Με απόφαση ασφαλιστικών μέτρων διατάχθηκε η απόσυρση του βιβλίου "Ζιγκ-ζαγκ στις νεραντζιές" της Έρσης Σωτηροπούλου, το οποίο είχε τιμηθεί με κρατικό βραβείο μυθιστορήματος. Το εν λόγω έργο αποσύρεται κατόπιν αγωγής και αίτησης ασφαλιστικών μέτρων του Κ.Πλεύρη, ως πορνογράφημα.
Σύμφωνα με αποσπάσματα της 6σέλιδης απόφασης που κυκλοφόρησαν στον τύπο, ο δικαστής κ. Δ.Γαβαλάς αναφέρει στην αιτιολόγηση της απόσυρσης:
"«Η παιδική λογοτεχνία αναφέρεται σε αγνές παιδικές ψυχές, που ο θεάνθρωπος Χριστός τις ανέδειξε σε πρότυπο για τους ενήλικες με τη θεϊκή ρήση του “εάν δεν γίνετε σαν τα παιδιά βασιλεία Θεού δεν θα κληρονομήσετε”. Στις σχολικές βιβλιοθήκες δεν πρέπει να υπάρχουν απλώς λογοτεχνικά βιβλία αλλά παιδαγωγικά βιβλία, που να συντελούν στην ηθική και πνευματική αγωγή των παιδιών»
Περισσότερα αποσπάσματα και κριτική της απόφασης, φιλοξενούνται στην Ελευθεροτυπία.
Σύμφωνα με διαδικτυακό δημοσίευμα [από την ιστοσελίδα αγκών], οι άσεμνοι όροι που περιλαμβάνονται στο βιβλίο που αγοράστηκε από το υπουργείο Παιδείας είναι:
- γαμώ, μαλάκα, χέσε μας κλπ
- ενώ στην σελ. 18 μαθαίνουμε ότι "ο πυρετός φτιάχνει την καλύτερη μαστούρα", ότι "το πιο άγριο σέξ γίνεται μέσα στο χειρουργείο" και ότι ο ήρωας του βιβλίου "μια φορά μέσα στην εντατική είχε δει ένα δικέφαλο πέος"!
Ο δικαστής ενδεχομένως να μην έχει υπόψη του την ΕΣΔΑ, αλλά του φτάνει και του περισσεύει το άρθρο 16§2 του Σύντάγματος, για το οποίο η Αριστερά έδωσε τόσο μεγάλη μάχη να μην τροποποιηθεί και να ορίζει ες αεί:
"Η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερος και υπεύθυνους πολίτες. "
Συγχαρητήρια, "σύντροφοι".
17 σχόλια:
Δεν είμαι βέβαιος αν υπήρχε πρόθεση αναθεώρησης του 16§2Σ, αλλά αυτό δεν έχει και τόση σημασία.
Πιστεύω πως η περίπτωση αυτή αναδεικνύει για μια ακόμη φορά την ανευθυνότητα που έχουμε επιλέξει ως κοινωνία στο θέμα της ανατροφής και καλλιέργειας των παιδιών.
Δεκάδες χιλιάδες γονείς στην Ελλάδα μεταθέτουν την παιδαγωγική τους ευθύνη σε γραφειοκράτες και δασκάλους ενός, κατά τεκμήριο, θεοκρατικού υπουργείου.
Πόσοι γονείς ασχολούνται με τις συλλογές των σχολικών βιβλιοθηκών; Πόσοι γονείς συστηματικά παρακολουθούν τί διαβάζουν τα παιδιά τους και να ενθαρρύνουν να αναπτύξουν τα αναγνωστικά ενδιαφέροντά τους;
Από τη στιγμή λοιπόν που οι ευθύνες των γονιών έχουν μετατεθεί σε δημόσιες υπηρεσίες, δεν καταλαβαίνω γιατί ξαφνιαζόμαστε όταν επεμβαίνει ένας δικαστής. Του δημοσίου είναι κι αυτός.
