Με αφορμή την εξώδικη δήλωση του Ιδρύματος Ωνάση, κατόχου του "Αρχείου Καβάφη", εναντίον του καθηγητή Μιχάλη Πιερή για την δημοσίευση στο περιοδικό "Κονδυλοφόρος" ενός εκτεταμένου κειμένου με τίτλο "Ειδολογικός Κατάλογος του Αρχείου Καβάφη", ξεκίνησε με σχετικά δημοσιεύματα του The Athens Review of Books δημόσιος διάλογος σε σχέση με τα πρόσωπα και τις πολιτικές διαχείρισης του εν λόγω Αρχείου.
Το θέμα με προβλημάτισε έντονα, δεδομένων των ισχυρισμών περί πνευματικής ιδιοκτησίας επί του Αρχείου Καβάφη, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι, τουλάχιστον ως προς το πνευματικό έργο του Κ.Π.Καβάφη μπορούμε να συμφωνήσουμε ότι δεν υπάρχουν πλέον, μετά την παρέλευση 70 ετών από τον θάνατο του δημιουργού, εν ισχύ δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας. Ο Καβάφης πέθανε στις 29 Απριλίου 1933, επομένως τα πνευματικά δικαιώματα επί των έργων του που κληρονόμησε ο Αλέκος Σεγκόπουλος και, στην συνέχεια, ο καθηγητής Γ.Π.Σαββίδης το αγόρασε από τη χήρα Σεγκόπουλου και μετά το απέκτησαν οι δικοί του κληρονόμοι έληξαν το έτος 2003. Η κατηγορία που εξαπολύεται εναντίον του Ιδρύματος Ωνάση είναι ότι εγείρει αξιώσεις πνευματικής ιδιοκτησίας για έργα των οποίων η νομική προστασία έχει λήξει από το 2003. Αν όμως ισχύει αυτό, ποια είναι τα δικαιώματα και ποια η νομική φύση του Αρχείου Καβάφη που αποκτήθηκε από το Ίδρυμα Ωνάση το έτος 2012;
Ο διαδικτυακός τόπος του Αρχείου Καβάφη στο κεφάλαιο "Δικαιώματα" περιλαμβάνει μια συνοπτική αναφορά, χωρίς επίκληση νομικών διατάξεων:
"Το περιεχόμενο των ηλεκτρονικών σελίδων αποτελούν πνευματική ιδιοκτησία του Ιδρύματος Ωνάση και προστατεύονται από το νόμο. Copyright (c) Ίδρυμα Ωνάση 2012 - 2017. Απαγορεύεται με οποιονδήποτε τροπο αναπαραγωγή ή αποθήκευση όλου του έργου ή τμήματος του χωρίς την προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη (c) Ίδρυμα Ωνάση 2012 - 2017".
Το κείμενο υπάρχει και στα αγγλικά.
Δεν νομίζω ότι αυτή η απαγόρευση και η υποβολή του περιεχομένου του διαδικτυακού τόπου απαγορεύει σε κάποιον την ελεύθερη αναπαραγωγή της "Ιθάκης" ή οποιουδήποτε άλλου ποιήματος του Καβάφη. Μετά την παρέλευση της νομικής προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας, το έργο ανήκει στον "δημόσιο τομέα" όπως λέμε οι νομικοι που ασχολούμαστε με την πνευματική ιδιοκτησία, δηλαδή στην σφαίρα των πνευματικών έργων για τα οποία δεν υπάρχει "πνευματική ιδιοκτησία". Είναι θεμελιώδες, ανθρώπινο και συνταγματικό δικαίωμα καθενός να κάνει ό,τι θέλει με το σύνολο των ποιημάτων του Καβάφη, χωρίς να ζητήσει άδεια από κανέναν (άρθρο 5, 5Α και 14 του Συντάγματος, άρθρο 10 ΕΣΔΑ). Επομένως υπάρχει κάτι άλλο που αφορά η παραπάνω απαγόρευση, όχι τα ποιήματα και τα άλλα κείμενα ως έργα απαλλαγμένα από δικαιώματα.
Το Αρχείο Καβάφη είναι επίσης επισκέψιμο και υπάρχει αναρτημένος κι ένας κανονισμός λειτουργίας του (αναρτημένος εδώ). Σε αυτό τον κανονισμό λειτουργίας επαναλαμβάνονται αναφορές για πνευματική ιδιοκτησία και προηγούμενη άδεια. Αναφέρεται μεταξύ άλλων:
"Το Ίδρυμα Ωνάση διατηρεί σε κάθε περίπτωση το σύνολο των πνευματικών
δικαιωμάτων επί του Αρχείου. Η άδεια χρήσης και ενδεχομένως η άδεια
δημοσίευσης δίδεται στον εκάστοτε χρήστη μόνο και αποκλειστικά για τον
συγκεκριμένο σκοπό που έχει αναφερθεί στη σχετική αίτηση του."
Εδώ το Ίδρυμα Ωνάση ακολουθεί διαφορετική διατύπωση και αναφέρεται στο σύνολο των πνευματικών δικαιωμάτων όχι του "περιεχομένου" (όπως στην ιστοσελίδα του), αλλά "επί του Αρχείου". Υπάρχει λοιπόν κάτι άλλο, το οποίο εννοεί ο κανονισμός λειτουργίας κι όχι βέβαια το δικαίωμα καθενός, προστατευμένο από την συνταγματική ελευθερία της πρόσβασης και χρήσης έργων που ανήκουν στον δημόσιο τομέα.
Η κριτική που αναπτύσσεται από την Athens Review of Books είναι ότι το Ίδρυμα Ωνάση ταυτίζει το δικαίωμά του στα χειρόγραφα του ποιητή που του ανήκουν ως αντικείμενα, ως συστατικά μέρη του Αρχείου Καβάφη, με το πνευματικό περιεχόμενο του έργου του ποιητή που είναι απαλλαγμένο από πνευματικά δικαιώματα. Αυτό θα ήταν πραγματικά εξωφρενικό και προφανώς αντίθετο στην νομοθεσία. Είναι άλλο το ιδιοκτησιακό δικαίωμα επί του ενσώματου αντικειμένου (π.χ. επί των χειρογράφων του Καβάφη) και άλλο πνευματικό δικαίωμα, δηλαδή της αναπαραγωγής του περιεχομένου του χειρογράφου που έχει λήξει όπως είπαμε το 2003. Δεν πιστεύω ότι το Ίδρυμα Ωνάση έχει προβεί σε μια τέτοια σύγχυση.
Υπάρχει κάτι άλλο, άρρητο μέχρι στιγμής από την πλευρά του Ιδρύματος, αλλά και από την πλευρά της κριτικής στο Ίδρυμα που αναπτύσσεται από τους αρθρογράφους του Athens Review of Books. Kαι αυτό είναι η νομική φύση του Αρχείου Καβάφη και ιδίως η νομική σημασία της συμβολής εκείνων που το ταξινόμησαν και το κατέστησαν πράγματι αρχείο, δηλαδή του καθηγητή Σαββίδη και των συνεργατών του. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι η εξώδικη δήλωση επιδόθηκε όταν δημοσιεύθηκε ο Ειδολογικός Κατάλογος του Αρχείου Καβάφη από τον καθηγητή Πιέρη στον "Κονδυλοφόρο". Ο εν λόγω Κατάλογος, όπως τον διαβάζω στο περιοδικό "Κονδυλοφόρος" αποτελεί ένα εκτεταμένο επιστημονικό κείμενο καταγραφής και ταξινόμησης του Αρχείου Καβάφη (το κείμενο είναι αναρτημένο ως .pdf στο academia.edu). Ως συντάκτες αυτού του κειμένου φέρονται οι Σαββίδης και Πιέρης. Αυτό σημαίνει ότι ο Κατάλογος είναι έργο που καλύπτεται από δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας και, αν όντως νομικά οι δύο αναφερόμενοι επιστήμονες είναι συνδημιουργοί του, τότε ο Κατάλογος ανήκε εξ αδιαιρέτου στους κληρονόμους Σαββίδη στους οποίους μεταβιβάστηκε το τυχόν πνευματικό δικαίωμα του Σαββίδη, όσο και στον ζώντα καθηγητή Πιέρη. Εξάλλου με απάντηση εκπροσώπου του Ιδρύματος Ωνάση δεν φαίνεται να αμφισβητούνται τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας του Πιέρη. Το θέμα είναι ότι στον πρόλογο του Καταλόγου, ο Πιέρης αναφέρει ότι ακολούθησε την μεθοδολογία και την σύλληψη του Σαββίδη, αλλά ο συντάκτης του κειμένου του καταλόγου είναι ο ίδιος. Αν ισχύει αυτό που λέει ο Πιέρης, ότι ακολούθησε τις αναλυτικές οδηγίες κτλ του Σαββίδη, αλλά ο ίδιος έγραψε το κείμενο, υπάρχει ένα ζήτημα ως προς το αν πρόκειται για συνδημιουργούς ή αν ο Πιέρης είναι αποκλειστικός δημιουργός, δεδομένου ότι κατά το ισχύον δίκαιο της πνευματικής ιδιοκτησίας αυτό που προστατεύεται δεν είναι η ιδέα, η σύλληψη, το κόνσεπτ, η μέθοδος, αλλά αντίθετα η μορφή, η διατύπωση και το τελικό αποτέλεσμα. Πάντως ο ίδιος ο Πιέρης δεν αμφισβητεί ότι ο Σαββίδης ήταν συνδημιουργός του, λόγος για τον οποίο και τα δύο ονόματα βρίσκονται στην αρχή του Καταλόγου, στο σημείο που κατά το συνήθως συμβαίνον τίθενται τα ονόματα των δημιουργών.
Στην εξώδικη δήλωση του Ιδρύματος Ωνάση, ως "Αρχείο Καβάφη" ορίζεται "το σύνολο των χειρογράφων, βιβλίων, φωτογραφιών, αντικειμένων κτλ του ποιητή Κ.Π.Καβάφη αλλά και του αειμνήστου Γ.Π.Σαββίδη που αποτελούν το Αρχείο Καβάφη". Επομένως, το Ίδρυμα Ωνάση δεν κάνει λόγο για πνευματικά δικαιώματα στο έργο του Καβάφη, αλλά αναφέρεται μόνο σε υλικά αντικείμενα. Ωστόσο, σε αυτά περιλαμβάνει και αντίστοιχο υλικό του Γ.Π.Σαββίδη, ο οποίος απεβίωσε το έτος 1995 κι επομένως τυχόν πνευματικά δικαιώματα του Σαββίδη επί προτότυπων προϊόντων της διανοίας του είναι ακόμη σε ισχύ και θα είναι για συνολικά 70 χρόνια μετά τον θάνατο του καθηγητή. Αυτό που αγόρασε το Ίδρυμα Ωνάση εκτός από την κυριότητα των ένυλων αντικειμένων του Καβάφη είναι, προφανώς, και τα άυλα δικαιώματα του καθηγητή Σαββίδη που ενσωματώνονται στο γενικότερο σύνολο που ονομάζεται "Αρχείο Καβάφη". Δεν έχουμε δει την πράξη μεταβίβασης, η οποία μπορεί και να μην είναι ιδιαίτερα διαφωτιστική ως προς αυτό, αλλά νομίζω ότι υπάρχουν κάποια πνευματικά δικαιώματα του Σαββίδη που απέκτησε το Ίδρυμα Ωνάση και αυτά είναι ουσιαστικά τα πνευματικά δικαιώματα που επικαλείται (πέραν του φώτοσοπ που έχει γίνει στην γνωστή φωτογραφία του ποιητή από την οποία αφαιρέθηκαν οι ρυτίδες στο πρόσωπο και το χέρι του).
Ένα "αρχείο", ως τέτοιο δεν είναι αντικείμενο προστασίας από τις διατάξεις της πνευματικής ιδιοκτησίας. Η πνευματική ιδιοκτησία και τα συγγενικά δικαιώματα (π.χ. η στοιχειοθεσία ενός κειμένου του οποίου έχουν λήξει τα πνευματικά δικαιώματα) αφορούν ατομικά έργα, όχι "αρχεία". Από αυτή την άποψη, το Αρχείο Καβάφη, ως συλλογή έργων του ποιητή δεν τελεί υπό την προστασία των διατάξεων της πνευματικής ιδιοκτησίας. Υπάρχει όμως κάτι που έκανε ο Σαββίδης, το οποίο έχει μια σοβαρή πνευματική και επιστημονική αυτοτέλεια: το οργάνωσε, το ταξινόμησε, επιμελήθηκε τις κατηγορίες των έργων, την δομή του "Αρχείου Καβάφη". Το κατέστησε, λοιπόν, από μία ενότητα πνευματικού και ιστορικού υλικού που ήταν όταν το παρέλαβε, ένα διαρθρωμένο σύνολο. Μια συλλογή έργων.
Εάν το περιεχόμενο αυτής της συλλογής έχει διευθετηθεί κατά τρόπο πρωτότυπο, τότε η νομοθεσία μας επιφυλάσσει μια έκπληξη: υπάρχει πνευματική ιδιοκτησία επί της συλλογής αυτής καθαυτής! Ακόμη κι αν επί των συστατικών στοιχείων της συλλογής λείπουν πλέον δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας, η πρωτοτυπία της διευθέτησης των έργων έχει αυτοτελή προστασία από την πνευματική ιδιοκτησία. Συγκεκριμένα, το άρθρο 2 ("Αντικείμενο του δικαιώματος") του Ν.2121/1993 περί πνευματικής ιδιοκτησίας ορίζει, στην παρ. 2 ότι ως έργα "νοούνται και οι συλλογές έργων ή συλλογές εκφράσεων της λαϊκής παράδοσης ή απλών γεγονότων και στοιχείων, όπως οι εγκυκλοπαίδειες και οι ανθολογίες εφόσον η επιλογή ή η διευθέτηση του περιεχομένου τους είναι πρωτότυπη. Η προστασία των έργων της παρούσας παραγράφου γίνεται με την επιφύλαξη των δικαιωμάτων στα προϋπάρχοντα έργα, που χρησιμοποιήθηκαν ως αντικείμενο των μετατροπών ή των συλλογών."
Ο νομοθέτης είχε περισσότερο βέβαια την δημιουργία μιας "ανθολογίας", όπως αυτή του Αποστολίδη: μπορεί τα επί μέρους έργα που περιέχει αυτή η συλλογή να μην έχουν πνευματικά δικαιώματα, αλλά ο Αποστολίδης είχε πνευματικά δικαιώματα επί του συνόλου της συλλογής. Αυτό σημαίνει ότι καθένας μπορεί να χρησιμοποιήσει όποιο ποίημα ελεύθερο δικαιωμάτων περιλαμβάνεται στην Ανθολογία Αποστολίδη, αλλά δεν έχει βέβαια δικαίωμα να επανεκδόσει την ίδια την Ανθολογία Αποστολίδη χωρίς άδεια του ιδίου, όσο ήταν εν ζωή και για 70 χρόνια μετά τον θάνατό του.
Το Αρχείο Καβάφη, διαμορφωμένο από τον Σαββίδη, στοιχεία "συλλογής" κατά την έννοια του νόμου και ο περί ου ο λόγος "Κατάλογος" είναι μάλλον το κριτήριο που θα προσδώσει το πολυπόθητο χαρακτηριστικό της "πρωτοτυπίας" σε αυτή την συλλογή, ώστε να αποτελεί έργο τέχνης. Ωστόσο, μόνος ο χαρακτηρισμός του Αρχείου Καβάφη ως "συλλογής" κατά την έννοια του νόμου, δεν αρκεί για τις αυστηρές απαγορεύσεις με τις οποίες κλειδώνει τα επιμέρους έργα του ο Κανονισμός Λειτουργίας του Αρχείου, αλλά και τα Δικαιώματα της Ιστοσελίδας του Αρχείου Καβάφη.
Νομίζω ότι υπάρχει κάτι πιο ισχυρό, νομικά, που παραμένει άρρητο τόσο από την πλευρά του Ιδρύματος όσο και από την πλευρά της κριτικής στο Ίδρυμα. Πιθανώς το Αρχείο Καβάφη στην σημερινή του μορφή να μην αποτελεί απλά "συλλογή", αλλά κάτι περισσότερο. Κάτι που περιγράφει ο νομοθέτης στην παράγραφο 2α του ίδιου ως άνω άρθρου 2 του Ν.2121/1993:
"Αντικείμενο προστασίας είναι και οι βάσεις δεδομένων οι οποίες λόγω της επιλογής ή διευθέτησης του περιεχομένου τους αποτελούν πνευματικά δημιουργήματα. Η προστασία αυτή δεν εκτείνεται στο περιεχόμενο των βάσεων δεδομένων και δεν θίγει κανένα από τα δικαιώματα που υφίστανται στο περιεχόμενο αυτό. Ως βάση δεδομένων νοείται η συλλογή έργων, δεδομένων ή άλλων ανεξάρτητων στοιχείων, διευθετημένων κατά συστηματικό ή μεθοδικό τρόπο και ατομικώς προσιτών με ηλεκτρονικά μέσα ή με άλλο τρόπο (άρθρα 3 και 1 παρ. 2 Οδηγίας 96/9)."
Αν το Αρχείο Καβάφη είναι όντως βάση δεδομένων, τότε γι' αυτό επιφυλάσσεται πολύ αυστηρότερη προστασία απ' ότι για τις απλές συλλογές έργων. Σύμφωνα με το άρθρο 45Α του Ν.2121/1993, η νομοθεσία κατοχυρώνει ένα "sui generis" δικαίωμα για τον κατασκευαστή της βάσης δεδομένων - και για τον δικαιούχο αυτής. Συγκεκριμένα, ο κατασκευαστής - δικαιούχος έχει δικαίωμα
" να απαγορεύει την εξαγωγή ή/και επαναχρησιμοποίηση του συνόλου ή ουσιώδους μέρους του περιεχομένου της βάσης δεδομένων, αξιολογούμενου ποιοτικά ή ποσοτικά, εφόσον η απόκτηση, ο έλεγχος ή η παρουσίαση του περιεχομένου της βάσης δεδομένων καταδεικνύουν ουσιώδη ποιοτική ή ποσοτική επένδυση. Κατασκευαστής βάσης δεδομένων είναι το φυσικό ή νομικό πρόσωπο που λαμβάνει την πρωτοβουλία και επωμίζεται τον κίνδυνο των επενδύσεων. Δεν θεωρείται κατασκευαστής ο εργολάβος βάσης δεδομένων (άρθρο 7 παρ. 10 Οδηγίας 96/9)."
Ως προς την ορολογία που αναπτύσσει αυτή η διάταξη, ο ίδιος ο νόμος μας δίνει την ερμηνεία του:
α) "Εξαγωγή" θεωρείται η μόνιμη ή προσωρινή μεταφορά του συνόλου ή ουσιώδους μέρους του περιεχομένου βάσης δεδομένων σε άλλο υλικό φορέα με οποιοδήποτε μέσο ή με οποιαδήποτε μορφή και
β) επαναχρησιμοποίηση νοείται η πάσης μορφής διάθεση στο κοινό του συνόλου ή ουσιώδους μέρους του περιεχομένου της βάσης δεδομένων με διανομή αντιγράφων, εκμίσθωση, μετάδοση με άμεση επικοινωνία ή με άλλες μορφές. Η πρώτη πώληση αντιγράφου μιας βάσης δεδομένων στην Κοινότητα από το δικαιούχο ή με τη συγκατάθεσή του συνιστά ανάλωση του δικαιώματος ελέγχου της μεταπώλησης του εν λόγω αντιγράφου στην Κοινότητα. Ο δανεισμός στο κοινό δεν συνιστά πράξη εξαγωγής ή επαναχρησιμοποίησης (άρθρο 7 παρ. 2 Οδηγίας 96/9).
Το κλειδί για την εφαρμογή αυτών των διατάξεων βρίσκεται στην παράγραφο 3 του ίδιου άρθρου: το sui generis δικαίωμα του κατασκευαστή βάσης δεδομένων
" ισχύει ανεξάρτητα από το εάν η εν λόγω βάση δεδομένων ή το περιεχόμενό της προστατεύεται με τις διατάξεις για την πνευματική ιδιοκτησία ή με άλλες διατάξεις. Η προστασία βάσει του δικαιώματος που αναφέρεται στην παράγραφο 1 δεν θίγει ενδεχόμενα δικαιώματα επί του περιεχομένου τους. Το δικαίωμα ειδικής φύσης του κατασκευαστή βάσης δεδομένων μπορεί να μεταβιβασθεί με αντάλλαγμα ή χωρίς αντάλλαγμα ή να παραχωρηθεί η εκμετάλλευσή του με άδεια ή σύμβαση (άρθρο 7 παρ. 3 και 4 Οδηγίας 96/9)."
Οι απαγορεύσεις γίνονται σαφέστερες στην παράγραφο 4 του ίδιου άρθρου:
"Δεν επιτρέπεται η επανειλημμένη και συστηματική εξαγωγή ή/και επαναχρησιμοποίηση επουσιωδών μερών του περιεχομένου της βάσης δεδομένων, εφόσον συνεπάγεται τη διενέργεια πράξεων που έρχονται σε σύγκρουση με την κανονική εκμετάλλευση της βάσης δεδομένων ή θίγουν αδικαιολόγητα νόμιμα συμφέροντα του κατασκευαστή της βάσης (άρθρο 7 παρ. 5 Οδηγίας 96/9)."
Υπάρχουν όμως και περιορισμοί σε αυτές τις απαγορεύσεις. Στην παρ. 5, ο νομοθέτης εξισορροπεί τα δικαιώματα του κατασκευαστή με τα δικαιώματα του κοινού:
"Ο κατασκευαστής βάσης δεδομένων που έχει τεθεί στη διάθεση του κοινού με οποιονδήποτε τρόπο δεν μπορεί να εμποδίσει το νόμιμο χρήστη της βάσης να εξάγει ή/και να επαναχρησιμοποιεί επουσιώδη μέρη του περιεχομένου της αξιολογούμενα ποιοτικά ή ποσοτικά για οποιονδήποτε σκοπό. Εάν ο νόμιμος χρήστης δικαιούται να εξάγει ή/και να επαναχρησιμοποιεί τμήμα μόνο της βάσης δεδομένων, η παρούσα παράγραφος εφαρμόζεται μόνο για το τμήμα αυτό. Ο νόμιμος χρήστης βάσης δεδομένων που έχει τεθεί στη διάθεση του κοινού με οποιονδήποτε τρόπο δεν μπορεί: α) να εκτελεί πράξεις που έρχονται σε σύγκρουση με την κανονική εκμετάλλευση της βάσης αυτής ή θίγουν αδικαιολόγητα τα νόμιμα συμφέροντα του κατασκευαστή της, β) να προξενεί ζημία στους δικαιούχους του δικαιώματος πνευματικής ιδιοκτησίας ή των συγγενικών δικαιωμάτων για τα έργα ή τις ερμηνείες ή εκτελέσεις που περιέχονται στην εν λόγω βάση δεδομένων. Συμφωνίες αντίθετες προς τις ρυθμίσεις που προβλέπονται στην παρούσα παράγραφο είναι άκυρες (άρθρα 8 και 15 Οδηγίας 96/9)."
Περαιτέρω περιορισμοί αναπτύσσονται στην παρ. 6:
"Ο νόμιμος χρήστης της βάσης δεδομένων που έχει τεθεί στη διάθεση του κοινού με οποιονδήποτε τρόπο μπορεί, χωρίς την άδεια του κατασκευαστή της βάσης δεδομένων, να εξάγει ή και/να επαναχρησιμοποιήσει ουσιώδες μέρος του περιεχομένου της: α) όταν πρόκειται για εξαγωγή, για εκπαιδευτικούς ή ερευνητικούς σκοπούς, εφόσον αναφέρεται η πηγή και στο βαθμό που αυτό δικαιολογείται από τον επιδιωκόμενο μη εμπορικό σκοπό, β) όταν πρόκειται για εξαγωγή ή/και επαναχρησιμοποίηση για λόγους δημόσιας ασφάλειας ή για σκοπούς διοικητικής ή δικαστικής διαδικασίας. Το δικαίωμα ειδικής φύσης ισχύει για τις βάσεις δεδομένων των οποίων οι κατασκευαστές ή οι δικαιούχοι είναι υπήκοοι Κράτους - Μέλους ή έχουν τη συνήθη διαμονή τους στο έδαφος της Κοινότητας. Εφαρμόζεται επίσης στις εταιρείες και επιχειρήσεις που έχουν συσταθεί σύμφωνα με τη νομοθεσία Κράτους - Μέλους και οι οποίες έχουν την καταστατική τους έδρα, την κεντρική διοίκηση ή την κύρια εγκατάστασή τους εντός της Κοινότητας. Όταν η συγκεκριμένη Εταιρία ή επιχείρηση έχει μόνο την καταστατική της έδρα στο έδαφος της Κοινότητας, οι δραστηριότητές της πρέπει να συνδέονται πραγματικά και αδιάλειπτα με την οικονομία ενός Κράτους - Μέλους (άρθρα 9 και 11 Οδηγίας 96/9)."
Υπάρχει επίσης χρονικός περιορισμός μέσα στον οποίο ισχύουν όλα αυτά για τις βάσεις δεδομένων και ορίζεται στο άρθρο 7:
"Το δικαίωμα που προβλέπεται στο άρθρο αυτό ισχύει από την περάτωση της κατασκευής της βάσης δεδομένων και λήγει δεκαπέντε (15) έτη μετά την 1η Ιανουαρίου του έτους που έπεται της ημερομηνίας περάτωσης. Στην περίπτωση βάσης δεδομένων η οποία έχει τεθεί στη διάθεση του κοινού, με οποιονδήποτε τρόπο, πριν από τη λήξη της περιόδου που προβλέπεται στο προηγούμενο εδάφιο, η διάρκεια της προστασίας του δικαιώματος που προβλέπεται στο παρόν άρθρο λήγει δεκαπέντε (15) έτη μετά την 1η Ιανουαρίου του έτους το οποίο έπεται της ημερομηνίας κατά την οποία η βάση τέθηκε για πρώτη φορά στη διάθεση του κοινού. Οποιαδήποτε ουσιώδης τροποποίηση, αξιολογούμενη ποιοτικά ή ποσοτικά, του περιεχομένου μιας βάσης δεδομένων, ιδίως οποιαδήποτε ουσιώδης τροποποίηση εξαιτίας της διαδοχικής σώρευσης προσθηκών, διαγραφών ή μετατροπών, που έχουν ως αποτέλεσμα να θεωρείται ότι πρόκειται για νέα ουσιώδη επένδυση, αξιολογούμενη ποιοτικά ή ποσοτικά, παρέχει στη βάση που προκύπτει από την επένδυση αυτή δικαίωμα ιδίας διάρκειας προστασίας (άρθρο 10 Οδηγίας 96/9)."
Ανεξάρτητα από το αν ισχύουν όλα αυτά στην περίπτωση του Αρχείου Καβάφη, το σίγουρο είναι ότι οι απαγορεύσεις που μπορούν να τεθούν από έναν ιδιώτη σε έργα των οποίων έχουν λήξει τα πνευματικά δικαιώματα είναι πολύ περιορισμένες, ενόψει των συνταγματικών δικαιωμάτων για πρόσβαση και χρήση των έργων του δημόσιου τομέα. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη κι αν το Αρχείο Καβάφη είναι "συλλογή" ή "βάση δεδομένων", τίποτε δεν απαγορεύει σε κάποιον ενδιαφερόμενο να δημοσιεύσει ανθολογία με τα έργα του Καβάφη χωρίς την άδεια του Ιδρύματος ή σε κάποιον άλλο να φτιάξει μια άλλη βάση δεδομένων με το έργο του Καβάφη, με διαφορετική διάρθρωση απο αυτήν του Αρχείου και της Ιστοσελίδας του. Περιορισμοί μπορεί να υπάρχουν όμως στην χρήση αυτών καθαυτών των αντιγράφων από χειρόγραφα, αυτόγραφα κ.τ.λ. που συγκροτούν μέρος του Αρχείου Καβάφη και του οποίου η επαναχρησιμοποίηση ή εξαγωγή, αν θεωρηθεί ότι όντως αυτό αποτελεί βάση δεδομένων, τελεί υπό τους ανωτέρω περιορισμούς, χωρίς να απαγορεύεται και για μεμονωμένα έργα ή έναν εύλογο αριθμό έργων.
Το ζήτημα είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον και σύνθετο νομικά και η συμβολή αυτή περιλαμβάνει κάποιες πρώτες καλόπιστες σκέψεις, χωρίς να διεκδικεί κάποιο αλάθητο.
9 σχόλια:
Δεν μας νοιάζει ούτε ο Καβάφης ούτε τα ποιήματα ούτε το αρχείο ούτε ο το πρωί άιντες να τραβάς τις τιράντες καθηγητής Σαββίδης. Αυτοί οι άνθρωποι θέλουν να μιλήσουν για το ποίημα όπως ο Απόστολος Μελαχρινός στον Τιμόθεο Κώνστα: "θα φύγουμε τώρα που αρχίσαμε να μιλάμε για Τέχνη;". Ας μιλάνε. Είναι φασιστικά πράγματα αυτά. Ευτυχώς που ο Καβάφης είναι αρκετά γελοίος ώστε να μην μπορεί να προσεγγιστεί από τους διάφορους. Και δε μας νοιάζει και καθόλου, γιατί είναι άλλο πράγμα το φαινόμενο της ζωής οπού μας περιέχει και οπωσδήποτε η οργανωμένη κατάθλιψη δεν περιέχεται φυσιολογικά και χωρίς εξάσκηση βίας. Μας ενδιαφέρει ότι: "Με βάση αυτές τις αποικιακές εγγυήσεις η Τράπεζα της Ελλάδας σε περίπτωση αλλαγής νομίσματος (!) θα μετατρέπει τις δραχμές σε εξωτερικό συνάλλαγμα για τις “αποσβέσεις κεφαλαίου και την καταβολή τόκων, κερδών, μισθωμάτων κλπ, η οποία θα γίνεται με την επίσημον τιμή συναλλάγματος κατά την ημέρα της μεταφοράς του εις το εξωτερικόν” (άρθρο 6). Την ίδια ώρα “τα περιουσιακά στοιχεία” της Fraport, εξαιρούνται ειδικώς πάσης αναγκαστικής απαλλοτριώσεως ή επίταξης”. Που σημαίνει ότι ο καβαφικός Ιλόιερ θα εκδιώξει την Φραπορτ εν συντομία. Και ο Ήρκος και ο Στάντης...ο Στάντης σε ένα βίντεο στο YouTube ρωτάει μία εκεί πέρα συγκοινωνούσα λόγο: "να τον βγάλω έξω". Όχι. Δεν πρόκειται ποτέ ένα ποίημα να πέσει στα χέρια του Σ. του Η και του μικρού αδελφού του. Γελοιότητες της πρωτεύουσας σαν διοργανώσεις ποιήματος είναι αυτά τα άτομα. Είναι φτιαχτά άτομα. Νταλαροειδή σαν Καζαντζίδης.
ΠΑΡΑΝΟΜΟΣ ΟΜΟΙΟΠΟΛΙΚΟΣ ΔΕΣΜΟΣ
1
θανάσης χειμωνάς μιλάει σαν ραχήλ μακρή.
να έχει άραγε πατριωτική τρυπούλα...
να διαθέτει στις κοπέλες τα μεγαλύτερα μαστάρια του;
2
άλλος ο χειμωνέτος. ποδηλάτης.
μα γιατί όλα τα δημόσια πρόσωπα
να είναι άτομα μεγάλης επιγεύσεως;
3
χειμώνας. σύννεφα.
μία σφαίρα καλαθόσφαιρας
αναπηδάει.
αν κινηθεί σε παραβολή
θα μας καλαθιάσουν τις συντεταγμένες
του διχτυού και θα μας ρωτήσουν αν θα μπει
με ποια ταχύτητα.
4
range.
γιατί δεν παίρνεις την σειρά του einstein;
ποια είναι η σειρά του einstein;
η σειρά του einstein για το φως.
πόσα χαμένα λεφτά στις αηδίες
του ελληνισμού και των αλλοδαπών εκδοτών του τίποτα.
5
αν μου κάνουν το κακό
θα πουν ότι η ανθρώπινη φύση λέγεται
και άρα έχει πρόβλημα εφόσον
δεν τους σταματάω.
6
τα δίνουν όλα ορισμένες πουτάνες
στα τελειώματα της πρόσδεσης του γάμου τους
στην κακοφτονία της ζωής μου.
είπεν ο Σικελιανός στον Παλαμά.
την παίρνω και φεύγω
είπε ο τελευταίος.
ο πιο τελευταίος ρουφιάνος της πρωτεύουσας.
ΔΕΝ ΞΕΡΟΥΜΕ ΑΝ ΞΕΡΟΥΝ ΟΙ ΚΟΥΚΟΥΕΔΕΣ ΌΤΙ ΕΙΝΑΙ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΙ
όταν -ο άνδρας της- λέει την φράση
την επονόμασα χαρούδι
ποιαν ακριβώς ενέργειαν αποδίδει στο επίρρημα
επονόμασα
και
όταν μπερδεύεται στο τείνωμα του να το πει
ότι εκείνη τον επονόμασε χαρούδι
και λέει τελικά ότι εκείνος
ο ίδιος εκείνος την επονόμασε αυτήν
-Τιτίκα Στριφτού: η γυναίκα του- χαρούδι
εδώ τι αντιμετωπίζουμε:
ποιος επονόμασε ποιον και πόσο.
ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΦΤΑΣΕΙ ΣΤΗΝ ΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΧΑΛΑΡΩΣΗΣ
Ο πρόεδρος του λαϊκού ορθόδοξου συναγερμού
ανακάλυψε το πεδίον δόξης λαμπρό
μα δεν ξέρει τα φρίξον ήλιε στέναξον γη
οπότε μιλούσε με τον τράγκα
έλεγαν στην βαρβαρική τα ελληνικά τους
μα ούτε φρίξον ήλιε ούτε στέναξον γη
δεν έγινε τίποτα τέτοιο σχετικό
όπως μιλάνε στα τηλέφωνα της ύλης
λένε να είσαι καλά σε ευχαριστώ
θα τα πούμε (λέουμεντα)
ο πρόεδρος του λαϊκού ορθόδοξου συναγερμού
έγινε ομπάμα επί του Σταμάτη Σπανουδάκη
γιατί έριξε την μεγαλύτερη βόμβα στην Συρία
ντοκουμέντα: η μεγαλύτερη αλλά συμβατική
δεν είναι πυρηνική ούτε είναι ατομική
ώστε να έλεγε κάποιος να πει ότι
ο πρόεδρος του λαϊκού ορθόδοξου συναγερμού
θα χαθεί στην έκταση της ελληνικής γραμματείας
απλώς πεδίον δόξης λαμπρόν και ούτε φρίξον ήλιε
ούτε φρίξος ούτε έλλη ούτε στέναξον γη ούτε κίνδυνος:
δεν θα χαθεί κανένας πρόεδρος του λαϊκού ορθόδοξου
συναγερμού ποτέ δεν θα χαθεί ποτέ στις ελληνικότητες.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε ότι χαλαρώνει με τηλεόραση.
Κάθεται βλέπει τηλεόραση χαλαρώνει. Ικανός, ικανότατος.
Κι αν ακούσει και κανένα πεδίο δόξης λαμπρόν
στην τηλεόραση
δεν το ακούει δεν το σκέπτεται
το προσπερνεί της γραμματείας αδιύλιστο
("στον εαυτό μου ξαναβρέθηκα απόψε...").
ΣΤΟ ΞΕΣΠΑΣΜΑ ΤΟΥ ΦΕΓΓΑΡΙΟΥ
1
όλες οι ώρες της ζωής είν' αθανάσιμες
γιατί η μαμά μου θα γαμήσει την μητέρα της.
την μητέρα της νταλίκας του Surrey.
2
ξαπλώνουμε συνήθως μέσα στο ξένο ποίημα
περιμένουμε να μας γαμήσεις.
το μη επερχόμενο γεγονός προδίδει
αφή στο γαλανόλευκο κοντάρι
όταν σεργιανίζαμε στα βροχερά μας παρ’ ελάσματα
τυλιγμένο καλά με κάποιο είδος πανιναπαλότατο.
3
παρατηρούσα βλέποντας χθες ένα κουνούπι
τρεις μέρες τώρα κόρακες απορριμματοφόρα
το κουνούπι ανέβαινε στον δικό του χώρο
πίσω από την πόρτα ανάμεσα στη ντουλάπα
τους γειτονεύοντες νεκρούς τοίχους
απολάμβανε την πτήση του μοναδική
ανάμεσα στις σημειώσεις της ντουλάπας
τις θυροκωλυμένες σημειώσεις
όλες οι επαναλήψεις των συμφώνων όπως απορριμματοφόρο
ωραία φωτισμένο το κουνούπι από το κίτρινο
τίμιο φως αστιγμικής αιωνιότητος.
4
θα ήταν κάποιος χίτης η κουφάλα
που του καταθέσαμε στεφάνι.
σήμερα πια ο κυρδάσκαλος πάει για τις ντομάτες
διαλέγει πιπεριές.
στην πραγματικότητα δεν θέλω να μιλήσω με έναν
νεοδημοκράτη λωποδύτη κουτοπόνηρο
που καταφέρνει όμως τις παράνομες δουλειές του.
και δεν μιλάω στον αμνό.
5
ονόματα στον Έβρο όπως νέα χιλή
και άλλα ονόματα αλλού όπως το λιβανισμένο χιόνι
ό,τι αρχίζει μόλις να κυλίεται
εξισώνει την γραμμική ταχύτητα των σημείων της περιφέρειας
της γήινης καταφυτευμένης σφαίρας
με την ταχύτητα του κέντρου μάζας της σφαίρας
αλλά η Γη η ίδια βέβαια από μόνη της δεν μετέχει
σε κάποιο μεταφορικό κίνημα κάπου πάει αλλά μας παίρνει μαζί της
και δεν ξέρουμε αν κάνει πλακομούνι στις κοπέλες που το ονειρεύονται
και η ελεωνόρα μελέτη δεν είπε καλύτερα να πάει με γυναίκα
παρά να κάνει κάτι άλλο - τι; δεν θυμόμαστε. άρα
υπάρχει κάποια φυσική συστολή σε όλες τις εκδηλώσεις του οργανισμού
τον Καρανίκα ή τον Βαραββά; τον Καρανίκα θα προτιμήσει Κασιδιάρης
συμπαθήσαμε.
6
νιώθουμε άσχημα δεν ξέρουμε γιατί νιώθουμε άσχημα
δεν ξέρουμε πότε ακριβώς νιώθουμε άσχημα
μόνο το κενό μπαζώνεται με κάποια βυσσινάδα
μια ψευτολεμονάδα λάιφ χωρίς και να έχουμε ένα τσιγάρο
να ρίξουμε στην τρύπα του κουτιού μόλις εξαλειφθείς περιεχόμενο
μόλις αρχίσει χωρίς ολίσθηση το κύλισμα.
παλιότερα μας άρεσαν οι πράσινες αμίτες όπως ο άνθρωπος νόμισε
ότι έπαιρνε βιταμίνες ανοίγοντας πορτοκαλιές τριντεντ.
7
θέλουμε να γαμήσουμε αυτήν αλλά νιώθουμε άσχημα
δεν ξερουμε γκρεμιζόμαστε πολύ στο πουθενά
ένα φορεμένο βρακί του κοριτσιού να τραβιέται
στο αεροδρόμιο εν όψει του συντελεσμού του καλέσματος
στο γεύμα από τον πατέρα της:
το πολύ το μέσα μέσα παρακάτω περιορίζεται.
8
κυλίεται και ολισθαίνει
κυλιέται και ολισθαίνει
γαμιέται και ολισθαίνει
αλλά δεν λέμε ποτέ γαμίεται και ολισθαίνει
μάλλον δεν είναι καλό ένα τέτοιο έκφρασμα.
9
εικάζει και ολισθαίνει
κομπάζει και ολισθαίνει
θα μπει στο ποίημα μας να μας γαμήσει.
διότι δεν μπορεί να συγκρατηθεί.
τα ξέρει τα ποιητικά της τέχνης με το κόσκινο
όπως μεταφέρονται
-κυλούν και ολισθαίνονται-
τα μοσχομπίζελα ζωής
στους τρανζιτ καταρράκτας.
10
είχε στην κωλοτρυπίδα της ένα οποιοδήποτε στιλό
χώσει και κάποιο μολύβι ίσως αλλά στιλό σταθερά σίγουρα.
είχε το χρώμα του ρανού όταν στα μάτια με κοιττούσε.
δηλαδή: ξεχνάμε συνήθως τα τραγούδια του βασίλη σκουλά
αλλά δεν τα ξεχνάνε οι διάφορες πουτάνες γιατί αυτές
έχουνε τρίμμα πακοτινιού γεύση πακοτινιού στα δάχτυλα
και δεν ξέρουν αν θα γλείψουν το δάχτυλο
ή αν θα το καρφώσουν
δια να γλείψουν αμέσως μετά όλο μαζί το μπούκωμα.
να μην χάσουν την σπάνια πάντοτε και μοναδική ευκαιρία
της νέας μαλακίας με το νόημα λύτρωσης με σαρκική συνέχεια χαράς.
11
στο ξέσπασμα του φεγγαριού
όποιος αμνός γλιτώσει
θα είναι ο αμνός που αρνήθηκε
να βγάλει από τον τάφο του το λεξικό
και στο χαρούδι της ναν της το ξαναχώσει.
ας είναι και γυναίκα του.
ΚΟΣΜΟΛΟΓΙΚΟΝ
Η μέρα της λαμπρής δε μας εξηγεί
θέλουμε τα λεφτά της Άνοιξης
για να αγοράσουμε χαμογελαστές πουτάνες
να διαβάζουν εφημερίδα Καθημερινή
να μας ζητήσουν να τους ψωνίσουμε την τσάντα
για να τις χοροπηδάμε πιο ευδιάθετα.
το γύρω θέαμα δεν ενδιαφέρει.
τίποτα δεν λέει τίποτα.
είμαι από τα μόρια
και είμαι βέλος των απεριορίστων κλάδων
των νερών
δεν ξέρω τι παραλείπεται στις κούτες
αν είδα εκτυπωτές
κι αν είδα γαμήσιμο αίμα να χύνεται στις ασυρματωμένες μάχες
κλειδιά αν είδα στο δειλινό να κλείνουν ορθολογικές φυλακές
ή δωμάτιο βασανισμού ξεπατωμένης κόρης ή κυράς
ή αν είδα τηλεοπτική ευτέλεια
δεν έχει σημασία χουλαχουπ
σημασιοδοτήσεις εάν ακρόασα σημειολογίες
δεν είναι τίποτα της ζωής το θέαμα
δεν επηρεάζει
καταρρίπτεται.
Κάποτε ζήσαμε.
Δεν είναι κάτι άλλο.
Δεν πρόκειται.
ΙΣΕΝΣΙΑΛ
Λέει σενγκιουλάριτι
γιατί αν πει και τζάουλ
μα γιατί οι αττικοί σέρνουν τα εγγλέζικα
λέει σενγκιουλάριτι
γιατί υπάρχει κάτι
υπάρχει μιαν ομίχλη
κι όταν είναι ομίχλη ολυμπιακής
το αεροπλάνο νήσος Μήλος θα καταπέσει
αλλά θα πέσει και το ελικόπτερο
αρχιλοχίας διασωθείσα θα σκοτωθεί σε αυτοκινητικό
δε θα ξεφύγει
εκτός αν επιλέξει το λεσβιακό
τουτέστι να γαμήσει μία προς μία
τις κόρες της Μαρώς Σεφέρη
λέει σενγκιουλάριτι
γιατί εκεί υπάρχει κάτι
υπάρχει απουσία της μητέρας
πήγε με τον ποιητή της
συμβουλεί Πηνελόπης Δέλτα
στο πεδίο της πτώσης
πήγε για να γαμιέται
κρυμμένη στην ομίχλη
όταν βγει από το νοσοκομείο
θα είναι τα κορίτσια παρατημένα
ολομόναχα
η αυτοκινητική αρχιλογίας θα τα κατεργαστεί.
CODON
Αν μπορούσε κάποιος να έχει ένα λογαριασμό στο facebook
να τον συνδέουν οι λεγόμενες κοπέλες με το ράσο τους
και να διαβάζουν αποκλειστικώς τα ποιήματα
πόσο πολύ θα καύλωναν.
Διότι θα απορούσαν:
πώς πρέπει να γαμηθεί αυτή
τι να της βάλουμε
πώς να της το βάλουμε
ποιο χύσι πάει καλύτερα εδώ
ποιο χύσι πάει καλύτερα εκεί
τι μανία με τα χύσια
που έχεις
ρε αγάπη μου.
Θα απορούσαν να γράψουν τι
τα τρία ερωτηματικά τους:
ότι απομάκρυνση ημ(ωt)
ότι ταχύτητα ημ(ωt + π/2)
ότι επιτάχυνση ημ(ωt + π).
Διότι καλά είναι τα παραμύθια και τα ψέματα παρηγορούν
κουνούπια μολυσμένα της απαρηγόρητης ζωής
που δεν υπάρχει αλλά οι λεγόμενες κοπέλες
καυλώνουν και γαμιούνται σ’ υλική πραγματικότητα
σ’ ύλης καυλερά νουκλεοτίδια (θα έλεγα).
Δεν είναι πυργοδεσποινονταλαροειδή
δεν είναι μολυσμένες οι λεγόμενες κοπέλες
δεν είναι σύστημα υγείας να μας το πουλήσει το ΠΑΣΟΚ
δεν είμαστε ηλίθιοι να μας πουλήσει σαν ρουσφέτι
τα δικαιώματα μας ο Στέφανος Μάνος.
Το πέτρινο θέατρο που παίζει η καρδιά σου
στο λέω
θα 'χει τελικό σύνδεσμο τραγικό.
ΤΡΟΧΙΑΚΟ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ
1
Ο συγγραφέας Ιωάννης Παπαζήσης
μελετεί την Αποκάλυψη
πολλή ερμηνεία
μελετεί τον Ελληνισμό
άλλη πολλή ερμηνεία εκεί.
Όταν κάνουμε την Χούντα
σαν κονταδελφή που είναι
ο συγγραφέας Ιωάννης Παπαζήσης
θα ξελιγώνεται για τον αμερικάνο πεζοναύτη
θα ξεχάσει την γυναίκα τα παιδιά του
θα ρίξει μαύρη πέτρα πίσω του
γιατί θα γίνει κοντοπούτανος.
Όλοι οι εθνικοσοσιαλιστές κρατούν
το συνετό τους πρόγραμμα.
