Χθες θα γινόταν η δεύτερη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, με πρώτο θέμα (ανάμεσα σε άλλα 98), την εκλογή του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης. Τελικά δεν έγινε η συνεδρίαση λόγω των εξελίξεων με τους συμβασιούχους. O Δήμαρχος αρνήθηκε να προχωρήσει η διαδικασία του δημοτικού συμβουλίου με αυτές τις συνθήκες, εγείροντας το ζήτημα της στατικότητας του Μεγάρου με τόσο κόσμο μέσα, αλλά δήλωσε και ότι δεν είναι νομοθέτης για να λύσει το θέμα των συμβασιούχων. Δεν είναι νομοθέτης, είναι σεισμολόγος.
Από συζητήσεις που είχα με δημοτικούς συμβούλους προέκυψε ότι οι παρατάξεις δεν έχουν συνεννοηθεί για την εξεύρεση ενός προσώπου κοινής αποδοχής. Η αυξημένη πλειοψηφία 2/3 για την εκλογή του Συμπαραστάτη προϋποθέτει ευρύτερη συνεννόηση, καθώς ούτε η πλειοψηφία, αλλά ούτε και η αντιπολίτευση μπορεί να επιβάλλει τον εκλεκτό της.
Διαπίστωσα όμως ότι υπάρχει διάχυτη η αντίληψη ότι ο Συμπαραστάτης του Δημότη θα λειτουργεί "ανταγωνιστικά" προς τους δημοτικούς συμβούλους και ότι τον βλέπουν σαν ένα εκλογικά επικίνδυνο πρόσωπο, που θα μπορούσε να κατέβει μετά υποψήφιος σύμβουλος έχοντας χτίσει ήδη σχέσεις εμπιστοσύνης με τους δημότες. Εδώ βέβαια μια απάντηση έρχεται από τον ίδιο τον Καλλικράτη: ο Συμπαραστάτης του Δημότη δεν έχει δικαίωμα να θέσει υποψηφιότητα για δημοτικός σύμβουλος, ενώ δεν έχει δικαίωμα ούτε καν να επανεκλεγεί ως Συμπαραστάτης στην αμέσως επόμενη περίοδο. Το άρθρο 14 του Καλλικράτη το αναφέρει ρητά ως κώλυμα εκλογιμότητας:
"1. Δεν μπορούν να εκλεγούν ή να είναι δήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι, σύμβουλοι της δημοτικής ή τοπικής κοινότητας ή εκπρόσωποι της τοπικής κοινότητας:
(α)...
(β) Γενικοί Γραμματείς και υπάλληλοι των δήμων με οποιαδήποτε σχέση εργασίας και εάν υπηρετούν, καθώς και δημοτικοί συμπαραστάτες, στους δήμους όπου υπηρετούν."
Εξάλλου το άρθρο 77 αναφέρει ότι στη θέση του Συμπαραστάτη εκλέγεται πρόσωπο που δεν παρουσιάζει τα κωλύματα και ασυμβίβαστα του άρθρου 14. Άρα ως Συμπαραστάτης δεν μπορεί, κατά το άρθρο 77 να εκλεγεί κάποιος που υπηρετεί ήδη ως Συμπαραστάτης (απαγόρευση διαδοχικής επανεκλογής).
Παρ' όλ' αυτά, υπάρχουν οι φόβοι δημοτικών συμβούλων και παρατάξεων, ότι ο Συμπαραστάτης θα είναι κάποιος που θα συγκεντρώσει την εμπιστοσύνη των πολιτών και θα παρέμβει στη σχέση τους με τους ψηφοφόρους. Δεν είναι τυχαίο ότι η παράταξη του ΚΚΕ έχει πει ότι δεν είναι απαραίτητος αυτός ο θεσμός, αφού οι εργαζόμενοι εκπροσωπούνται από τα σωματεία τους, τις συνδικαλιστικές οργανώσεις και τους δημοτικούς συμβούλους, λες και ο Συμπαραστάτης είναι εκπρόσωπος κι όχι ανεξάρτητη αρχή.
Άκουσα μάλιστα ότι αναζητείται ένα ηλικωμένο πρόσωπο που θα έχει ολοκληρώσει την πορεία του, προκειμένου να μην γίνει ανταγωνιστικός σε σχέση με τους δημοτικούς συμβούλους. Να προσδώσει αυτός το κύρος του στον θεσμό κι όχι ο θεσμός το κύρος στο πρόσωπο.
Επομένως, αναζητείται κάποιος συνταξιούχος δικαστικός ή δήμαρχος (όπως έγινε στο Δήμο Παπάγου - Χολαργού , όπου εξελέγη ως Συμπαραστάτης ο προ πολλών ετών δήμαρχος), όπως έχει γίνει και σε άλλες ανεξάρτητες αρχές, προκειμένου ως ανώδυνο πρόσωπο να μην αγχώσει τους πολιτικούς διαχειριστές των δημόσιων πραγμάτων.
Η απάντηση σε όλα αυτά: διαφάνεια και δημοσιότητα. Καλέστε τους υποψηφίους και υποβάλλετέ τους ανοιχτά σε εξαντλητικό έλεγχο, με ερωτήσεις για το πως θα υλοποιήσουν τον θεσμό στην πράξη. Κάποτε πρέπει να κρίνουμε με βάση την ουσία και την ικανότητα, όχι τους τύπους και τις ιδιότητες, κι αυτή η διαδικασία είναι σχεδιασμένη για να αποδειχθεί αποκλειστικά και μόνον το κατά πόσον οι πολιτικοί έχουν επίγνωση της λειτουργίας των θεσμών που υπηρετούν.
1 σχόλιο:
Πότε βγαίνεις στη σύνταξη;
Δημοσίευση σχολίου