Το πρόβλημα είναι αλλού και πιο ουσιαστικό: ποιά είναι σήμερα η ευθύνη των γονιών στην Ελλάδα και πώς συμμετέχουν στην ανατροφή των παιδιών τους; Προκειμένου όμως να μην ασχοληθούμε, ως κοινωνία, με τέτοιες καυτές πατάτες, προτιμούμε να τα βάζουμε με δικαστές και άλλου δημοσίους υπαλλήλους. Στους οποίους έχουμε ήδη εναποθέσει την διαπαιδαγώγηση της επόμενης γενιάς.
ΡΕ E-LAWYER ΔΕΝ ΕΧΕΙΣ ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ
ΚΑΙ ΜΑΣ ΠΡΙΖΕΙΣ ΜΕ ΤΑ ΝΟΜΙΚΑ ΣΟΥ ΦΤΙΑ ΞΕ ΕΝΑ ΜΠΛΟΓΚ ΚΑΙ ΓΡΑΨΕ.
Μήνες είχα να γελάσω τόσο. Φοβερό παραλήρημα! Θέλουμε όλο το κείμενο της απόφασης ΤΩΡΑ
εξωφρενικό, εξοργιστικό, απερίγραπτο.
Από αυτούς τους δικαστές θα ζητήσουμε τα δικαιώματά μας;
OMG
@λ:ηρ
To άρθρο 16 είναι για τα σκουπίδια, συνολικά. Πάντως εδώ δεν υπάρχει ένα θεοκρατικό υπουργείο, αλλά αντιθέτως ένα υπουργείο που αγόρασε το βιβλίο για τα σχολεία.
Η αγωγή του Πλεύρη είναι βέβαιο ότι θα απορριφθεί πάντως, λόγω ελλείψεως νομίμου συμφέροντος (εκτός αν ασκεί τη γονική μέριμνα σε παιδί που πηγαίνει σχολείο).
@ανώνυμος
Έχεις δίκιο, κρίμα να σας πρήζω με θέματα λογοκρισίας - σκέφτομαι να το κλείσω και να ανοίξω ένα με μαγειρική.
@aνώνυμος 2
Το περίεργο είναι πόσο έχει αργήσει αυτή η υπόθεση να γίνει γνωστή και πόσο λίγο ασχολούνται τα μ.μ.ε. μέχρι στιγμής.
@gay super hero
Είναι γνωστή η μελαγχολική σου προσέγγιση για το θέμα της δικαιοσύνης, αλλά θα μου επιτρέψεις να είμαι πιο αισιόδοξος για την περίπτωση που θα κριθούν ζητήματα αθέμιτων διακρίσεων. Βεβαίως τόσο εκεί όσο και εδώ είναι προ πάντων ζήτημα ανθρώπινου δικαιώματος (ελευθερίας της έκφρασης και πρόσβασης στη γνώση).
Από την άλλη πλευρά είναι γνωστό πόσο χαμηλό είναι το επίπεδο των αποφάσεων ασφαλιστικών μέτρων, λόγω της ταχύτητας και της προχειρότητας της διαδικασίας. Θυμάμαι όμως την αντίστοιχη απόφαση του μονομελούς πρωτοδικείου στην υπόθεση του Μ εις την Νι του Ανδρουλάκη, περίπου δέκα χρόνια πριν και σκέφτομαι πόσες δεκαετίες πίσω μας πάνε οι συγκεκριμένοι κύριοι.
Παρακαλώ πολύ μην χρησιμοποιείτε στα σχόλια σας χαρακτηρισμούς οι οποίοι θα μπορούσαν να δώσουν αφορμές για κυνήγι μαγισσών.
ρε παιδιά τι λέτε?
Όλη η απάντηση από Πλεύρη στο βίντεο:
http://youtube.com/watch?v=7vOJ1Qu-SXY
Χωρίς να μιλάμε ακατάπαυστα για λογοκρισίες, αναχρονιστικές πολιτικές και μπλα μπλα μπλα.
"Άλλοι κανόνες της λογοτεχνίας (σίγουρα) άλλοι οι κανόνες της τηλεόρασης ... αλλά κυρίως άλλοι οι κανόνες στο σχολείο"
Οι ίδιοι που μιλούσαν με πομπώδη λόγια για την αναγκαιότητα τέτοιων βιβλίων στις σχολικές βιβλιοθήκες ... ΔΕΝ ΘΕΛΑΝ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΤΟΥΝ ΑΠΟΣΜΑΤΑ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ!!!
Καλά, e-lawyer μου,έμεινα άφωνη όταν διάβασα την απόφαση. Ο αξιότιμος κ. Δικαστής αντί να ασχοληθεί με τα αναγκαία στοιχεία της απόφασης (δηλ. το έννομο συμφέρον του αιτούντος, την επείγουσα περίπτωση, να αναφέρει τελοσπάντων ποιά είναι αυτά τα πορνογραφικά και χυδαία κείμενα που βρίθουν από βωμολοχίες και αισχρές εκφράσεις από τα οποία κινδυνεύουν τα παιδιά μας (αλήθεια κινδυνεύει και ο βουλευτής γιος του κ. Πλεύρη;;), αναλίσκεται σε ένα εθνικοπατριωτικό και όχι μόνο κήρυγμα άνευ προηγουμένου (αυτό το προ 40 ετών με το εφάπαξ αγόραζες σπίτι τι σχέση έχει άραγε με την υπόθεση;).
Αυτό δε που κυριολεκτικά με άφησε εμβρόντητη είναι η παράθεση της προσωπικής ιδεολογικοπολιτικής άποψης του δικαστή (ονομάζοντας τη μάλιστα "ταπεινή" άποψη) και τέλος η παράθεση του βιογραφικού του (εκπαιδευτικός λειτουργός, καθηγητής κοινωνιολογίας)!!!!
Α, και πρόσεξα ότι ο θρησκευόμενος πρώην εκπαιδευτικός, πρώην καθηγητής της κοινωνιολογίας και νυν Δικαστής έκανε σχεδόν πέντε μήνες να βγάλει μια απόφαση ασφαλιστικών μέτρων!!!
Με αγάπη
μια γυναίκα που κυρίως εργάζεται αλλά και ασχολήθηκε και με την ανατροφή των παιδιών της (αλήθεια τι θέση έχει σε μια δικαστική απόφαση η ανάλυση απόψεων όπως ...οι γυναίκες κάποτε ασχολούντο κυρίως με την ανατροφή των παιδιών τους!!). Έλα Χριστέ και Παναγία
Τα βιβλια μας μαραναν, ολα αυτα που βλεπουν απο πολυ μικρα τα παιδια στην τηλεοραση δεν τα απαγορευουν! Αφηνουν τους γονεις να κυνηγανε τα παιδια τους απο πισω για να τους παρουν το τηλεκοντρολ! Και ποια ελληνικη ηθικη οταν ολοι ξερουμε οτι ολοι καπου εκει καταληγουμε στα "ανηθικα"! Ειναι σαν να προσπαθουμε να κρυψουμε μια φυσικη ροη των πραγματων...
Σύμφωνα με την Πράξη του Συντονιστικού Συμβουλίου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου 46/20-12-06 από τις «διευθύνσεις (URLs) δικτυακών τόπων (web sites) οι οποίες αναγράφονται ή αναφέρονται» σε διδακτικό-εκπαιδευτικό υλικό που απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς «Αποκλείονται [όσες] παραπέμπουν σε ατομικές ιστοσελίδες (π.χ. www.isp.gr/~mypage.htm) ή blogs (ατομικά ημερολόγια ανθολόγια)».
