Η ανοιχτά ξενοφοβική επιβολή λογοκρισίας στο διεθνές κινούμενο φεστιβάλ τέχνης The Walk από τοπικές και θρησκευτικές αρχές της Καλαμπάκας έπρεπε να έχει γνωρίσει μια ηχηρή απάντηση, αρχικά από το ίδιο το κράτος.
Σύμφωνα με τον ιστότοπο walkwithamal.org, πρόκειται για ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο καλλιτεχνικό δρώμενο, παραγωγής ενός ιστορικού θίασος κουκλοθέατρου απο την Ν.Αφρική (Handspring Puppet Company) και της θεατρικής εταιρίας Good Chance Theatre που οργανώνει θεατρικά δρώμενα σε προσφυγικούς καταυλισμούς και αλλού. Η μικρή προσφυγοπούλα Amal είναι ένας φανταστικός χαρακτήρας από μια βραβευμένη θεατρική παράσταση (The Jungle), η οποία μετά την παράσταση αποτέλεσε έμπνευση για την δημιουργία μιας μεγάλης κούκλας κουκλοθεάτρου που κινείται απο κουκλοπαίκτες. Το Ταξίδι είναι λοιπόν ένα μεγάλο κινούμενο φεστιβάλ, 8.000 χλμ. από την Συρία ως το Λονδίνο, στο οποίο φεστιβάλ δεν υπάρχει μόνο η κούκλα, αλλά και μια σειρά από άλλα θεατρικά και εκπαιδευτικά δρώμενα, για την ευαισθητοποίηση σχετικά με τα χιλιάδες χιλιόμετρα που διανύουν στην εποχή μας ασυνόδευτοι ανήλικοι. Στις 2 Σεπτεμβρίου στην Αθήνα (Μοναστηράκι) θα λάβει χώρα το δρώμενο "Η Πόλη και ο Λαβύρινθος", όπου η Αμάλ θα έρθει αντιμέτωπη με έναν μινώταυρο, σε συνδιοργάνωση με το Καλλιτεχνικό Δίκτυο Κινητήρας και την οργάνωση κουκλοθεάτρου UNIMA.
Στρατευμένη τέχνη, λοιπόν. Ο διδακτισμός στην τέχνη πάντα σχεδόν χαμηλώνει την ποιότητα γιατί προσθέτει ηθικά "πλεονεκτήματα", με αποτέλεσμα να παραβλέπει κανείς άλλα, αισθητικής φύσης, προβλήματα. Ακόμη και οι βραβευμένοι καλλιτέχνες και οι ιστορικοί θίασοι μπορούν να αποτύχουν καλλιτεχνικά. Μπορεί καθένας να έχει τις αισθητικές και φυσικά τις ιδεολογικές και πολιτικές ενστάσεις του. Είναι άλλο όμως αυτό κι άλλο η απαγόρευση: στρατευμένη μεν, τέχνη δε.
Σε αντίθεση με τον μητροπολίτη Μετεώρων που θεώρησε ότι το δρώμενο δεν συνάδει με το θρησκευτικό και "πολιτιστικό" πλαίσιο της περιοχής Καλαμπάκας, ο αρχιεπίσκοπος του Canterbury έκανε την εξής δήλωση: «Το Ταξίδι της Μικρής Αμάλ είναι μία από τις πιο ευφάνταστες πρωτοβουλίες που συναντάμε στην Ευρώπη. Είναι εξαιρετικά κατάλληλη η στιγμή να δούμε και να συλλογιστούμε την εμπειρία ενός παιδιού που έρχεται αντιμέτωπο με τεράστιες προκλήσεις και αγριότητες – και να συμφιλιωθούμε με τη γιγαντιαία εικόνα αυτού του παιδιού που μας υπενθυμίζει ότι αυτό που δείχνει μικρό και ασήμαντο στον κόσμο της αυτάρεσκης εξουσίας και του πυρετώδους ανταγωνισμού, έχει στην πραγματικότητα τεράστια ηθική και πνευματική σημασία για κάθε πολιτισμένη κοινωνία.»
Τί τρέχει, λοιπόν, στην Ελλάδα και ένας τοπικός θρησκευτικός ηγέτης του ίδιου θρησκεύματος θεωρεί ότι η διέλευση του δρώμενου από την περιοχή του είναι επικίνδυνη;
Το πρόβλημα μας είναι πολιτισμικό, αλλά και θεσμικό. Διότι και στην Αγγλία δεν έχει μεν επέλθει ο πλήρης διαχωρισμός κράτους - εκκλησίας (η βασίλισσα είναι και defender of the faith, δηλαδή κεφαλή της αγγλικανικής εκκλησίας τυπικά), αλλά ξέρουν τουλάχιστον τί σημαίνει τέχνη, έστω και στρατευμένη και κυρίως τί σημαίνει ότι δεν εμποδίζεις την ελευθερία του λόγου.
Κατά το άρθρο 16 του Συντάγματος η τέχνη είναι ελεύθερη και η ανάπτυξη και προγαγωγή της αποτελεί υποχρέωση του κράτους. Αυτό σημαίνει ότι το κράτος οφείλει να διευκολύνει την διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος όπου κάθε καλλιτεχνικό δρώμενο που δεν παραβιάζει βεβαίως τον νόμο μπορεί να εξελίσσεται με ασφάλεια. Είναι αδιανόητο ένα δημοτικό συμβούλιο κι ένας μητροπολίτης να απαγορεύουν, χωρίς να έχουν και την σχετική αρμοδιότητα, την ελεύθερη διεξαγωγή του δρώμενου στην περιοχή τους. Είναι εντελώς αναρμόδιοι κι αυτό έπρεπε το κράτος να το έχει ήδη καταστήσει σαφές.
Η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου που απαγόρευσε αντισυνταγματικά το δρώμενο έπρεπε ήδη να έχει ακυρωθεί με έλεγχο νομιμότητας από την αρμόδια κρατική Αποκεντρωμένη Διοίκηση του Υπουργείου Εσωτερικών. Το κεντρικό κράτος όφειλε να έχει παρέμβει, λαμβάνοντας ειδικά μέτρα που θα διασφαλίσουν ότι το δρώμενο θα πραγματοποιηθεί κανονικά στην Καλαμπάκα, με την προστασία της δημόσιας δύναμης για να αποφευχθούν επεισόδια.
Το Κράτος πρέπει να προετοιμαστεί για να μην υπάρξουν τέτοια επεισόδια στις 2 Σεπτεμβρίου στην Αθήνα. Διότι η καλλιέργεια ξενοφοβικού κλίματος εναντίον του εν λόγω φεστιβάλ ενδέχεται να προκαλέσει επικίνδυνες αντιδράσεις από οπουδήποτε περάσει το The Walk. Είναι συνταγματική υποχρέωση του Κράτους να διασφαλίσει την ελεύθερη ενάσκηση των δικαιωμάτων τόσο των καλλιτεχνών που ασκούν την τέχνη τους, όσο και του κοινού που επιθυμεί να παρακολουθήσει με ασφάλεια τα σχετικά δρώμενα.
Ας μην γίνουμε για μία ακόμη φορά διεθνής περίγελως για ένα θέμα ελευθερίας της έκφρασης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου