Δευτέρα, Οκτωβρίου 26, 2009

Το προφίλ ενός Γενικού Γραμματέα Διαφάνειας και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων

Ανακοινώθηκε το πρώτο όνομα Γενικού Γραμματέα που επελέγη μέσω της διαδικασίας του opengov.gr, δηλαδή κατόπιν υποβολής αιτήσεων και βιογραφικών από τον γενικό πληθυσμό. Πρόκειται για έναν λέκτορα του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και δικηγόρο με ειδίκευση και πλούσια αρθρογραφία σε θέματα οικονομικού ποινικού δικαίου και ποινικής δικονομίας.

Έχει ήδη γραφτεί ότι ο Υπουργός επέλεξε τον γενικό γραμματέα ανάμεσα σε 700 βιογραφικά , για τον οποίο σχολιάστηκε εκτενώς ότι συνυπογράφει μαζί με τη σύζυγο του Υπουργού, καθηγήτρια στο ίδιο πανεπιστήμιο, ένα συλλογικό έργο (πρακτικά συνεδρίου) το οποίο αφορά την νομοθεσία σχετικά με την εμπορία ανθρώπων. Ένας Υπουργός Διαφάνειας φέρεται να έχει διορίσει ως Γενικό Γραμματέα  του Υπουργείου Δικαιοσύνης (διόρθωση: στην αρχική εκδοχή του άρθρου εκ παραδρομής γράφηκε ότι αφορούσε τον ΓΓ Διαφάνειας και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων)  έναν συνεργάτη της συζύγου του, χωρίς η πληροφορία αυτή να έχει διαψευσθεί μέχρι στιγμής. Θα μου πείτε: απαγορεύεται ή σημαίνει άραγε κάτι αρνητικό αυτό; Θα έλεγα όχι. Αλλά όταν μιλάμε για Διαφάνεια, ένας στόχος είναι να πειστεί η κοινή γνώμη ότι η εξαγγελία  ότι η επιλογή θα αφορά τους "άριστους" κι όχι τους "αρεστούς" θα πρέπει να τηρείται με αυταπόδεικτες ενέργειες που δεν αφήνουν καν σκιές ή ερωτηματικά. 


Επί της ουσίας, ως προς την σχέση του διορισθέντος Γενικού Γραμματέα με το αντικείμενο της Διαφάνειας και των Ανθρώπινων Δικαιωμάτων, έκανα μια μικρή έρευνα σε δημοσιευμένο υλικό στο Διαδίκτυο και σε βάσεις νομικών δεδομένων που έχουμε πρόσβαση εμείς οι νομικοί. 

Διόρθωση: ο διορισμός που ανακοινώθηκε αφορά τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Δικαιοσύνης κι όχι τον Γενικό Γραμματέα Διαφάνειας και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων. Οπότε ο διορισμός για εκείνη τη θέση αναμένεται ακόμη. 

Ο Γενικός Γραμματέας έχει δημοσιεύσει, μαζί με συν-συγγραφείς, δύο βιβλία που αφορούν το οικονομικό έγκλημα: ένα για τις ακάλυπτες επιταγές κι ένα για την νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες. Έχει πάρει μέρος επίσης σε ένα συλλογικό τόμο για τις νέες διατάξεις του κώδικα ποινικής δικονομίας και έχει επιμεληθεί ένα βιβλίο για την εμπορία ανθρώπων μαζί με τη σύζυγο του Υπουργού και με έναν τρίτο συν-συγγραφέα. Από όλα αυτά μόνο το τελευταίο σχετίζεται με μια πτυχή προστασίας των ανθρώπινων δικαιωμάτων.

Αναζήτησα επίσης την αρθρογραφία του και βρήκα πλουσιότατο υλικό δημοσιεύσεων σε νομικά περιοδικά αποκλειστικά σε θέματα ποινικού δικαίου: πάρα πολλά ενημερωτικά σχόλια κάτω από αποφάσεις ποινικών δικαστηρίων, ιδίως σε θέματα ξεπλύματος βρώμικου χρήματος, ακάλυπτων επιταγών, αλλά και σε δικονομικά θέματα. 

