αυτή είναι διατυπωμένη με αυτόν τον τρόπο, μόνο και μόνο για να προσβάλλει και να θίξει όλους τους ανθρώπους που έχουν τελέσει πολιτικό γάμο ή θρησκευτικό γάμο με άλλο "τυπικό" ή συζούν και θεωρούν εαυτούς συζύγους. 

Ο όρος "πορνεία" έχει ένα απολύτως συγκεκριμένο νοηματικό περιεχόμενο: την πρακτική του να παρέχεις σεξουαλικές υπηρεσίες επί πληρωμή. Αυτό το γνωρίζει πολύ καλά η Δ.Ι.Σ., όπως πολύ καλά γνωρίζει πως δεν κάνουν σεξ επί πληρωμή όλοι όσοι βρίσκονται σε "κάθε άλλη συζυγική σχέση εκτός" του γάμου κατά το ορθόδοξο τυπικό. Όπως γνωρίζει επίσης πολύ καλά ότι υπάρχει και πραγματική πορνεία στο πλαίσιο γάμου που έχει τελεστεί κατά τον "ορθόδοξο" τύπο. Γιατί ο τύπος δεν αλλάζει την ουσία.

Η εν γνώσει της Δ.Ι.Σ. αυθαίρετη γενίκευση ότι κάθε συζυγική σχέση εκτός ορθόδοξου γάμου συνιστά πορνεία εμπεριέχει όλα τα στοιχεία της συκοφαντικής δυσφήμησης: υπάρχει διάδοση ισχυρισμού ο οποίος μπορεί να θίξει και ο διαδίδων γνωρίζει ότι δεν αντιστοιχεί στην πραγματικότητα. Υπάρχει επίσης και σκοπός εξύβρισης: η Δ.Ι.Σ. θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει μια πιο ήπια έκφραση, αν ήθελε απλώς να σχολιάσει ηθικά και όχι να θίξει τα ζευγάρια που δεν έχουν βάλει στεφάνι. Λ.χ. θα μπορούσε να αρκεστεί στο ότι αποτελεί "βαρύτατο ηθικό παράρτημα" κατά την τάδε γραφή, κεφάλαιο τάδε, ήχος τάδε.

Όποιος εκτοξεύει γενικούς αφορισμούς που θίγουν ομαδες του πληθυσμού, εν γνώσει της ανακρίβειάς τους, είναι νομικά ελεγκτέος. Σε τηλεοπτική εκπομπή αναφέρθηκε ότι οι γιατροί, οι οποίοι χαρακτηρίστηκαν συλλήβδην ως «χασάπηδες», παρά τα ιατρικά τους λάθη αθωώνονται πάντα από τα δικαστήρια. Το ΕΣΡ έκρινε ότι «αυτές οι γενικεύσεις δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και είναι αποτέλεσμα ελλείψεως ευθύνης του προστηθέντος από τον τηλεοπτικό σταθμό παρουσιαστού(ΕΣΡ 475/2006). Αυθαίρετη κρίθηκε, επίσης, η γενίκευση σχολιαστή σε κεντρικό δελτίο ειδήσεων, κατά τον οποίο  όλοι οι βουλευτές –εκτός από τους βουλευτές του Κ.Κ.Ε.- χρηματίζονται συστηματικά από επιχειρηματίες, άνευ επίκλησης συγκεκριμένων στοιχείων έγινε χωρίς αίσθημα ευθύνης «και δημιούργησε σύγχυση στο εκλογικό σώμα». Ο σχολιαστής ανέφερε συγκεκριμένα ότι υπήρξε δύο φορές μάρτυρας σε επίδειξη λίστας βουλευτών στο pay-roll επιχειρηματία. (ΕΣΡ 475/2006).

Το ΕΣΡ έκρινε ότι η παρέμβαση του κεντρικού παρουσιαστή του δελτίου, ο οποίος επισήμανε ότι «αυτό που λες είναι πολύ βαρύ και πρέπει να συνοδευτεί από στοιχεία», δεν αίρει τη ευθύνη του τηλεοπτικού σταθμού. Εξάλλου, με τη ίδια απόφαση απορρίφθηκε  ο ισχυρισμός  ότι τα περί χρηματισμού βουλευτών αποτελούν σχόλιο, καθώς «η αναφορά σε συγκεκριμένο περιστατικό (λίστα βουλευτών στο pay roll επιχειρηματία) δεν αποτελεί σχόλιο, αλλά είδηση». 


[Σημαντική είναι η αντίρρηση σε αυτήν την κρίση του ΕΣΡ που έχει διατυπωθεί από την Αλκμήνη Φωτιάδου, Η αξιοπιστία του δημοκρατικού πολιτεύματος και η προστασία της από το ΕΣΡ, σχόλιο στην απόφαση 457, ΕφημΔΔ - 5/2006, σελ. 642: " Αν λοιπόν η είδηση είναι η ύπαρξη της λίστας, τότε το επαληθεύσιμο γεγονός είναι το αν υπάρχει ή όχι. Αν όμως αυτό που μεταδίδεται ως είδηση είναι απλά ότι ο παρεμβαίνων δημοσιογράφος υποστηρίζει πως έχει δει τη λίστα και αυτός έχει πεισθεί ότι είναι αληθινή, τότε τα πράγματα διαφοροποιούνται. Το επαληθεύσιμο γεγονός, η είδηση, είναι ότι υπάρχει δημοσιογράφος που ισχυρίζεται ότι την έχει δει και όχι ότι η ίδια η λιστα υπάρχει ή δεν υπάρχει." Κατά τη γνώμη μου, το λάθος αυτού του ισχυρισμού είναι ότι η κα Φωτιάδου υποπίπτει σε "λήψη του ζητουμένου", ταυτίζοντας τον φορέα ενός ισχυρισμού με το αποδεικτικό μέσο]. 


Πάντως, για τις αυθαίρετες και αναπόδεικτες γενικεύσεις που αποδίδονται σε συλλογικά υποκείμενα (όπως, εν προκειμένω, οι γιατροί και οι βουλευτές) έχουν διατυπωθεί σοβαρές ενστάσεις ως προς την συμβατότητα της απαγόρευσής τους με την ελευθερία της έκφρασης. Υποστηρίζεται, δηλαδή, ότι προστασία της υπόληψης συλλογικών υποκειμένων δεν είναι νοητή, επειδή η προστασία αυτή  μπορεί να είναι μόνον εξατομικευμένη. 


Βλ. Α.Φωτιάδου, ό.π., σελ. 643 επ., με περαιτέρω παραπομπές σε Ι. Μανωλεδάκη, Υπεράσπιση 1995, σελ. 475 και Κ.Χρυσόγονο, Ατομικά και Κοινωνικά Δικαιώματα, Νομική Βιβλιοθήκη, 2006, σελ. 300.]


Ωστόσο, η Δ.Ι.Σ ως συλλογικό όργανο διαχείρισης του ν.π.δ.δ. της Εκκλησίας της Ελλάδος, αμφισβητείται κατά πόσον μπορεί να νοηθεί ως φορέας ανθρώπινου δικαιώματος (κι εδώ βέβαια υπάρχει αντίλογος, γιατί στο παρελδθόν το ΕΔΔΑ επιδίκασε αποζημιώσεις σε ορθόδοξα μοναστήρια). 


Εν προκειμένω είναι σαφές 


(α) ότι η Δ.Ι.Σ. χρησιμοποίησε εν γνώσει της έναν προσβλητικό και απολύτως ανακριβή όρο για να περιγράψει τις εκτός ορθόδοξου γάμου συζυγικές σχέσεις, 


(β) ότι θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει εξίσου σκληρούς, αλλά ακριβέστερους όρους, 


(γ) ότι απέφυγε τους ακριβέστερους όρους, εμμένοντας στον όρο "πορνεία", μόνο και μόνο για να θίξει και να προσβάλλει. 


Κρίσιμο στοιχείο: αν η Δ.Ι.Σ. αποδίδει στην έννοια της "πορνείας" διαφορετικό νόημα, επειδή λ.χ. κάποιος Απόστολος την χρησιμοποιούσε για να περιγράψει άλλη κατάσταση, τότε η Δ.Ι.Σ. όφειλε να το είχε εξηγήσει, καθώς και να έχει θέσει σχετική  παραπομπή στο εν λογω χωρίο του όποιου ιερού κειμένου. Ακόμη δηλ. κι αν η έννοια της "πορνείας" δεν παραπέμπει στην επί πληρωμή παροχή σεξουαλικών υπηρεσιών, η Δ.Ι.Σ. εφόσον εκδίδει δελτία τύπου, θα έπρεπε να τηρεί τις αρχές της δεοντολογίας, παραθέτοντας πλήρη στοιχεία για τις ειδήσεις που μεταδίδει. Διαφορετικά: παραπληροφορεί και παραβιάζει το καθήκον ευθύνης που έχει ως όργανο στους κόλπους του οποίου λειτουργεί και Γραφείο Τύπου. 