Φυσικά στα νέα βιβλία του Γυμνασίου περιλαμβάνονται τέτοιες σελίδες - όπως και εμπορικές σελίδες… (μεταξύ αυτών και αρκετές αμφιλεγόμενες)
Είναι φανερό ότι τίποτα δεν μπορεί να θεωρηθεί κεκτημένο, αυτονόητο και άρα ασφαλές. Όλα μπορούν να αμφισβητηθούν με επιπόλαιο και βίαιο τρόπο για τις ανάγκες της συγκυρίας, χωρίς αναγωγή σε κάποιες σταθερές αρχές και σε κάποιους βασικούς κανόνες που είναι πλέον αδιαπραγμάτευτοι:
Το Διαδίκτυο και μέσα σε αυτό η bloggoσφαιρα είναι ένας δημόσιος χώρος ανοικτός σε όλους. Ένας χώρος ελεύθερης έκφρασης, ελεύθερης πρόσβασης, ελεύθερης επικοινωνίας. Ο καθένας μετέχει στο χώρο αυτό με τον τρόπο που θέλει και με το ύψος που θέλει, έχοντας όμως συνείδηση συμμετοχής σε μία δημόσια πράξη με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Η διαφορά ανάμεσα στο ανώνυμο και το ανεύθυνο είναι σαφής. Η διαφορά ανάμεσα στο αντισυμβατικό και το συκοφαντικό είναι επίσης σαφής. Για όλα αυτά υπάρχουν κλασικοί και επαρκείς νομικοί κανόνες που εφαρμόζονται τόσο στη συμβατική όσο και στην ψηφιακή δημόσια σφαίρα. Ο,τιδήποτε υπερβαίνει το όριο αυτό με στόχο τον έλεγχο της bloggoσφαιρας είναι ανεπίτρεπτο, αφελές και ανεφάρμοστο.Τάδε έφη γνωστός πολιτικός και συνταγματολόγος…
Η “Κοινωνία των (δε)κάτων” καταγγέλλει την παρέμβαση της δικαιοσύνης στην
απόσυρση από τις Σχολικές Βιβλιοθήκες του βραβευμένου με το Κρατικό
Βραβείο μυθιστορήματος της Έρσης Σωτηροπούλου «Ζιγκ-ζαγκ στις
νεραντζιές» ως ωμή παρέμβαση στο έργο της λογοτεχνίας και της
εκπαίδευσης και ως πράξη λογοκρισίας. Ζητά από το Υπουργείο Παιδείας να
χρησιμοποιήσει κάθε νόμιμο μέσο για την αναστολή της εφαρμογής της
απόφασης προκειμένου να διαφυλάξει την ελευθερία της έκφρασης και το
κύρος των Γραμμάτων και της Παιδείας. Με την πράξη αυτή η Δικαιοσύνη,
ποινικοποιώντας την τέχνη του λόγου, μας επιστρέφει στο μεσαίωνα.
Αθήνα, 17 Απριλίου 2008
Επισκεφθείτε τον παρακάτω σύνδεσμο για να υπογράψετε κι εσείς ή/και
προωθήστε αυτό το ψήφισμα με όποιον τρόπο εσείς θεωρείτε κατάλληλο.
http://www.gopetition.com/petitions/restore-freedom-of-artistic-creation-and-education-greece.html
Διαβάζει κανείς "η κοινωνία των δεκάτων" και νομίζει ότι πρόκειται για κάποια κοινωνική οργάνωση. Αν δεν κάνω λάθος, μια εμπορική επιχείρηση, δεν είναι;
Και επιτέλους δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να δίνουμε μάχες μόνον όταν θίγεται η ελευθερία της έκφρασης κάποιων επαγγελματικών ομάδων. Το ίδιο δικαίωμα στην ελεύθερη έκφραση έχουν όλοι. Ή κάνω λάθος;
Ύστερα, το θέμα που έχει προκύψει δεν αφορά στην ελευθερία της έκφρασης, όπως παραπλανητικά αναφέρεται στο κείμενο διαμαρτυρίας.
dapnipako,
αν κατάλαβα καλά, από τη μια υποστηρίζεις την ελεύθερη έκφραση κάποιων επαγγελματιών (των συγγραφέων) και από την άλλη ζητάς να ελέγχονται κάποιοι άλλοι (οι τηλεοπτικοί). Πόση συνέπεια έχει αυτό;
Όσο για τους γονείς που έχουν παραχωρήσει το ρόλο της νταντάς στην τηλεόραση, ας ξεκουνηθούν να πάρουν αυτοί το τηλεκοντρόλ από τα χέρια των πολύ μικρών παιδιών τους.