Οι υποθέσεις που έχει αναλάβει ως δικηγόρος, τουλάχιστον όσες έχουν δημοσιευθεί ως δικαστικές αποφάσεις στην βάση δεδομένων "ΝΟΜΟΣ" σχετίζονται επίσης με την παραπάνω θεματική. 

Δεν μπόρεσα να βρω ένα πλήρες βιογραφικό. Τα παραπάνω στοιχεία θεωρώ ότι συγκροτούν το προφίλ ενός ανθρώπου με σημαντική εμπειρία και εμβάθυνση στο ποινικό δίκαιο, με αξιόλογο έργο για την θέση του διδάσκοντος ποινικό δίκαιο σε μια νομική σχολή και προφανώς για έναν ποινικολόγο με εκτεταμένο θεωρητικό έργο στον κύκλο της δικονομίας και του οικονομικού εγκλήματος. 


Δεν πρόκειται όμως για έναν προφίλ που παρουσιάζει τα χαρακτηριστικά του transparency & human rights lawyer, τον οποίο αφορά η Γενική Γραμματεία Διαφάνειας και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων.  Τα ειδικά θέματα της διαφάνειας και της προστασίας ανθρώπινων δικαιωμάτων έχουν αποτελέσει εδώ και χρόνια αντικείμενο εξειδίκευσης στις νομικές σπουδές, αλλά και στη δικηγορία. Υπάρχουν νομικοί, τόσο της θεωρίας όσο και της πράξης, οι οποίοι ασχολούνται αποκλειστικά και σε βάθος με υποθέσεις λ.χ. ενώπιον του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου των Δικαιωμάτων του Ανθρωπου, έχουν επιστημονικό έργο σε θέματα διαφάνειας, υπάρχουν ακόμη και διδακτορικές διατριβές που εστιάζουν σε αυτά τα ζητήματα. 

Δεν γνωρίζω αν ανάμεσα στα 700 βιογραφικά που εξετάζει ο Υπουργός υπάρχουν άνθρωποι με το προφίλ ενός transparency & human rights lawyer. Γνωρίζω όμως αρκετούς ανθρώπους οι οποίοι έχουν σημαντικότερο έργο (θεωρητικό και πρακτικό,  με συμμετοχές σε διεθνείς επιτροπές κλπ) από τον διορισθέντα, σε θέματα διαφάνειας και ανθρώπινων δικαιωμάτων. 








 


12 σχόλια:

Αθ. Αναγνωστoπουλος είπε...

Το βιογραφικό του Δημήτραινα.

Γιάννης Κωνσταντίνου είπε...

Θα μου επιτρέψεις να διορθώσω και να διαφωνήσω. Πρώτον, ο Γιώργος Δημήτραινας δεν κατέλαβε τη θέση του ΓΓ Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (πρόκειται για ξεχωριστή ΓΓ που δεν έχει πληρωθεί ακόμη), αλλά τη ΓΓ του Υπουργείου. `Αρα, μεγάλο μέρος του σχολίου σου "ερείδεται επί εσφαλμένης προϋποθέσεως" που λέγανε παλιά (ασχέτως αν, κατά τη γνώμη μου, έχει τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα και γι` αυτή τη θέση). Δεύτερον, ο Γιώργος Δημήτραινας δεν είναι "συνεργάτης" ή "υφιστάμενος" της κυρίας Καστανίδου, αφού δεν υπηρετούν στο ίδιο πανεπιστημιακό τμήμα. Η αιτίαση για το "κοινό βιβλίο" δεν αντέχει στην κοινή λογική γιατί πρόκειται απλώς για δημοσίευση στο ίδιο τομίδιο δύο εισηγήσεων σε μία από τις πάμπολλες ημερίδες της `Ενωσης Νομικών Βορείου Ελλάδας (της γνωστή ΕΝΟΒΕ, στην οποία ο Γιώργος Δημήτραινας συμμετέχει και ως μέλος του ΔΣ της). Φοβάμαι ότι αν πάρουμε τοις μετρητοίς το ιδιώνυμο "ασυμβίβαστο" που λανσάρεται αυτές τις μέρες, κανείς πανεπιστημιακός δεν έχει την παραμικρή ελπίδα αξιοποίησης, αφού όλοι τους κάποια σχέση θα έχουν με κάποιον πανεπιστημιακό υπουργό ή με κάποιο άλλο πανεπιστημιακό συγγενή υπουργού. Αν και δεν έχει ιδιαίτερη αξία η προσωπική μου γνώμη, που για λόγους διαφάνειας οφείλω να πω ότι πηγάζει από την πολύχρονη γνωριμία, φιλία και, ενίοτε, συναδελφική συνεργασία μου με το νέο ΓΓ, καταθέτω ότι πρόκειται για άριστη επιλογή, πράγμα που θα επιβεβαιωθεί πολύ σύντομα. Γιάννης Κωνσταντίνου ( http://gianniskonstantinou.wordpress.com )