Εξάλλου, κατά τ' άλλα η ανακοίνωση της Δ.Ι.Σ. αναφέρεται αορίστως σε "ηθικά παραπτώματα" και "βόμβα" στα θεμέλια της οικογένειας, χωρίς να διευκρινίζει τι εννοεί. Η μόνη συγκεκριμενη καταγγελία είναι αυτή περί πορνείας.


Ενώ δηλ. ο Αρχιεπίσκοπος ξεκαθάρισε ότι η Εκκλησία δεν θα παρέμβει στο νομοθετικό έργο της Πολιτείας, η Δ.Ι.Σ. της οποία προϊσταται καθυβρίζει και προσβάλλει κάθε ζεύγος και κάθε άνθρωπο, ο οποίος δεν έτυχε ή δεν ήθελε να τελέσει ορθόδοξο θρησκευτικό γάμο, ως πόρνο και πόρνη. 


Αυτού του είδους ο δημόσιος λόγος, για τον οποίο καθένας από εμάς θα διωκόταν, δεν μπορεί να μείνει χωρίς αντίλογο και χωρίς εξηγήσεις.


Η Δ.Ι.Σ. πρέπει να κληθεί από θεσμικά όργανα και να λογοδοτήσει για τις συγκεκριμένες ανυπόστατες και προσβλητικές δηλώσεις τις, οι οποίες επιπλέον καλλιεργούν το μίσος και "νομιμοποιούν" τις αθέμιτες διακρίσεις και το ρατσισμό στην ελληνική κοινωνία. 






54 σχόλια:

roidis είπε...

λοιπόν, εξαιρετικό το άρθρο σας, όταν άκουσα την ανακοίνωση της ΔΙΣ το μυαλό μου πήγε, χωρίς να έχω ιδέα από νομικά, ότι αυτό "σηκώνει" μήνυση. Πρόκειται για μια αισχρή δήλωση από επίσημο φορέα ενός "κορυφαίου" ας πούμε θεσμού. Δεν τη χωρά ο νους μου μια τέτοια δήλωση. Πως μπόρεσαν.

Ανώνυμος είπε...

Όσοι έχουμε κάνει πολιτικό γάμο, να προχωρήσουμε μαζί σε αγωγή κατά της Συνόδου, δεν μπορεί να μας συκοφαντεί και να βρίζει έναν νόμιμο θεσμό του κράτους.
Λασκαράτος

Ανώνυμος είπε...

Εγώ δεν μπορώ να καταλάβω το στρουθοκαμιλισμό του ΔΙΣ. Δηλαδή μέχρι τον 13ο αιώνα που καθιερώθηκε ο Γάμος (μέχρι τότε ήταν μια απλή δήλωση στις πολιτικές αρχές του τόπου) όλοι βράζουν στα ίδια καζάνια;

Δηλαδή κάνουμε πορνεία εγώ που είμαι άθεος; Ή ο άλλος που είναι καθολικός; Ο Προτεστάντης; Ο Μουσουλμάνος; Ο Ινδουιστής;

Με ποιά μέτρα και σταθμά;

Ας είμαστε σοβαροί. Δεν ζούμε στο μεσαίωνα.

Ανώνυμος είπε...

Οσον αφορα το γαμο, ειτε ειναι πολιτικος, ειτε θρησκευτικος, ειτε ακομα και εθιμοτυπικος, αποτελει ισοβια ενωση ενος ανδρα και μιας γυναικας ενώπιον του Θεου. Δεν νοειται ο διαχωρισμος του γαμου σε θρησκευτικο και πολιτικο. Ο γαμος ειναι γαμος!

Ομως οσον αφορα το θεμα τις μοιχείας, στην Αγια Γραφη τα πραγματα ειναι ξεκαθαρα. Οποιαδηποτε σχεση εξω απο τον γαμο(θρησκευτικο, πολιτικο κτλ) αποτελεί μοιχεία

Γένεση 2:21-24
Εβραίους 13:4
1 Θεσσαλονικείς 4:3
Λευιτικό 18:6, 23
Ρωμαίους 1:26, 27

Ανώνυμος είπε...

Μοιχεία σύμφωνα με τις Γραφές, εντάξει, αλλά να το πουν στους πιστούς τους, όχι στην κοινωνία. Πορνεία όμως, νομίζω πως δεν βασίζεται πουθενά ούτε στην Αγία Γραφή. Θυμάμαι συζήτηση στην τηλεόραση μεταξύ νομίζω του Νομικού Γ.Εμμ.Στεφανάκη και του τότε Μεγαλουπόλεως Θεόφιλου, που τον διόρθωσε: Μοιχεία ΣΕβασμιώτατε, όχι πορνεία, σύμφωνα με τις Γραφές.

Ανώνυμος είπε...

Φίλε Ανώνυμε (που αναφέρεις και τα εδάφια)

Ο Γάμος είναι η επίσημη συνένωση δύο ατόμων. Δεν είναι εφεύρεση ούτε του χριστιανισμού ούτε του ιουδαϊσμού.

Ως εκδήλωση (καμμιά σχέση με τελετές και Θεούς στην σημερινή έννοια) ένωσης δύο ατόμων υπήρχε σε όλες τις αρχαίες κοινωνίες.
Επί χριστιανισμού καταργήθηκε ως μη χριστιανική τελετή, μέχρι τον 13ο αιώνα.

Θα πρέπει να διαχωρίσουμε την Θρησκεία από την κοινωνία σήμερα.

Η πορνεία δεν αφορά μόνο της γυναίκες στην συγκεκριμένη περίπτωση αλλά και τους άνδρες. Αλλά ξέχασα, σε μια ανδροκρατική θρησκόληπτη χριστιανική κοινωνία, η γύναίκες είναι το κακό.

Επίσης τα εδάφια που παραθέτεις δεν έχουν καμμία σχέση με τον Θεό του Χριστιανισμού. Μην ξεχνάμε ότι όλα αυτά είναι γραμένα από Ιουδαίους (Παύλος τα περισσότερα) που είχαν μια συγκεκριμένη κοινωνική ιδέα. Και εμφανίστηκαν (και καθιερώθηκαν) κάμποσους αιώνες αργότερα όταν ο χριστιανισμός είχε καθιερωθεί.
Πουθενά στα τέσσερα (δεκάδες βασικά) ευαγγέλια που είναι ο στήλος της θρησκείας υπάρχει αντίστοιχη αναφορά.

Επίσης σύμφωνα με τον Χριστόστομο (εκ τον τριών Ιεραρχών), οι Έλληνες είναι στην ίδια κατηγορία με τις πόρνες και τα γουρούνια. Άρα γιατί ασχολιόμαστε; Αφου αυτομάτως ανοίκουμε στην κατηγορία αυτή λόγω ονόματος.

Σημεώση. Η πορνεία στις Χριστιανικές κοινωνίες του μεσαίωνα δεν διωκόταν. Οι μοιχεία ναι. Απλά είναι πιο βαρία λέξη και "περνάει" σήμερα.

Πάνος.

Unknown είπε...

Εχω παντρευτεί με πολιτικό γάμο και με έφτειαξε η ιδέα να είμαι πόρνη. Η ΔΙΣ εξάπτει τις φαντασιώσεις μας. Να σου πω βέβαια δεν με προσέβαλε καθώς όλο τα ίδια λένε οι τύποι με τα μαύρα. Εχω βαρεθεί να τους παίρνω στα σοβαρά. Αλλά φυσικά έχεις δίκαιο σε αυτό που λες και μάλιστα αν σκεφθεί κανείς ότι οι ιερείς είναι δημόσιοι υπάλληλοι και πληρώνονται από το κράτος για να κάνουν τη δουλειά τους.
Κρίμα και ο νέος αρχιεπίσκοπος έμοιαζε συμπαθής στο ρόλο του.

pølsemannen είπε...

Κάποιος να βρεθεί να τους μαζέψει!

Άμα δεν πέσουν οι τιμές για το άναμμα του μεγάλου πολυελαίου στους θρησκευτικούς γάμους, προτείνω αποχή από τις εν λόγω τελετές :-P

(Διότι εκεί είναι το θέμα: Το "μαρούλι" και η εξουσία δυστυχώς).

Πολύ καλή ανάρτηση!

e-Lawyer είπε...

