Τρίτη, Οκτωβρίου 05, 2010

Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων δεν αρκεί να "ανησυχεί" για την Κάρτα του Πολίτη

Διαβάζω ότι ο πρόεδρος της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα δήλωσε ότι φυσικά και ανησυχεί για την Κάρτα του Πολίτη, "αλλά δεν μπορούμε να επιλαμβανόμεθα με βάση δημοσιεύματα" (βλ. εδώ).

Δυστυχώς η Αρχή έχει συμπληρώσει πάνω από δέκα χρόνια λειτουργίας και ο κ. Γεραρής βρίσκεται 2,5 χρόνια στη θέση του Προέδρου της κι ακόμη δεν έχει γίνει αντιληπτός ο προληπτικός ρόλος επέμβασης που επιφυλάσσεται σε αυτόν τον θεσμό από τη νομοθεσία. Η Αρχή φυσικά και οφείλει να επιλαμβάνεται με βάση δημοσιεύματα, αυτεπαγγέλτως, πριν να είναι ήδη πολύ αργά!

Αν οι υπεύθυνοι της Αρχής είχαν παρακολουθήσει τις διεθνείς εξελίξεις, θα γνώριζαν ότι ο ρόλος της ανεξάρτητης αρχής είναι να προλαμβάνει κι όχι να θεραπεύει. Ο ομόλογος θεσμός σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο Ευρωπαίος Επόπτης Προστασίας Δεδομένων τοποθετείται δημόσια με αναλυτικές Γνωμοδοτήσεις ακόμη κι όταν οι φημολογούμενες ρυθμίσεις βασίζονται σε διαρροές ή σε δηλώσεις αξιωματούχων. Μια επίσκεψη στην ιστοσελίδα του (εδώ) αρκεί για να διαπιστώσει κανείς ότι φυσικά και δεν περιμένει η Ανεξάρτητη Αρχή να τεθεί σε "διαβούλευση" ένα κείμενο, το οποίο πολύ συχνά "τσιμπάει" ως διαρροή από διάφορα ειδησεογραφικά site. Για παράδειγμα, η Γνωμοδότηση του ΕΕΠΔ για την ACTA (βλ. εδώ) περιέχει μια πλήρη αξιολόγηση της εν λόγω προετοιμαζόμενης διεθνούς συμφωνίας, χωρίς καν να έχει δοθεί στη δημοσιότητα ένα επίσημο προσχέδιό της! Αυτό θα πει προληπτική παρέμβαση που θέτει τους συνταγματικούς φραγμούς στον νομοθέτη, εκ των προτέρων.

Δυστυχώς η Ελληνική Αρχή Προστασίας Δεδομένων μας έχει συνηθίσει στις εκ των υστέρων επεμβάσεις της: η γνωμοδότηση για τις κάμερες και το dna το καλοκαίρι του 2009 δημοσιεύθηκε 15 μέρες μετά την ψήφιση του αντισυνταγματικού νομοσχεδίου. Η επέμβαση της Αρχής για το θέμα της απογραφής των δημοσίων υπαλλήλων επίσης ήρθε αφού ήδη είχε εκδοθεί η σχετική υπουργική απόφαση - σε αυτό βέβαια υπάρχει και ευθύνη της κυβέρνησης που δεν ζήτησε εγκαίρως την γνωμοδότηση της Αρχής.

Η Αρχή οφείλει όχι απλώς να υπενθυμίζει την ύπαρξή της με συναισθηματικές δηλώσεις περί "ανησυχίας", αλλά να προλαμβάνει τις εξελίξεις θέτοντας εξ αρχής το πλαίσιο ανθρώπινων δικαιωμάτων που οφείλει να σεβαστεί η νομοθεσία. Στην περίπτωση της Κάρτας του Πολίτη, έπρεπε ήδη η Αρχή να είχε δημοσιοποιήσει ένα Position Paper για την υπερσυγκέντρωση πληροφοριών σε "έξυπνες κάρτες", βάσει της δικής της νομολογίας, αλλά και σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα. Έτσι η Αρχή θα έθετε εκ των προτέρων στο νομοθέτη τα όρια εντός των οποίων μπορεί να κινηθεί η διαχείριση της σχετικής ύλης. Εξάλλου, δεν πρόκειται απλώς για "δημοσιεύματα" όπως λέει ο κ. Γεραρής, αλλά για επίσημες κυβερνητικές δηλώσεις που σκιαγραφούν ορισμένα δομικά χαρακτηριστικά της λειτουργίας που θα έχει αυτή η Κάρτα, τα οποία σαφώς και μπορούν να σχολιαστούν από την Αρχή και να τεθούν τα πλαίσια συνταγματικότητας βάσει των οποίων θα ήταν ανεκτές σχετικές λειτουργίες έξυπνης κάρτας.