2
Η απόλυτη μικροαστή κουφάλα
λέει τον δεκάρικο της σιχαμάρας της.
Σε άλλες περιπτώσεις
τον δωσίλογο δημοσιογράφο, που χλεύαζε, τον γλείφει.
Διότι πρέπει να κατανοηθεί το μούρο του Σεφέρη.
Πού πάμε χωρίς Ποίηση;
Ποίηση σημαίνει ότι θα υποστούμε την γραφειοκρατία
σε όλες τις ανατολές πρωινού ήλιου
με κάθε τρόπο να μας περάσουν από φάλαγγα.
Είναι βλαχοπρωθυπουργοί.
Ανακάλυψαν στα 1995 την ανωτερότητα της ζωής
που καταγγέλει το κίβδηλο και το λεγόμενο πουλάει.
Έζησαν για λίγο στην Ευρώπη.
~
5' - ATG - CCT - TTA - AAA - CGA - 3'
1
σαν ξαφνικό φωτιστικό οινόπνευμα
το τράβηγμα της λάμψης εντός του σκοταδιού
η γαλάζια λάμψη του τραβήγματος του καλωδίου
φώτισε όλο το πλαστικό της μπρίζας
από πίσω από μπροστά
σαν λάμψη καιόμενου οινοπνεύματος στον ουρανό.
2
ινστιτούτο της σαρδέλας με τρεχαντήρι και κολάρο
προσδιορίζει τους γονότυπους του δημοτικού ποιήματος
προσγειώνει το κρουασάν για να το ψήσει κάπως
στην δεκαοχτάευρη μικρή μικρή ψηστιέρα.
λευκή και κόκκινη ωραία μικρή τοστιέρα πεινασμένη
από τις συγκαλύψεις εγκαυμάτων λευκού καρχαρία
από τα κόκκινα δαπανηρά νερά του Aegean.
3
καθώς κατεβαίνει ένα σώβρακο
μας βλέπει ο καθρέφτης
βλέπουμε ένα πύον
υποπτευόμαστε από σωματική πείρα λέμε
θα φουσκώσει και θα σηματοδοτήσει πόνο.
ήταν όμως χειρότερο.
στην επαφή με το ύφασμα πονούσε
στο καθισιό πονούσε
μετά τον πόνο μάτωσε
μετά το μάτωμα το ύφασμα
κολλούσε.
αίμα και πύον στη μπλούζα
αίμα και πύον στο σώβρακο
πόνος στη μετακίνηση
χαμός χαμός συστήθηκε στην αισιοδοξία:
είμαι η Ορθοκανονική Αράχνη.
4
υπάρχει ένας αγριεμένος ωκεανός
στο γαλάζιο φωτιστικό οινόπνευμα
(που είναι βέβαια αζεοτροπικό μίγμα
και δεν διαχωρίζεται).
ένας αγριεμένος ωκεανός παντού
σε όλο τον όγκο του και σε όλες
τις στρώσεις των στρωμάτων του.
ανεβαίνουν από σκληρούς ανελκυστήρες
τα πιο γαλάζια καλαμάρια.
βγάζουν σοκολάτες με σταφίδα
από τα μηχανήματα θλίβονται
οικτίρουν το χάλι της πατρίδας τους.
ΜΕΓΑΛΟ ΠΛΟΙΟ
Μαζεύτηκαν τα νταλαροειδή
η σύναξις
και θάβουν τον Μουντάκη
καιρούς πριν τα ριάλιτι.
Στη σύναξη των νταλαροειδών
νταλαροειδή σαν κομματόσκυλα
καιρούς πριν την τεχνοτροπία
του ημερήσιου παρουσιαστή γονέων μεταναστών
μαζεύτηκαν στη σύναξη τα νταλαροειδή
θάβουνε τον Μουντάκη.
Απολύεται ένα νταλαροειδές
μένει στο Brexit ο ουράνιος μισθός
πλουτίζει το νταλαροφυλακείο
της ζωής.
Μιας ζωής νταλαροφυλακείο.
Πλοία και ασυρματισταί.
Οι κίτρινες ψυχές των νταλαροειδών
τα κίτρινα εσώρουχα γονέων μεταναστών
ο Μουντάκης ζωτικός
εραστής του πέους του
από τη ζωτική του κάσα
όταν θέλει να κατουρήσει
φώτα και φώτα του Τιτανικού.
CALL OF DUTY FREE
Μαύρη συννεφιά βροχόμπαλα προμηνύει
τα οποία μποτάκια μου.
Όταν φορέσω τα μελανά μποτάκια μου
με τις ένοχες κάλτσες μου
θα 'μαι στο χρέος μου πλημμυρίδα ακριβώς απέναντι
σε ένα σωρό κλαδιά του πεύκου
ανύποπτα ελληνοπληθυντικά
ψαλίδια σαύρες
κ' εποχές τριανταφυλλιάς τσιχλόφουσκας.
Όλο το πράγμα της αθέατης ζωής θα δένω
δήθεν με τυχαία τηλεθέαση με άλλα πράγματα
που τα έχουν σοβαρά οι καβαφικοί δωσίλογοι
πραγματοποιούν τα κωμικά σύδεντρα με την ξυλόσκονη
εντατίζουν τις ποιήσεις τον μακρινό Σεφέρη
τους γλάρους τους αφρούς τα αμάσητα ψέματα
όπως δεν μαρσάρεται η τριανταφυλλιά τσιχλόφουσκα.
Λεπτό γιαούρτι με γεύση φράουλας
που συνοδεύει διάβασμα με θραύσματα των φρούτων
είναι ο κομματάρχης θάνατος.
Κάτω, στα σκότη, κι από πέρα, από τις χρωματιστές πετσέτες
γαλάζια σεντόνια καλύπτουν την ηλιακή ευρύτητα
την βροχερή διαφάνεια της τριανταφυλλιάς
μπερδεύεται ο άνθρωπος
παραληρεί την τύρβη του αγκαθιού
σε πιάνω σήμα της ζωής, φωνάζει.
Θέλω να μάθω να ζωολογώ τα ψεύδη.
Θέλω να σταθώ στην γελοία υπόθεση
να της φυσήξω την καρκινογόνα κίνηση Μπράουν
να την υψώσω ψηλά και να την απολαύσω.
Σκεφτόμουνα να χύσω ίσως στο διάστημα
όλα τα χρωματιστά μελάνια μου
μα να αποχωρίσω γρήγορα από το πεδίο
της αιματοσταλαχτικής ποιήσεως
που θέλει το ψέμα και το λέει
για να μην φυτρώσει κανένα αγκάθι από
την τριανταφυλλιά τσιχλόφουσκα που θα έτρωγα
αν δεν έτριζε η τρομερή ψυγειοκαταψυκτική εγκατάμιξη.
Δημοσίευση σχολίου