Eλένη, δεν μπορούν να έχουν για πάντα το ακαταλόγιστο. Ο προηγούμενος έλεγε για κουσούρια, αυτοί μας λένε πουτάνες, χωρίς να εξηγούν. Κάποτε πρέπει να σταματήσει αυτό.

Όπως φαίνεται ούτε και οι ίδιοι χρησιμοποιούν σωστά την εκκλησιαστική αργκώ, αφού ο "σωστός" όρος (ο πρόστυχος) θα ήταν μοιχεία.

- είπε...

Εννοείται πως ο Άνθιμος δεν αναφερόταν σε γεγονότα (=ότι βγαίνουμε για πεζοδρόμιο) αλλά χρησιμοποίησε τον όρο "πορνεία" ως αξιολογικό. Άρα δεν μιλάμε για συκοφαντική δυσφήμιση. Μένει η εξύβριση, για την οποία χρειάζεται εξατομίκευση τού παθόντος. Ούτε αυτή υπάρχει, δεν απευθυνόταν σε συγκεκριμένο πρόσωπο. Το ΕΣΡ πάλι, ως τοποτηρητής μιας τηλεοπτικής δεοντολογίας, δεν έχει αρμοδιότητα για την ΔΙΣ.

Από κει και πέρα, κακώς ασχολούμαστε με γραφικότητες. Εκτίθενται μόνοι τους και - μες στην ακαμψία τους - συρρικνώνουν το κοινό στο οποίο απευθύνονται.

Εγώ θέλω - ασχέτως τής όποιας γνώμης έχει η ΔΙΣ - να είναι διακριτός ο ρόλος της στα δημόσια πράγματα. Να εκφέρει μεν τη θέση της, αλλά να μην αναγορεύεται σε ύπατο κριτή των νομοθετικών σχεδίων τής Κυβέρνησης. Ο δε λόγος της να είναι εκκλησιαστικός και μόνο.

Unknown είπε...

Φοβάμαι ότι το έχουν το ακαταλόγιστο καθώς ενθυμούμενη μόνον την προέλευση του πλήθους στην κηδεία Χριστόδουλου αντιλαμβάνομαι ότι η ψηφοθηρία των κρατούντων θα τους το προσφέρει πλουσιοπάροχα (το ακαταλόγιστο). Κατά τα λοιπά έχεις πολύ καλές ιδέες! Τώρα ο NETPEN καλείται να μας ισορροπεί. Ξέρω και γω τι θα πει το ΕΣΡ καλέ μου ΝΕΤPEN? μήπως και αυτό δεν εθίγει με το ομοφυλόφιλο φιλί τόσο έντονα?

Ανώνυμος είπε...

Λοιπόν ΝΑΙ. Από την ΟΠΤΙΚΗ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ η ΣΥΝΟΔΟΣ έχει το δίκιο της.

Σεβαστείτε το δικαίωμά τους να πιστεύουν αυτά που θέλουν και να το λένε Δημόσια.

Οπως εγώ σέβομαι το δικαίωμα του μουσουλμάνου να λέει ότι "ο τελευταίος και μεγαλύτερος προφήτης ήταν ο Μωάμεθ", το δικαίωμα του Εβραίου να λέει ότι "το γουρούνι είναι βρώμικο ζώο".

Γιατί είναι πιο σεβαστός δηλαδή ο Βουδιστής όταν πιστεύει στη μετενσάρκωση και δεν ακούει μπινελίκια ?


Ορίστε οι στοίχοι:

1η Κορινθίους κεφ.7

1 περι δε ων εγραψατε καλον ανθρωπω γυναικος μη απτεσθαι

2 δια δε τας πορνειας εκαστος την εαυτου γυναικα εχετω και εκαστη τον ιδιον ανδρα εχετω

3 τη γυναικι ο ανηρ την οφειλην αποδιδοτω ομοιως δε και η γυνη τω ανδρι


Ορίστε και το Νεοελληνικό, (και οι επόμενοι 2 στ. που κι αυτοί έχουν νόημα)


1 Σχετικά, τώρα, μ' εκείνα που μου γράψατε, καλό είναι για τον άντρα να μην αγγίξει γυναίκα.

2 Για να αποφεύγονται όμως περιπτώσεις πορνείας, ο κάθε άντρας ας έχει τη δική του γυναίκα και η κάθε γυναίκα ας έχει το δικό της άντρα.

3 O άντρας να δείχνει την κατανόηση που οφείλει στη γυναίκα του. Tο ίδιο και η γυναίκα στον άντρα της.



4 H γυναίκα δεν ορίζει η ίδια το σώμα της, αλλά ο άντρας της. Tο ίδιο κι ο άντρας δεν ορίζει ο ίδιος το σώμα του, αλλά η γυναίκα του.

5 Mην αποστερείτε ο ένας τον άλλο, εκτός αν γίνεται αυτό με σύμφωνη γνώμη και των δυο σας προσωρινά, για να αφιερώνετε τον καιρό σας στη νηστεία και στην προσευχή. Kατόπιν, όμως, να σμίγετε πάλι σαν αντρόγυνο για να μην σας πειράζει ο Σατανάς εξαιτίας της έλλειψης αυτοκυριαρχίας σας.

ΥΓ Μοιχεία είναι η "σχέση" του ΗΔΗ παντρεμένου/ης με άλλη/ο (και μερικές άλλες υποπεριπτώσεις).

ΥΓ2 Πάνο: "Ελληνες" τον 2ο-3ο μ.Χ. αιώνα ήταν ισοδύναμο με "ειδωλολάτρες"

ΥΓ3 pølsemannen εγώ παντρεύτηκα με 100 ευρώ (προαιρετικά κι αυτά) στην εκκλησία (τα πλήρωσε η κουμπάρα). Με διαφορά το ακριβότερο πράγμα στο γάμο ήταν το τραπέζι, αλλά γουστάραμε να τραπεζώσουμε όλους τους συγγενείς και φίλους.




ΤΑΣΟΣ

SimonSays είπε...

Τώρα έμαθε το Ελληνικό δημόσιο ότι η Ορθόδοξη εκκλησία έχει μισαλλόδοξες αντιλήψεις για τις γυναίκες και τους ομοφυλόφιλους; Τώρα έμαθε ότι οι μεσαιωνικές αντιλήψεις τους αδυνατούν να συλλάβουν οικογένεια χωρίς ιερά μυστήρια;

Οι θέσεις της ΔΙΣ είναι πασίγνωστες εδώ και αιώνες. Ποιός ο σκοπός της διαβούλευσης τους;

Νομικά πάντως δεν ξέρω αν μπαίνει στην ίδια κατηγορία με το να αποκαλεί κάποιος 'π*ρνη' ή 'π**τάνα' μια συγκεκριμένη γυναίκα. Είναι απλό hate speech το οποίο μπαίνει στην κατηγορία ρατσιστικών σχολίων.

e-Lawyer είπε...

@netpen

Σεβαστή άποψη, αλλά θα έπρεπε να το διευκρινίσει (η ΔΙΣ, όχι ο Άνθιμος). Το ΕΔΔΑ έχει πει ότι ακόμη και οι αξιολογικές κρίσεις πρέπει να έχουν μια factual basis όταν προσβάλλουν άλλα άτομα.

Τις αποφάσεις του ΕΣΡ τις ανέφερα ως νομολογία για τις ανακριβείς αυθαίρετες γενικεύσεις που προσβάλλουν τρίτους, δεν είπα ότι η ανακοίνωση της ΔΙΣ εμπίπτει στον έλεγχό του.

@Ελένη

Μην αποδεχόμαστε ως αυτονόητα τα κακώς κείμενα.

@ΤΑΣΟΣ

Όλα αυτά έπρεπε να τα είχαν διευκρινίσει στην ανακοίνωσή τους,γιατί έτσι όπως είναι διατυπωμένη προκαλεί σοβαρή σύγχυση που προσβάλλει. Ο δημόσιος λόγος πρέπει να είναι τεκμηριωμένος έχουν πει τα δικαστήρια και εδώ η ανακοίνωση είναι ατεκμηρίωτη (βλ. 7932/2007 Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών).

Επιπλέον υπήρξε μειοψηφία 4 μητροπολιτών, ανάμεσα στους οποίους και ο αρχιεπίσκοπος. Αυτό γιατί δεν αναφέρεται στην ανακοίνωση; Αυτοί γιατί δεν χαρακτηρίζουν "πορνεία" κάθε άλλη συζυγική σχέση;

H γνώμη μου είναι ότι αν ένα άγαμο ζευγάρι στραφεί εναντίον της ΔΙΣ δικαστικά για προσβολή προσωπικότητας (αστικό, όχι ποινικό), με μάρτυρες που θα καταθέσουν ότι η δήλωση τους κατέστησε δακτυλοδεικτούμενους και ότι υπήρξαν άνθρωποι που τους αποκάλεσαν πόρνους, μπορεί να δικαιωθεί.

Ανώνυμος είπε...

@Τασος

Στα αποσπασματα που παραθετετε πού αναφερεται οτι ογαμος ειναι μυστηριο και εκτος αυτου θεωρεισαι πορνος;
Εγω το μονο πουν αντιληφθηκα ειναι συμβουλες συμβιωσης ανδρος-γυναικος συμφωνα με καποια ηθικα προτυπα.

Μιχαλης

Ανώνυμος είπε...

Οποιος θέλει να εμβαθύνει στην Ορθόδοξη άποψη περί γάμου ας δει
εδώ
κι εδώ και ένα mini faq (λίγο πιο βαρύ θεολογικά είναι αλήθεια) εδώ

ΤΑΣΟΣ

Ανώνυμος είπε...

Μήνυση, μήνυση!

Να τους τα φάμε, που πληρώνονται από τους φόρους μας ως δημόσιοι υπάλληλοι και μας βρίζουν επιπλέον!

Ανώνυμος είπε...

Πορνεία είναι μόνον ο Χριστιανισμός. Το άτομο πουλάει την πραγματική ζωή του για να κερδίσει μετοχές παραδείσου.

Αθήναιος είπε...

Από την άλλη, για μένα είναι παραπάνω από προφανές ότι οι ανακοινώσεις της ΔΙΣ αφορούν στα μέλη και τους πιστούς της Ορθοδόξου Εκκλησίας και κανέναν άλλο.

Απ'όπου και να το δεις ( τυπικά και ουσιαστικά) δεν ξέρω πόσοι από εσάς δηλώνουν μέλη της Εκκλησίας, εγώ όχι γιαυτό και την ανακοίνωση την αντιμετωπίζω ως εσωτερική εγκυκλιο προς τα μέλη.

Τα μέλη που γνωρίζουν τους δογματικούς κανόνες, έχουν αποδεχτεί ήδη αυτή την άποψη της εκκλησίας οπότε δεν βλέπω γιατί να διαμαρτύρονται και τα μέλη, πόσο μάλλον οι υπόλοιποι που είναι εκτός εκκλησίας.

e-Lawyer είπε...

Αθήναιε, έχεις απόλυτο δίκιο κι εγώ έτσι το αντιλαμβάνομαι. Αυτή η αντίληψη όμως προϋποθέτει συνειδητοποίηση του context (δόγμα + σκοπιμότητες + συσχετισμοί εντός της ΔΙΣ), λειτουργία που μπορεί να έχουν μερικοί άνθρωποι που έκατσαν και σε πέντε θρανία. Από την άλλη, μια ανακοίνωση που διατυμπανίζεται σε όλα τα μέσα ενημέρωσης εδώ και μέρες, σε όλη τη χώρα, τι επιπτώσεις μπορεί να έχει άραγε σε ανθρώπους που ζουν σε μια πόλη της περιφέρειας, ένα χωριό, ένα νησι; Ενδυνάμωση του κουτσομπολιού και του λόγου που καλλιεργεί το μίσος: εν τέλει του αποκλεισμού και της δημιουργίας αδιεξόδων.

Ανώνυμος είπε...

@Τασος

Εξαιρετικα διαφωτιστικο το κειμενο του πατερα Θερμου , οσον αφορα τη
θεση της θρησκειας για τον γαμο.Ομως δεν ριχνει στο πυρ το εξωτερον τους εξωθρησκευτικους γαμους:θεωρει οτι τους λειπει η θεια χαρις.Ο θεος παρολαυτα ειναι παρων ακομα και σ' αυτους.Και τελος δεν θεωρει τους συμμετεχοντες σ' αυτους τους γαμους ηθικα εκπεσμενους αλλα μαλλον αποπροσανατολισμενους ανθρωπους.
Απο πού προκυπτει η θεση της ΔΙΣ περι πορνειας;

Μιχαλης

Ανώνυμος είπε...

συμφωνώ με τον αθηναίο και προσθέτω το εξής: αν κάποιος επιλέξει την ελεύθερη συμβίωση,την δημιουργία οικογένειας εκτός γάμου (κατά το τυπικό της Ορθόδοξης Εκκλησίας) σημαίνει ότι δεν τον αγγίζει το θέμα του γάμου όπως το θέτει η Εκκλησία, τότε γιατί να τον αγγίζει η άποψη της για αυτον, αφού έχει επιλέξει να αδιαφορεί.Ας αδιαφορεί για το σύνολο των απόψεών της. Αλλωστε όλοι ξέρουμε ότι η Εκκλησία είναι ενάντια στις εκτός γάμου σχέσεις, δεν μας είπαν κάτι καινούργιο και θεωρώ ότι με το χαρακτρισμό "πόρνος-η" δεν εννοεί τον επι χρήμασι έρωτα, αλλά συγκαταλέγει την "πορνεία" στα άλλα αμαρτήματα, όπως τη "μοιχεία", την "Λαγνεία" κοκ.
Ας κρατήσουμε εμείς τη θεωρία μας και τις απόψεις μας και ας αφήσουμε την Εκκλησία να έχει τις δικές της.
Δεν νομίζω ότι τρομοκρατήθηκε κανείς ότι θα "καεί στα καζάνια της κόλασης" όταν άκουσε την άποψη της.Ούτε ότι άρχισε να θεωρεί τον εαυτό του πόρνο, και δεν θα έπρεπε να ενδιαφέρεται και για την άποψη των άλλων, που πιθανόν συντάσσονται με την πλευρά της ΔΙΣ. Οταν κάνουμε μια επιλογή πρέπει να την υποστηρίζουμε και να είμαστε έτοιμοι να δεχτούμε και τις κριτικές των άλλων, χωρίς όμως να τους επιτρέψουμε να μας αλλάξουν την κοσμοθεωρία, αλλά ούτε να προσπαθήσουμε να αλλάξουμε τη δική τους.
Ευχαριστώ, Ελισάβετ

Αθήναιος είπε...

θα μου επιτρέψετε να επιμείνω περισσότερο γιατί το θέμα με ενδιαφέρει πολύ, φιλολογικά. Θα έλεγα θεωρητικά αλλά εν προκειμένω εσείς κι εγώ δεν έχουμε την ίδια θεωρητική κατάρτιση περί τα νομικά, οπότε...

Με δεδομένο ότι έχει καταργηθεί η αναφορά του θρησκεύματος στις ταυτότητες, όπως έχει καταργηθεί και η ένδειξη "άγαμος/'εγγαμος" βλέπω μια δυσκολία στο να προσδιοριστεί πειστικά το συλλογικό υποκείμενο στην προκειμένη περίπτωση.

Σε υποθετική μηνυτήρια αναφορά θα έπρεπε να προσδιοριστεί το έννομο συμφέρον του μηνυτού και επ΄αυτού αναρρωτιέμαι: αφού δεχτήκαμε ότι οι απόψεις της ΔΙΣ αφορούν τα μέλη της Ορθοδόξου Εκκλησίας ποιο μέλος θα αισθανθεί προσβεβλημένο από την ανακοίνωση και τα μη-μέλη γιατί να θεωρήσουν εαυτούς προσβεβλημένους αφού το ζήτημα δεν τους αφορά.

Σχετικά με αυτά που λέτε, θα με ενδιέφερε η εικόνα της εκκλησίας αν με είχε προσλάβει η τελευταία ως σύμβουλο επικοινωνίας της ή αν ήμουν μέλος της.

Δεν αισθάνομαι υποχρεωμένη να προστατεύσω κανένα πολίτη στην ελληνική επικράτεια από έκφραση απόψεων, όποιες κι αν είναι αυτές.

Τέλος και οι ανακοινώσεις τον ΠΑΕ λαμβάνουν δημοσιότητα στον Τύπο,ακόμη και οι ανακοινώσεις του αοιδού Πασχάλη, τί να κάνουμε.

Σκεφτείτε δλδ να βγει η ΠΑΕ Ολυμπιακός και ανακοινώσει ότι "όσοι πηγαίνουν στους αγώνες του ΠΑΟ κάνουν μαλακία" και οι οπαδοί της ΠΑΕ Παναθηναϊκός να κάνουν μήνυση για εξύβριση επειδή τους είπαν μαλάκες.

e-Lawyer είπε...