Η Αρχή μας απογοητεύει για άλλη μια φορά κι αυτό αυτό θα πρέπει να ληφθεί ιδιαιτέρως υπόψη από την Κυβέρνηση, γιατί όπως φαίνεται πρόκειται για ένα δημόσιο όργανο το οποίο αδυνατεί εδώ και χρόνια πια να ασκήσει τις συνταγματικές του αρμοδιότητες. Χρειάζεται μια εκτεταμένη αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της Αρχής και μια καλή εκκαθάριση στη στελέχωσή της, όταν θα λήξουν οι τρέχουσες θητείες.




3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Πέρασε ο καιρός και δε ξαναγυρίζει η εποχή κατά την οποία προκρινόταν το δακτυλικό αποτύπωμα για πρόληψη και καταστολή. Τώρα ήρθε η εποχή των υπερσυγκεντρωμένων εξατομικευμένων πληροφοριών, όπως στη παραδοσιακή επαρχία που πλημύρισε με άφθονες προκαταλήψεις μέχρι την αστικοποίηση των. Ο κόσμος μετεβλήθη σε "Παγκόσμιο χωριό". Προς το παρόν ζούμε τα θετικά μίας νέας αρχής αλλά ως πότε άραγε; Πιθανότατα η κάρτα αποτελεί γεγονός, το ενδιαφέρον συνίσταται στις εξατομικευμένες αντιδράσεις. Η κάρτα όπως και το χρήμα είναι εξέλιξη αλλά και πολυπλοκότητα.

Ανώνυμος είπε...

Σχετικά με την διακρατική συμφωνία ACTA:

http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2010/october/tradoc_146699.pdf

Να περιμένουμε κάποια αντίδραση από την αρχή προστασίας προσωπικών δεδομένων, από τους συνταγματολόγους μας ή από τον Λαμπρινίδη;

Ανώνυμος είπε...

Το θέμα δεν είναι η κάρτα του πολίτη, που ούτος η άλος μπορεί να φανεί πιο χρήσημη, να μειώσει τη γραφειοκρατία και να συμπιέσει το φακέλωμα. Ετσι και αλλιός το φακέλωμα δε το αποφεύγει κανείς μα κανείς. Προσωπικά προτιμώ να είμαι ένας φακελωμένος αριθμός παρά ένα όνομα με το πατρώνυμο ( που δεν συμπαθώ με την καμία ) κλπ. Θα είμαι ευγνώμον εάν η κυβέρνηση βγάλει ένα νόμο να είμαστε όλοι ένας αριθμός και μια κάρτα ( χωρίς επιπλέον διαδικασίες ) Λογαριαζμό σε τράπεζα θές να ανοίξεις?? Φωτοτυπία ταυτότητας, αποδειχτηκό ΑΦΜ, εκαθαριστικό και λογαριαζμό απο ΔΕΚΟ θα σου ζητήσουν. Σύνδεση κινητού θές?? τα ίδια και χειρότερα, καρτοκινητό θές?? Δε διαφέρει και πολύ. Εγγραφή σε φροντησήρειο θές?? Πάλι θα σε φακελώσει εαν θέλει για να είναι σίγουρος. Τι φωνάζουμε λοιπόν για κουκούλες κάμερες dna Κλπ?? Προεκλογικά μόνο φώναζε το ΠΑΣΟΚ οτι θα τα καταργήσει. Εδώ και ένα χρόνο στο θΑ είναι και στο ΘΑ θα μείνει. Η μάλλον όχι δεν είναι στο ΘΑ, απλά τα κάνει χειρότερα με φυσικά λιγότεη διαδικασία στο φακέλωμα, λιγότερη δαπάνη στο χαρτί και το μελάνι ( κάτι είναι και αυτό ) λιγότερη κούραση

To νομοσχέδιο για την ισότητα στον γάμο

 Το νομοσχέδιο προβλέποντας στο άρθρο 3 ότι ο γάμος επιτρέπεται για άτομα διαφορετικού ή ίδιου φύλου, αυτοδικαίως επεκτείνει στα ζευγάρια το...