e-Lawyer είπε...

Σωστά, είναι Γενικός Γραμματέας. Διορθώνω την ανάρτηση.

mickflemm είπε...

Ήταν απλά ομιλιτές σε ημερίδα μαζί με άλους 40 επιστήμονες. Το έντυπο είναι τα ΠΡΑΚΤΙΚΆ όλων των ομιλιών και δεν είναι βιβλίο. (http://kafeneio-gr.blogspot.com/2009/10/blog-post_2272.html) Akoma kai me th dikia sou ekdoxh (oti htan epimelites) den tous kathista synergates (synergaths den einai kapoios me ton opoio doulepses mia fora mazi sto idio synedrio).

e-Lawyer είπε...

Δεν νομίζω ότι ήταν με άλλους 40 επιστήμονες. Και οποιοδήποτε κι αν είναι το περιεχόμενο του εν λόγω βιβλίου, εγώ βλέπω στο εξώφυλλο το όνομα του κ. Δημήτραινα, της κας Καστανίδου κι ενός ακόμα προσώπου.

Δεν λέω ότι είναι υποχρεωτικά καλό ή κακό, πάντως δεν ήταν κι ΑΓΝΩΣΤΟΙ. Όταν είσαι συν-επιμελητής ενός συλλογικού έργου, ένα τηλέφωνο του συν-επιμελητή σου θα το έχεις.

Συμφωνώ πάντως ότι δεν πρέπει να εξαντλείται εκεί η συζήτηση κι ότι κακώς επανερχόμαστε στο δίλημμα περί "νόμιμου και ηθικού". Ο ΓΓ έχει τα τυπικά προσόντα, πέρα από κάθε αμφιβολία.


Το κείμενό μου εστιάζει όμως στο προφίλ του ΓΓ Διαφάνειας και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων κι όχι στο προφίλ του ΓΓ Υπουργείου Δικαιοσύνης.

mickflemm είπε...

Whatever einai poly xrhsimes oi plhrofories pou dineis, toulaxiston kseroume me ti exei asxolhthei kai ara mporoume na katalavoume kai pou tha dwsei emfash

o Alexandros είπε...

Ένα γενικότερο σχόλιο: Δεν αμφισβητώ τη σημασία της επιστημονικής κατάρτισης και γνώσης επί του θεματικού αντικειμένου του ΓΓ ενός υπουργείου. Όμως η θέση του ΓΓ είναι θέση executive. Η εμπειρία διαχείρισης επομένως είναι εξίσου, αν όχι περισσότερο, σημαντική.

Η προηγούμενη κυβέρνηση, για τους δικούς της λόγους, έβαλε σε πολλές θέσεις πανεπιστημιακούς καθηγητές χωρίς εμπειρία διαχείρισης. Το αποτέλεσμα ήταν μάλλον διπλά αρνητικό: στέρησε τα ΑΕΙ από αξιόλογους διδάσκοντες, ενώ στα υπουργεία το έργο δεν προχώρησε με τους ρυθμούς που θα μπορούσε.

e-Lawyer είπε...

Συμφωνώ απολύτως.

ΓΙΩΡΓΟΣ είπε...

Μια νομική απορία (από μη νομικό):
αν ένας εκ' των 700 που υπέβαλαν τα βιογραφικά τους σημειώματα (ή εκ των πολλών χιλιάδων που υπέβαλλαν για τις υπόλοιπες θέσεις Γ.Γ.) νοιώσει ότι θίγεται από την μη επιλογή του λόγω του ότι διέθετε "αντικειμενικά" ανώτερα προσόντα από τον Γ.Γ. που τελικά επελέγη, έχει δικαίωμα να προσφύγει στο Σ.τ.Ε.;
Με άλλα λόγια, το γεγονός ότι η διαδικασία επιλογής Γ.Γ. διενεργείται από θεσμικό όργανο (Γραφείο του Πρωθυπουργού) και με (όπως έχει εξαγγελθεί) αντικειμενικά κριτήρια, δημιουργεί νομικά δικαιώματα προσφυγής για τους υποψηφίους;
Αν ναι αυτή είναι μια ενδιαφέρουσα (νομική) πτυχή του όλου εγχειρήματος με απρόβλεπτες προεκτάσεις!

Υ.Γ.: ΔΕΝ είμαι υποψήφιος Γ.Γ. ( :-) !!), απλά το σενάριο μου φαίνεται ενδιαφέρον!

e-Lawyer είπε...

Κατα τη γνωμη μου δεν θα ειναι παραδεκτη μια αιτηση ακυρωσης στο συμβουλιο της επικρατειας επειδη η συγκεκριμενη διαδικασια δεν αποτελει προκηρυξη διοικητικης αρχης αλλα προσκληση ενδιαφεροντος εκ μερους του πρωθυπουργου. Αυτο σημαινει οτι η προσβαλλομενη δεν ειναι μια διοικητικη πραξη αλλα μια κυβερνητικη πραξη η οποια εξαιρεται ρητως απο τις αρμοδιοτητες δικαστικου ελεγχου του συμβουλιου της επικρατειας.

anna είπε...

Ενδεχομένως, οι ειδικότεροι σε θέματα διαφάνειας και ανθρώπινων δικαιωμάτων δεν κατέθεσαν ποτέ αίτηση.
Και ένας από τους λόγους για να μην το κάνεις αυτό ως διαπρεπής επιστήμονας (πέρα από τις πολιτικές πεποιθήσεις) είναι για να μη δεχθείς την λάσπη που είναι 100% σίγουρο ότι θα υποστεί όποιος δεχθεί τη θέση (όπως τρώει ο Δημήτραινας, και δεν εννοώ από σένα, εννοώ από τα ΜΜΕ κλπ).
Βλέπεις, όταν επί δεκαετίες βάζανε τον κάθε κολλητό, δεν τολμούσε κανείς να ασκήσει κριτική.
Τώρα που άνοιξε η διαδικασία, και διαφαίνεται μία πρόθεση αξιοκρατίας (ακόμα και αν αυτό σημαίνει επιλογή του πιο άξιου μεταξύ 700 ΠΑΣΟΚων), απέκτησαν όλοι γνώμη!

Vera είπε...

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ (του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων)
Ημ/νία Δημοσίευσης : 19/10/2010


Με κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ορίστηκε Γενικός Γραμματέας στο Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ο δικηγόρος Αθηνών και Διδάκτορας του Συνταγματικού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών κ. Αθανάσιος Ξηρός.
Ο κ. Ξηρός κατείχε από τον Οκτώβριο του 2009 θέση Ειδικού Συνεργάτη στο Πολιτικό Γραφείο του Υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Χάρη Καστανίδη.

To νομοσχέδιο για την ισότητα στον γάμο

 Το νομοσχέδιο προβλέποντας στο άρθρο 3 ότι ο γάμος επιτρέπεται για άτομα διαφορετικού ή ίδιου φύλου, αυτοδικαίως επεκτείνει στα ζευγάρια το...