Θα σας δώσω ένα άλλο επιχείρημα:

Η Ορθόδοξη εκκλησία αντιλαμβάνεται την έννοια του γάμου ως μονοπώλιο της, θεωρώντας πορνεία κάθε άλλη έννοια γάμου. Άρα και τον γάμο κατά τους τύπους της Καθολικής Εκκλησίας. Έτσι προσβάλλει ή όχι τους καθολικούς;

Υπενθυμίζω ότι όταν στην πειραϊκή εκκλησία κάποιος εκφωνητής είπε ότι ο μωάμεθ ήταν ο μεγαλύτερος απατεώνας ή κάπως έτσι, έφαγε σύσταση από το ΕΣΡ γιατί προσέβαλε τα πιστεύω των μουσουλμάνων έτσι. Το θέμα το είχα σχολιάσει τότε και μπορείτε να βρείτε τις σχετικές πληροφορίες εδώ:

http://elawyer.blogspot.com/2007/03/blog-post_28.html

Ανώνυμος είπε...

http://www.nazisete.gr/page.php?p_id=12

Στην περίπτωση γάμου μεταξύ Χριστιανού Ορθόδοξου και Καθολικού ή Προτεστάντη όπου το ζευγάρι επιθυμεί να τελέσει 2 μυστήρια, θα πρέπει το μυστήριο στην ορθόδοξη εκκλησία να είναι το τελευταίο.

Αυτό, διότι η Ορθόδοξη εκκλησία δεν αναγνωρίζει το γάμο που έγινε στην Καθολική εκκλησία, ενώ το αντίθετο ισχύει και τότε θα υπάρχει πρόβλημα διγαμίας.


Υπ' όψιν οι Καθολικοί δεν σε ξαναπαντρεύουν μετά από διαζύγιο (!)

(Παρακαλούμε σημειώστε πώς η τέλεση γάμου στην Καθολική Εκκλησία δεν είναι δυνατή, αν τουλάχιστον ένας από τους δύο μελλόνυμφους έχει προηγουμένως πάρει διαζύγιο από άλλο γάμο.)

http://www.catholicchurchrhodes.com/marriagedocumentsGR.htm

Ανώνυμος είπε...


Το πλήρες link
http://www.catholicchurchrhodes.com/
marriagedocumentsGR.htm

Rodia είπε...

Οσον αφορα την υποκριτικη θεση, τα εχει πει περιεκτικοτερα ο Αυλωνιτης: «Πνευμα και ηθικη, πνευμα και ηθικη!»
Πολυ διαφωτιστικο ποστ, μπραβο!:-)

..το ζουμι βρισκεται στην οικονομικη βαση..

Rodia είπε...

Σμπλρ-->> λιγο ζουμακι ισως να πεφτει και σε μια ενδοεκκλησιαστικη διαπαλη. Οπου στον αρχιεπισκοπο Ιερωνυμο στελνεται το "μηνυμα" του σκισιματος της γατας.

spooky είπε...

Αλήθεια, με αυτό το δελτίο Τύπου, η "ιερά" σύνοδος δεν παραβιάζει το άρθρο 196 (περί προσβολής γνωστής θρησκείας) και το άρθρο 199 (διασπορά εχθροπάθειας μεταξύ των πολιτών) του Ποινικού Κώδικα;

Ανώνυμος είπε...

Η ΑΘΛΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΔΙΑΡΚΟΥΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ: ΜΙΣΘΟΔΟΤΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΔΙΑΠΡΑΤΤΟΥΝ ΤΟ ΑΜΑΡΤΗΜΑ ΤΗΣ ΠΟΡΝΕΙΑΣ. ΒΕΒΑΙΩΣ ΤΟΝ ΜΙΣΘΟ ΠΟΥ ΠΑΙΡΝΟΥΝ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΠΟΡΝΩΝ ΜΕ ΑΝΕΣΗ ΤΟΝ ΔΕΧΟΝΤΑΙ. ΕΝ ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΩ ΟΥΔΕΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΕΧΟΥΝ !!!
Η ΒΛΑΚΕΙΑ ΟΣΩΝ ΣΥΜΒΙΩΝΟΥΝ ΕΛΕΥΘΕΡΑ: OXI MONON ΑΝΕΧΟΝΤΑΙ ΤΟΥΣ ΚΥΡΙΟΥΣ ΤΗΣ ΔΙΣ ΑΛΛΑ ΤΟΥΣ ΠΛΗΡΩΝΟΥΝ ΚΙ ΑΠΟ ΠΑΝΩ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΜΙΣΘΟΔΟΤΟΥΝ !!!
Η ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΤΩΝ GREEKS: ΔΕΧΕΤΑΙ ΚΑΙ ΠΡΟΩΘΕΙ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ...
ΒΕΒΑΙΩΣ Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΩΝ GREEKS ΜΕ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΤΗΣ ΚΑΙ ΣΙΓΑ ΣΙΓΑ ΞΩΠΕΤΑΕΙ ΚΑΠΟΙΟΥΣ ΣΑΠΙΟΥΣ ΘΕΣΜΟΥΣ...
ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΛΠΙΔΑ ΕΣΤΩ ΚΙ ΑΝ TO ΚΡΑΤΟΣ ΤΩΝ GREEKS ΟΥΔΟΛΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΔΕΧΘΕΙ ΤΟΝ ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟ ΤΟΥ ΑΠΟ ΜΙΑ(ΕΒΡΑΪΚΗ)ΑΙΡΕΣΗ.

JustAnotherGoneOff είπε...

Με προβλημάτισαν οι ενστάσεις του ΑΘήναιου αλλά θα ήθελα να αντιτείνω τα εξής:

1. Στην περίπτωση της Παιανίας όπου δολοφονήθηκε ένας οπαδός, δεν θα μπορούσαν κάποιοι να κάνουν μήνυση στις ΠΑΕ ή/και στα φίλια προσκείμενα έντυπά τους για καλλιέργια μίσους και προτροπή σε βία;

2. Η επιμονή της Ορθόδοξης Εκκλησίας να αναφέρεται στο 98% των Ελλήνων ως ποίμνιο της είναι ένα ισχυρό επιχείρημα για να στηθεί μία μήνυση εναντίον της για προσβολή προσωπικότητας ή ό,τι άλλο μπορεί να σταθεί;

Ανώνυμος είπε...

Ο Όρος πορνεία σύμφωνα με την ορθόδοξη θρησκεία σημαίνει κάθε σχέση εκτός γάμου(Του μυστηρίου σύμφωνα με τους κανόνες της).
Γιά σχέση ιδίου φύλλου δεν νοείτε γάμος για την εκκλησία.
Και θέτει και τα ανωτέρω ατόμα σε διαπραγμάτευση επανένταξης με μεταμέλια κλπ.
ΕΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΚΑΝΗ ΑΓΩΓΉ ΑΠΟΖΗΜΕΙΩΣΕΩΣ;
Αν δεν είναι χριστιανός ορθόδοξος δεν έχει τύχη, για δεν τον αφορά η έννοια του όρου δόγματος μιας θρησκείας που δεν είναι μέλος.
Αν είναι χριστιανός ορθόδοξος πάλι θα βγεί Αόριστη, γιατί μην δεχόμενος το δόγμα της Εκκλησίας που ανήκει, θέτει εαυτόν εκτός και ανήκει στην προηγούμενη θέση.

Ανώνυμος είπε...

Ο ΟΡΟΣ ΓΑΜΟΣ ΠΡΟΥΠΗΡΧΕ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΚΑΙ ΚΡΑΤΟΥΣ.
Η ΕΝΝΟΙΑ ΠΟΥ ΤΟΥ ΔΙΝΕΙ ΣΗΜΕΡΑ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΑΦΟΡΑ ΑΥΤΟ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ.
Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΠΑΡΕΜΕΙΝΕ ΣΤΗΝ ΑΡΧΙΚΗ ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΟΡΟΥ ΑΣΧΕΤΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΩΝ ΤΗΣ.
(ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΗΘΙΚΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥΣ ΕΝΝΟΩ)
ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΕΙ ΤΗΝ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΠΑΡΑΦΡΑΣΗ ΤΟΥ ΟΡΟΥ

hnioxos είπε...

Είναι εξαιρετικό και πολύ διαφωτιστικό το ποστ, μπράβο!

Η εκκλησία πράγματι συμπεριφέρεται σαν ο όρος γάμος πραγματικά να της ανήκει.
Σαν όλοι οι Έλληνες υποχρεωτικά να είναι ορθόδοξοι. Αυτή την έννοια έχει η προβολή της ανακοίνωσης των παπάδων από τα μέσα. Να μπορέσει να πείσει όσο το δυνατό περισσότερο κόσμο και να φανατίσει. Η δύναμη της εκκλησίας να μην ξεχνάμε είναι η δύναμη του συναισθήματος. Και δι αυτού του συναισθήματος η χειραγώγηση της πελατείας τους. Για να γεμίσει πιο εύκολα το παγκάρι και να διαιωνίσουν το σκοταδισμό.

Δεν είναι εύκολη δουλειά η αντίδραση εναντίον τους, γιατί ένα μεγάλο μέρος των οπαδών τους είναι τυφλό και ως εκ τούτου αδύνατο να πειστεί με επιχειρήματα. Εξάλλου τα επιχειρήματα που προτάσσουν αυτοί για το συγκεκριμένο ζήτημα δεν αντέχουν κριτικής με δεδομένη την κοσμικότητα του κράτους.

Είναι όμως η αντίδραση εναντίον τους επιβεβλημένη. Το να παρακάμπτουμε τις προκλήσεις από τη μεριά του ιερατείου συνεχώς, γιατί μόνο και μόνο έχουν το ακαταλόγιστο, είναι ένας τρόπος αντίδρασης που για την ώρα είναι βολικός, καθώς κάποιος δεν κάθεται να σκοτίζεται για κάτι που αφορά "άλλους", αλλά στην πραγματικότητα βάζει υποθήκη το μέλλον, καθώς αυτά τα οποία είναι δεδομένα σήμερα, δεν είναι σίγουρο ότι θα είναι πάντα δεδομένα.

Κατερίνα Στρατηγοπούλου-Μ. είπε...

Αν το ζήτημα είναι γιατί κάποιοι κληρικοί εκφράζουν απόψεις πάνω σε διάφορα ζητήματα, υποθέτω ότι δεν υπάρχει κανείς που να τους αμφισβητεί αυτό το δικαίωμα.

Μπορούν να λένε αυτό που πιστεύουν όπως ακριβώς το λέει ο Πρετεντέρης, ο Κουναλάκης και ο Κακαουνάκης, όπως το λένε οι διάφοροι "παρατηρητές" των συμφωνιών του Ελσίνκι, λ.χ. Όπως πολλές από τις απόψεις και τους χαρακτηρισμούς των κληρικών είναι προσβλητικές το ίδιο είναι και πολλές από τις απόψεις των παραπάνω παραδειγμάτων. Και όπως κάποιοι γράφουν στα παλιά τους τα παπούτσια τις απόψεις των κληρικών άλλοι τόσοι γράφουν στα παλιά τους τα παπούτσια τις απόψεις του Πρετεντέρη, του Κακαουνάκη και των διαφόρων "παρατηρητών".

Eυτυχώς που δεν νομοθετούν όλοι αυτοί.

Κατερίνα Στρατηγοπούλου-Μ. είπε...

Πάντως αν έχουμε κέφι για μηνύσεις μπορούμε να κάνουμε στην xkounalaki@kathimerini.gr που, ανάμεσα σε άλλα, είπε ότι οι μπλόγκερς "διεκδικούν επάξια τον τίτλο των ιερόδουλων του κυβερνοχώρου".

Διαβάστε τι έγραψε η κυρία ...ανθολόγος:

Μικρή... ανθολογία των μπλογκ


Τι λέτε; Ξεκινάμε τις μηνύσεις;

Ανώνυμος είπε...

τέτοιες βλακείες πρώτη φορά ακούω. η λέξη πορνεία στην εκκλησιαστική ορολογία καλύπτει μια έννοια ευρύτερη του αγοραίου έρωτα. εξάλλου αυτό είναι το δόγμα της χριστιανικής εκκλησίας στου οποίου τα εσωτερικά δεν μπορούμε να παρέμβουμε με βάση την αρχή της ανεξιθρησκίας και της θρησκευτικής ελευθερίας. είναι δικαίωμα της κάθε θρησκείας να εκφράζεται ελεύθερα.δεν μπορύμε να αναγκάσουμε μια θρησκεία να αλλάξει το δόγμα της. δεν είναι δυνατόν να γυρίσουμε στην εποχή των διωγμών εν έτει 2008! έλεος!

Ανώνυμος είπε...

Πραγματικά η ασχετίλα σε όλο της το μεγαλείο! Πώς μπορεί κανείς να αξιολογήσει εκκλησιαστικούς όρους με ψευδονομικά επιχειρήματα? Ιδού η απορία!

vangelakas είπε...

άμ έπος, άμ έργον!

άντε, αφού διαπιστώνετε αυτήν τήν τρομακτική παρανομοπροσβολή, σύρετε τήν ιερά σύνοδο στά δικαστήρια. Πράξεις κύριοι.

e-Lawyer είπε...

Θα παρακαλούσα τους αγαπητούς επισκέπτες να τηρήσουν τους στοιχειώδεις κανόνες καλής συμπεριφοράς.

Επίσης να τηρήσουν τους κανόνες του διαλόγου, ο οποίος προϋποθέτει ότι έχεις διαβάσει αυτά που έχουν προηγηθεί και συμβάλλεις στην κουβέντα με επιχειρήματα και όχι με ύβρεις.

Απαντήστε μου λοιπόν, έχει το δικαίωμα η ΔΙΣ να αποκαλεί πορνεία τον γάμο που τελείται κατά το τυπικό της ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας; Γιατί αυτό λέει η ανακοίνωση, κάθε "συζυγική" σχέση πλην του γάμου κατά το ορθόδοξο τυπικό = πορνεία. Αυτό είναι σεβασμός της θρησκευτικής συνείδησης των άλλων δογμάτων και θρησκειών; Ή μήπως νομίζετε ότι τα συνταγματικά δικαιώματα και τα όριά τους δεν ισχύουν στην ορθόδοξη εκκλησία;


Το δικό μου συμπέρασμα: δεν υπάρχει μία κατάλληλη λέξη που να αποδίδει ηθική απαξία στην συμβίωση δύο ενηλίκων χωρίς γάμο. Γι' αυτό "έπρεπε" να χρησιμοποιηθεί ένας υπάρχων όρος, ήδη βεβαρυμένος, για να επιτύχει το επικοινωνιακό αποτέλεσμα. Ο όρος αυτός όμως ("πορνεία") είναι λάθος, επιβαρύνοντας υπέρ το δεόν ηθικά μια κατάσταση, η οποία απηχεί μια κοινωνική (ελεύθερη συμβίωση) και θρησκευτική (γάμοι άλλων δογμάτων και θρησκειών) πραγματικότητα και δεν θα έπρεπε να χρησιμοποιείται από ένα κρατικό διοικητικό όργανο όπως η ΔΙΣ.

Αν δεν είστε σε θέση να αντιπαρατεθείτε, είναι προφανές ότι θα καταφύγετε και πάλι σε προσβολές. Έτσι, όμως, θα εκτεθείτε μόνοι σας.

Ανώνυμος είπε...

αγαπητέ μου,
με νομικίστικο πνεύμα προσπαθείς ουσιαστικά να στερήσεις από ένα θρήσκευμα, εν προκειμένω την χριστιανική εκκλησία (άλλο αν ο χριστιανισμός δεν είναι θρησκεία, εγώ δεν εξετάζω τώρα αυτό) το δικαίωμά της να εκφράζεται με όρους που καθιερώθηκαν στην δική της ορολογία χιλιετίες πτιν προσλάβουν συγκεκριμένο περιεχόμενο στον Ποινικό Κώδικα. άλλης τάξεως ζήτημα είναι το κατά πόσον αποτελεί πορνεία ένας γάμος χωρίς ιερολογία και αυτό το ζήτημα δεν λύνεται στα δικαστήρια. όταν ο Χριστός λέει ός αν απολύση την γυναίκα αυτού μη επί πορνεία και γαμήση άλλην μοιχάται είναι γνωστό ότι δεν χρησιμοποιεί τον όρο πορνεία με την έννοια την επαγγελματική. ο απόστολος Παύλος ονομάζει πορνεία τον γάμο κάποιου με την μητρυιά του. μήπως θα ασκήσεις αγωγή στους ψαλτάδες που απαγγέλουν το εν λόγω χωρίο του Παύλου; τι θέλεις, να αλλάξει η Εκκλησία το δόγμα της επειδή δεν συμφωνεί με την δική σου ηθική; αυτό ξέρεις ότι αντίκειται στην θρησκευτική ελευθερία. το πολύ πολύ που μπορείς να κάνεις είναι να ιδρύσεις μια δική σου Εκκλησία. αυτά και συγγνώμη αν με κάποιους μου χαρακτηρισμούς σε στενοχώρησα.

spooky είπε...

Θα παρακαλούσα να υπάρχει σοβαρότερη επιχειρηματολογία από τα μισογυνικά λόγια του Σαούλ/Παύλου και τα σπαρταριστά "διδάγματα" της "Ορθοδόξου Ομάδος Δογματικής Έρευνας" (τι υπέροχο οξύμωρον σχήμα)!