Αγαπητέ μου e-lawyer:
Στις 19.4.2008, άφησα τόσο σε αυτή σου την ανάρτηση, όσο και στην επόμενη σχετική με το ίδιο θέμα, το ακόλουθο σχόλιο:
"Ξεκίνησα να γράψω ένα σχόλιο (και) στη δική σου την ανάρτηση αυτή, όπως και σε άλλων που ασχολούνται με το ίδιο θέμα. Καθώς, όμως, διαπίστωσα πως το σχόλιό μου γινόταν ιδιαίτερα μακροσκελές και ουσιαστικά «αυτονομήθηκε», αποφάσισα, τελικά, να το αναρτήσω στο δικό μου ιστολόγιο, ως ιδιαίτερη ανάρτηση. Εν γνώσει, λοιπόν, του ότι δεν είναι και τόσο «κομψό» εκ μέρους μου να παραπέμπω σε δικές μου αναρτήσει, επίτρεψέ μου να το κάνω:
http://seagullstefanos.blogspot.com/2008/04/blog-post_19.html
Αν, παρ’ ελπίδα, κακίζεις και διαφωνείς με αυτή μου τη συμπεριφορά, ειλικρινά δεν θα είχα κανένα πρόβλημα να διαγράψεις το παρόν σχόλιό μου. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, σ’ ευχαριστώ που έγινε και η δική σου η ανάρτηση, αφορμή για να σκεφτώ, να προβληματιστώ και να καταλήξω(;) στο προαναφερθέν δικό μου κείμενο"
Από τότε επανήλθα στις αναρτήσεις σου αυτές για να δω εάν υπήρχε οποιοδήποτε σχόλιο - απάντηση επ' αυτού, αλλά διαπίστωσα ότι δεν είχες κάν εγκρίνει την ανάρτηση του σχολίου μου.
Επειδή κάτι τέτοιο θα μπορούσε να θεωρηθεί προληπτική λογοκρισία.
Επειδή εσύ ό ίδιος έχεις ταχθεί κατά της λογοκρισίας.
Επειδή, πολύ περισσότερο, εμπράκτως δεν μας έχεις δώσει, στο παρελθόν, ανάλογα δείγματα ή έστω και αφορμή να υποψιαστούμε κάτι τέτοιο.
Επειδή, συνεπώς, δεν μπορώ παρά να σκεφθώ, καλόπιστα, ότι από παραδρομή δεν αναρτήθηκε το σχόλιό μου.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
[που λέτε κι εσείς οι δικηγόροι...:-) ]
Θεωρώ ότι θα πρέπει να αναρτήσεις, έστω και τώρα, το σχόλιό μου, για να αποκατασταθεί η ιστορική τάξη και ΔΗΛΩΝΩ ότι ουδεμία απαίτηση έχω εναντίον σου για το γεγονός ότι, καθώς το θέμα έφυγε από την επικαιρότητα, προφανώς η ανάρτηση αυτή δεν θα έχει, πρακτικά, καμία αξία και σημασία... ;-)
Σε αντίθετη περίπτωση θα σημαίνει ότι προφανώς θα έχεις τους λόγους σου και θα σε παρακαλούσα να μου τους εξηγήσεις εκτός ιστολογίου, δηλαδή μέσω e-mail.
Με εκτίμηση
κ.λπ.
Zητώ συγγνώμη ήταν καθαρά τεχνικό το πρόβλημα. Από τότε που έβαλα moderation στα σχόλια μερικά πράγματα ξεφεύγουν.
Ok! Ήμουν σχεδόν σίγουρος ότι κάτι τέτοιο είχε φταίξει...
Καλό απόγευμα!
www.arelis.gr
περιεχει ερωτονομικον που διχασε κοινο και κριτικους στην ελλαδα,σοκαρωντας τους ελληνικους εκδοτικους οικους και τους ομοφοβικους
Δημοσίευση σχολίου