Κυριακή, Μαΐου 27, 2012

Απαράδεκτη η ακύρωση του θέματος Φυσικής στις πανελλήνιες

Η μεταβολή ενός από τα κριτήρια αξιολόγησης σε έναν θεσμό εισόδου στην ανώτατη εκπαίδευση, όπως είναι οι πανελλήνιες εξετάσεις, αποτελεί μείζον ζήτημα για τον έλεγχο της νομιμότητας του διαγωνισμού. Τα κριτήρια πρέπει να είναι εξ αρχής προβλέψιμα, ώστε να μην διαταράσσεται η ταυτότητα της αφετηρίας για τους διαγωνιζόμενους. Η εκ των υστέρων ακύρωση ενός θέματος, το οποίο θεωρήθηκε  εσφαλμένο (μολονότι υπήρξαν υποψήφιοι που ισχυρίζονται ότι το επέλυσαν), διαταράσσει ακριβώς αυτή την προβλεψιμότητα των κριτηρίων, δηλαδή την διεξαγωγή των εξετάσεων με όρους ισότητας. Διότι προφανώς υπήρξαν υποψήφιοι που αφιέρωσαν πολύτιμο χρόνο για να ασχοληθούν με το ακυρωθέν θέμα, εμπιστευόμενοι την αξιοπιστία του. Η εκ των υστέρων ακύρωσή του, λειτούργησε ενδεχομένως εις βάρος αυτών των υποψηφίων και προς όφελος εκείνων που ασχολήθηκαν με τα υπόλοιπα θέματα, δίνοντας στο προβληματικό την τελευταία  προτεραιότητα.

Η συμμετοχή στις διαδικασίες εισόδου στην ανώτατη εκπαίδευση διέπεται από τις αρχές του δικαιώματος στην εκπαίδευση, το οποίο έχει κατοχυρωθεί, εκτός των άλλων, και από το 1ο Πρωτόκολλο της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου έχει ασχοληθεί με τέτοιες περιπτώσεις εκ των υστέρων μεταβολής κριτηρίων σε εισαγωγικές εξετάσεις, σε περιπτώσεις προσφευγόντων που δεν δικαιώθηκαν από τα εθνικά δικαστήρια. Η αυθαίρετη μεταβολή των όρων εισαγωγής ενός υποψηφίου σε εκπαιδευτικό ίδρυμα εξετάστηκε από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, το οποίο διαπίστωσε παραβίαση του δικαιώματος στην εκπαίδευση, με την απόφαση της 7ης Φεβρουαρίου 2006. Στην υπόθεση αυτή, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο αναγνώρισε ότι οι όροι εισαγωγής δημιουργούν νόμιμη προσδοκία στους συμμετέχοντες ότι θα κριθούν μόνο με βάση αυτούς που ισχύουν κατά το χρόνο των εξετάσεων κι όχι με βάση άλλα κριτήρια, τα οποία δεν θα μπορούσαν να προβλέψουν. Προκειμένου να κριθεί κατά πόσον αυτή η κατάργηση όρου, κατά τη διάρκεια των εξετάσεων είναι σύμφωνη με το άρθρο 2 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ, θα πρέπει, κατά την νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, να εξεταστεί κατά πόσον ο περιορισμός πρόσβασης στο εκπαιδευτικό ίδρυμα ήταν: α) προβλέψιμος για τα ενδιαφερόμενα άτομα, β) επιδίωκε νόμιμο στόχο, γ) ήταν αναλογικό μέτρο ενόψει του επιδιωκόμενου στόχου.

Συνεπώς, μόνο εάν η κατάργηση του συγκεκριμένου θέματος είναι σύμφωνη με αυτά τα τρία κριτήρια θα μπορούσε να θεωρηθεί συμβατή με το ευρωπαϊκό δίκαιο. Θεωρώ όμως ότι σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσε ο εν λόγω όρος να θεωρηθεί "προβλέψιμος", αφού ούτε καν από τα μέλη της επιτροπής εξετάσεων δεν είχε προβλεφθεί. 

Update: τελικά η Επιτροπή Εξετάσεων αποφάσισε να βαθμολογηθεί κανονικά το θέμα.

3 σχόλια:

ο δείμος του πολίτη είπε...

Ως φροντιστής πανελλαδικών, ας σημειώσω ότι κι εγώ διαφωνώ με την απόφαση. Ειδικά από τη στιγμή που η βαθμολογία είναι αντικειμενική, αλλά η εισαγωγή ανταγωνιστική, η λάθος επίδοση στο συγκεκριμένο υποερώτημα θα βαρύνει μόνο όσους έσφαλαν (το μεγάλο ίσως ποσοστό) ομοίως. Η αλλαγή της μοριοδότησης των άλλων ερωτημάτων δε λαμβάνει υπόψη ούτε την ψυχολογία των μαθητών που παιδεύτηκαν ούτε το χρόνο που σπατάλησαν σε βάρος του τέταρτου ερωτήματος.

Προβληματικός είπε...

Απαράδεκτο είναι συνολικά το σύστημα των πανελλήνιων-πανελλαδικών, αλλά παραταύτα λαός και Τύπος επιμένουν να μη το κρίνουν, και να ασχολούνται κάθε χρόνο με τις "βάσεις". Ναι μεν -επί της αρχής- απαράδεκτη η ακύρωση του θέματος, αλλά επί της ουσίας ...μηδενική η διαφορά. Το σύστημα εισαγωγής είναι απαράδεκτο, μιας και η κανονικοποίηση των βάσεων βάσει των επιδόσεων των μαθητών, είναι μια κοροϊδία στα μούτρα μας, αλλά τη βαφτίζουμε "επιδόσεις" γιατί ξέρουμε ότι οι σκεπτόμενοι γονείς είναι είδος υπό εξαφάνιση. Για να μη θίξω και το έτερο αστείο: συμπληρώνουμε στο μηχανογραφικό οσες σχολές θέλουμε!!! Πλατιάζω όμως... :)

Zaphod είπε...

Υπερθερματίζω τονίζοντας ότι το "λαθος" ήταν τόσο ...καλο που (στο πνευμα και στον τροπο διδασκαλιας στη Γ λυκείου) δεν το πήρε χαμπάρι κανένας!

Θεωρώ πως μια οδηγία τύπου "να θεωρούνται σωστές οι απαντήσεις (α) (.....) και (β) (.....) " θα έκανε καλύτερη διαχείριση του προβλήματος.

Ασε που (επιμένω) αν δεν μας το έλεγε η ΕΕΦ δεν θα το ...παιρναμε χαμπάρι!
(αφου το μεγιστο συμβαίνει στις 60 μοιρες, κανένας δεν ασχολήθηκε με το τι συμβαίνει στις...180 και τον επακόλουθο απειρισμό του προβλήματος)

To νομοσχέδιο για την ισότητα στον γάμο

 Το νομοσχέδιο προβλέποντας στο άρθρο 3 ότι ο γάμος επιτρέπεται για άτομα διαφορετικού ή ίδιου φύλου, αυτοδικαίως επεκτείνει στα ζευγάρια το...