Επίσης, η αξιοπρέπεια του ατόμου τίθεται πάνω από την "θρησκευτική ελευθερία έκφρασης". Με απλά λόγια, δεν αναγνωρίζω σε ΚΑΝΕΝΑΝ ιερέα/κήρυκα/ιεράρχη ή δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο το δικαίωμα να αποκαλεί "πόρνη" την κοπέλα μου με την οποία συζώ ή κάποια γυναίκα που τέλεσε γάμο πολιτικό ή άλλου θρησκεύματος ή δόγματος. Αυτό σηκώνει μήνυση - και όχι μόνον μήνυση, αλλά βροχή μηνύσεων. Βεβαίως, άλλοι, λιγότερο ψύχραιμοι, ενδεχομένως να δώσουν εμπράκτως και χειρωνακτικώς στον μεταχειριζόμενο τέτοιους χαρακτηρισμούς να καταλάβει γιατί ακριβώς δεν έπρεπε να μιλήσει έτσι...

Ανώνυμος είπε...

The Heretic μην μαρτυρας τοσο πολύ την άγνοιά σου. Ο παπάς που αποκαλεί την χι, πόρνη, το κάνει βάσει του δόγματός του. Βάσει χριστιανικών προδιαγραφών είναι πόρνη. Έτσι λέει το δόγμα. Εδώ και 1500 χρόνια. Δεν την λέει πόρνη επειδή εκδίδεται. Τόσο δύσκολο είναι να το καταλάβετε αυτό, εσύ και οι λοιποί;

Ανώνυμος είπε...

όταν αποκαλείς τον Παύλο μισογύνη θέτεις εκποδών οπιαδήποτε ελπίδα για σοβαρή συζήτηση.εδώ δεν εκφράζω καμία διαφωνία ή συμφωνία με τις παύλειες διδαχές ούτε με ενδιαφέρει καμία ομάδα δογματικής ερεύνης.απλώς προσπαθώ να εξηγήσω τό περιεχόμενο της έννοιας "πορνεία" στην γλώσσα της εκκλησίας. αν έχεις διαφορές μαζί τους σε παρακαλώ να απευθύνεσαι σε αυτούς και όχι σε εμενα. ωστόσο θα αποπειραθώ να εκθέσω με νηφαλιότητα μερικές σκέψεις.

1. Αν η Εκκλησία θέλει να ονομάζει πορνεία οποιαδήποτε εξώγαμη σχέση εσένα τι σε νοιάζει; σε ενδιαφέρει η διδασκαλία της εκκλησίας; εμένα π.χ. καθόλου δεν με νοιάζει τι γνώμη έχει για το άτομό μου το Ισλάμ ή ο βουδδισμός και αν με αποκαλέσουν πόρνο ή άπιστο ή ό, τι άλλο θα το θεωρήσω και τιμή μου.

2. αν η Εκκλησία χρησιμοποιεί τον όρο πορνεία για να εκφράσει οποιαδήποτε σεξουαλική σχέση εκτός γάμου, τότε αυτός είναι και ο ορισμός της λέξεως ως εκκλησιαστιού όρου. πορνεία = οποιαδήποτε μη αποδεκτή κατά την χριστιανική ηθική σεξουαλική σχέση ή πράξη. αυτό όμως αφορά την χριστιανική ηθική. αν λοιπόν εσύ δεν αποδέχεσαι την χριστιανική ηθική ο χρησιμοποιούμενος όρος για σένα δεν αποτελεί ύβρη, όπως π.χ. δεν αποτελεί ύβρη ο όρος "άθεος" για κάποιον που είναι όντως άθεος. το δικό σου ψευδώνυμο "αιρετικός"για κάποιον πιστό θα αποτελούσε ύβρη όπως για σένα αποτελεί καμάρι που το διάλεξες και για ταμπέλα σου. να λοιπόν το παράδοξο: να παραδέχεσαι ότι δεν σε ενοχλεί να κάνεις αυτό που η Εκκλησία αποκαλεί πορνεία αλλά να θες εσύ να επινβάλλεις στην Εκκλησία πώς θα το ονομάζει. να αλλάξει η Εκκλησία μια ορολογία 2000 ετών επειδή εσένα δεν σου αρέσει. δεν είναι λίγο αστείο;
τώρα αν εσείς ικανοποιηθείτε μόνο αν δείτε τον Άνθιμο με ριγέ φόρμες και σιδερένια μπάλα στο πόδι πίσω από τα κάγκελα του Κορυδαλλού, αυτό αφορά τους ψυχιάτρους και όχι εμένα.

e-Lawyer είπε...

Eπίσης μην ξεχνάμε ότι η ορθόδοξη εκκλησία δέχεται να τελέσει τρεις γάμους για κάθε άτομο (η καθολική εκκλησία δεν δέχεται ούτε διαζύγιο). Αυτό το έλεγε ο Απόστολος;

Ανώνυμος είπε...

Δειτε το ντοκιμαντερ zeitgeist ... Για να καταλαβουμε ολοι σε τι φαρσα ζουμε... Θρησκεια; Μπφφφ... Ναι καλα

Ανώνυμος είπε...

κακώς η καθολική εκκλησία απαγορεύει το διαζύγιο ενώ ο Χριστός =και ο Απύλος σε κάποιες περιπτώσεις το επιτρέπει. και κακώς επιτρέπει μόνο τρεις γάμους. αν το αθώο μέρος του διαζευχθένυος ζεύγους είναι αθώο χριστιανικώς και σε παραπάνω από τρία διαζύγια θα έπρεπε να μπορεί να τελεί και 4 και 5 και 6 γάμους. αλλά δεν είναι αυτό το θέμα μας.

e-Lawyer είπε...

Επίσης, γιατί η εκκλησία τελικά αποδέχθηκε το νομοσχέδιο για την καύση των νεκρών, με μια απλή προσθήκη ότι δεν ισχύει για όσους το δόγμα τους δεν την επιτρέπει. Εκεί δεν είχαμε κατηγορίες και καταγγελίες ότι "θα πάνε στην ΚΟΛΑΣΗ όσοι θέλουν να καούν". Γιατί αυτό ειναι το αντίστοιχο.

Επίσης θέλω να ρωτήσω, επ' ευκαιρίας, αν στον παράδεισο πηγαίνουν μόνο οι ορθόδοξοι χριστιανοί κι αυτοί, όλοι, ή μήπως υπάρχει θέμα για τις εκκλησίες που εκκρεμεί η πνευματική έγκριση του αυτοκεφάλου από την Οικουμενική Σύνοδο;

vangelakas είπε...

Κύριε e lawyer θά είχε ενδιαφέρον νά μάς λέγατε εάν πολίτες, προσβληθέντες πολίτες θά προβούν σέ κάποια κίνηση. Πρέπει νά συντονιστούμε!

e-Lawyer είπε...

Θα μπορούσε κάποιος που έχει κάνει πολιτικό γάμο ή συζεί ή έχει κάνει γάμο με άλλο δόγμα να απευθύνει ένα γραπτό ερώτημα προς την Εκκλησία της Ελλάδος ρωτώντας αν η ανακοίνωση της ΔΙΣ αφορά και την περίπτωσή του. Η Εκκλησία οφείλει να απαντήσει σε 20 ημέρες. Ανάλογα με την απάντηση ή τη σιωπή έχει το δικαίωμα στη συνέχεια να συνεχίσει δικαστικώς. Προσοχή: δεν λέω ότι θα δικαιωθεί, αλλά κατά τη γνώμη μου μπορεί να δικαιωθεί.

Γιάννης είπε...

-ΕΥΚΟΛΑ ΠΟΛΥ ΚΡΙΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
ΜΑ ΠΟΙΟ ΕΥΚΟΛΑ ΞΕΧΝΑΜΕ
ΤΙΣ ΑΞΙΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΙΔΑΝΙΚΑ ΜΑΣ
ΤΗΝ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΟΥ ΜΑΣ ΑΦΗΣΑΝ ΟΙ ΠΡΟΓΟΝΟΙ ΜΑΣ
ΟΧΙ ΜΕΣΑ ΑΠ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΕΣΗ ΤΟΥ ΣΠΙΤΙΟΥ ΤΟΥΣ
ΚΑΘΙΣΜΕΝΟΙ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΕ ΕΝΑΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ
ΧΟΡΤΑΣΜΕΝΟΙ ΑΠΟ ΑΓΑΘΑ ΦΑΙ ΚΑΙ ΣΕΞ
ΑΛΛΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΘΥΣΙΑ
ΤΗΝ ΔΙΚΗ ΤΟΥΣ…
-ΈΧΥΣΑΝ ΤΟ ΑΙΜΑ ΤΟΥΣ, ΤΣΑΚΙΣΑΝ ΤΑ ΚΟΚΑΛΑ ΤΟΥΣ, ΚΑΗΚΑΝΕ ΣΦΑΓΙΑΣΘΗΚΑΝΕ, ΘΥΣΙΑΣΑΝ ΤΑ ΠΑΝΤΑ, ΠΕΡΙΟΥΣΙΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΤΟΥΣ ΤΗΝ ΖΩΗ ΓΙΑ ΝΑ ΖΗΣΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ.
ΜΑΣ ΑΦΗΣΑΝ ΟΜΩΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ, ΤΑ ΙΕΡΑ ΚΑΙ ΤΑ ΟΣΙΑ ΜΑΣ.
-ΚΑΙ ΜΕΙΣ ΜΕ ΟΛΕΣ ΜΑΣ ΤΙΣ ΑΝΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΛΟΠΕΡΑΣΗ ΜΑΣ.
ΠΟΥ ΔΕ ΘΥΣΙΑΣΑΜΕ ΤΙΠΟΤΑ ΓΙΑ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΤΟΠΟ, ΓΙΑ ΤΑ ΑΔΕΡΦΙΑ ΜΑΣ.
-ΠΟΥΝ ΔΕ ΣΤΕΡΗΘΗΚΑΜΕ ΠΟΤΕ ΤΙΠΟΤΕ ΚΡΙΝΟΥΜΕ.
ΕΥΚΟΛΑ ΒΑΦΤΙΖΟΥΜΕ ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΑΣΠΡΟ ΚΑΙ ΑΡΕΤΗ ΤΗΝ ΚΑΚΙΑ
-ΑΠΛΑ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΜΑΣ ΤΥΠΤΕΙ Η ΜΟΝΗ ΦΩΝΗ ΑΥΤΟΜΕΜΨΙΑΣ ΠΟΥ ΜΑΣ ΕΜΕΙΝΕ Η ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΜΑΣ
-ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΝΔΡΕΙΑ ΝΑ ΠΑΡΑΔΕΧΤΟΥΜΕ ΤΑ ΛΑΘΗ ΜΑΣ
ΚΑΙ ΕΤΣΙ ΤΑ ΦΕΡΝΟΥΜΕ ΟΛΑ ΣΤΑ ΜΕΤΡΑ ΜΑΣ.
-ΓΙΝΑΜΕ ΟΙ ΑΛΕΠΟΥΔΕΣ ΕΚΕΙΝΕΣ ΤΟΥ ΑΙΣΩΠΟΥ ΠΟΥ ΚΟΨΑΜΕ ΤΙΣ ΟΥΡΕΣ ΜΑΣ
-ΒΑΦΤΙΣΑΜΕ ΤΗΝ ΝΤΡΟΠΗ ΜΟΔΑ, ΤΗΝ ΑΜΑΡΤΙΑ ΑΡΕΤΗ ΕΤΣΙ ΩΣΤΕ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΟΛΟΙ ΣΑΝ ΚΑΙ ΜΑΣ ΓΙΑΤΙ ΜΕΤΑΞΙ ΟΜΟΙΩΝ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΝΤΡΟΠΗ ….
-ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΕΙΤΕ ΗΤΑΝ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΜΑΣ ΚΑΙ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΑΝΤΕΞΑΝ ΣΤΟΝ ΧΡΟΝΟ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΧΩΜΑ ΈΜΕΙΝΑΝ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΘΥΣΙΑ ΤΟΝ ΠΟΝΟ ΚΑΙ ΤΟ ΔΑΚΡΥ
-ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ ΤΟ ΑΓΚΑΘΙΝΟ ΣΤΕΦΑΝΙ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΥ ΚΑΙ ΑΝΑΣΤΗΜΕΝΟΥ ΘΕΟΥ ΜΑΣ
-ΤΙΣ ΘΥΣΙΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΑΙΜΑΤΑ ΤΩΝ ΜΑΡΤΥΡΩΝ ΤΗΣ ΠΙΣΤΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΛΕΥΤΕΡΙΑΣ…
ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΡΙΔΑΙΑ

e-Lawyer είπε...

Η ορθόδοξη εκκλησία αγαπητέ μου δέχθηκε τον τρίτο θρησκευτικό γάμο και φυσικά το διαζύγιο [για να εξυπηρετήσει έναν αυτοκράτορα].
Αν ένας αυτοκράτορας ήθελε να παντρευτεί τον εραστή του δεν νομίζω να είχε αντίρρηση να το ευλογήσει κι αυτό: μία οικουμενική σύνοδος παραπάνω και έτοιμο το θεωρητικό υπόβαθρο (με αναφορά λ.χ.στο σύμφωνο συμβίωσης ανάμεσα σε βασιλιά Δαυίδ και Ιωάνθαν, βλ. παλαιά διαθήκη).

Δεν νομίζω ότι θα πάθει τίποτα η διδασκαλία της αν τα δεχθεί όλα αυτά, ιδίως όταν καλεί σε θεία κοινωνία "νηστεύσαντες και μη νηστεύσαντες".

Άλλωστε η παράδοση που τόσο λατρευτικά επικαλείσαι λέει επίσης ότι "στο φαϊ και στο γαμήσι ο θεός δεν κάνει κρίση".

Ανώνυμος είπε...

Το πιο σωστό είναι η περιφρόνηση. Τι θα κερδίσει δηλαδή κάποιος που θα κάνει μύνηση? Τίποτα δεν θα τους κάνει γιατί στη λαοκρατική θεοκρατία του ελλαδιστάν δυστυχώς είναι παντοδύναμη. Εχουν με το μέρος τους όλα τα χούφταλα και τους κάθε είδους κομπλεξικούς ανέραστους. Το μόνο που θα γίνει με τις μυνήσεις είναι να τους δωθεί η αφορμή να το παίζουν και αδικημένοι κιόλας και να αρχίσουν τα γνωστά ποιηματάκια για τη δίωξη των ελληνορθοδόξων αξιών,και άλλα τέτοια χαριτωμένα.
Προσωπικά αδιαφορώ παντελώς κι ας κράζουν όσο θέλουν. Στο κάτω κάτω δεν φταίνε αυτοί. Ο πουριτανισμός μας φταίει καιαυτοί απλά βρίσκουν πρόσφορο έδαφος. Αν τώρα κάποιος από τους τράγους τολμήσει μπροστά μου να προσβάλλει κοπέλα που τυγχάνει να συνοδεύω είτε αυτό έχει σχέση με τη σεξουαλική της ζωή είτε με την ενδυμασία θα του εξηγήσω τα σχετικά χειρωνακτικώς.

Sakis Efthimiadis είπε...

Στον αγαπητό 'CAPSLOCK' Γιάννη,

Δεν ξεχνώ, αλλά ακόμη κι αν στ'αλήθεια έχω ξεχάσει, αυτό δε μου αφαιρεί το δικαίωμα να κρίνω τις 'μαλθακίες' του κάθε Ιερού Τράγου.
Εδώ που τα λέμε, θα ήθελα να γίνεται συνεχής επανάληψη στα μαθήματα της ιστορίας, τότε που το Ιερατείο δεν είχε καμία απολύτως σχέση με τα κοινά και πώς εκείνη η περίοδος επηρρέασε τον δυτικό πολιτισμό. Όχι αυτή η μόνιμη επίκληση στις μυθολογίες του Ιουδαϊκού Δόγματος της Ερήμου που θα μου υπαγορεύσουν ακόμη και το τι θα λέω.
Κι εσύ, με τη σειρά σου, αφού ενδιαφέρεσαι τόσο για τις 'μνήμες', θυμήσου το τακίμιασμα του Φαναριού με τους Τούρκους κατακτητές.

Όσο για τους κατά τ'άλλα καλώς εννοούντες παπαγάλους γραφών:
(Λευ. 19:19)
[snip] στον αγρό σου δεν θα σπείρεις ετεροειδή σπέρματα· ούτε θα βάλεις επάνω σου σύμμικτο ένδυμα από ετεροειδή κλωστή.

Δηλαδή στο χωράφι που έχουμε τις ντομάτες, να μη βάζουμε ουτε μια ρίζα αγγουράκια και τα βαμβακερά τζήν με νάυλον κλωστή είναι αμαρτία
(Θα μπορούσα να βρώ πολλά τέτοια, ίσως κάποια άλλη μέρα)

To νομοσχέδιο για την ισότητα στον γάμο

 Το νομοσχέδιο προβλέποντας στο άρθρο 3 ότι ο γάμος επιτρέπεται για άτομα διαφορετικού ή ίδιου φύλου, αυτοδικαίως επεκτείνει στα ζευγάρια το...