Σύμφωνα με δύο δημοσιεύματα, στο επιτελείο των στενών συνεργατών ενός υποψήφιου δημάρχου Αθηνών βρίσκεται και ο κ. Κωστής Παπαϊωάννου (βλ. ΤΟ ΒΗΜΑ εδώ και ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ εδώ). Ο κ. Παπαϊωάννου αναφέρεται ως πρόεδρος του ελληνικού τμήματος της Διεθνούς Αμνηστίας. Όμως ο κ. Παπαϊωάννου κατέχει και μια δημόσια θέση, η οποία αποσιωπάται από τα δημοσιεύματα: είναι ο πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (http://www.nchr.gr).
Η Επιτροπή αυτή αποτελεί συμβουλευτικό όργανο της Πολιτείας με γνωμοδοτικές αρμοδιότητες σε ζητήματα ανθρώπινων δικαιωμάτων και η βασική της θεσμική αποστολή είναι η εξέταση νομοθετικών μέτρων και ο προ-έλεγχος της συνταγματικότητας τους και της συμβατότητάς τους με το διεθνές δίκαιο των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Θεσπίστηκε με το Ν. 2667/1998 και βασίζεται στις Αρχές του Παρισιού. Σύμφωνα με τις Αρχές του Παρισιού, οι οποίες αποτελούν διακήρυξη του ΟΗΕ για το καθεστώς των Εθνικών Αρχών Δικαιωμάτων του Ανθρώπου [βλ. εδώ: Principles relating to the Status of National Institutions (The Paris Principles)], ένα θεμελιώδες χαρακτηριστικό της ΕΕΔΑ πρέπει να είναι η ανεξαρτησία της. Τον στοχο της ανεξαρτησίας υπογραμμίζει επίσης η Επιτροπή του ΟΗΕ για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα [βλ. εδώ: National institutions for the promotion and protection of human rights].
Σύμφωνα με τον Κανονισμό Λειτουργίας της ΕΕΔΑ, ο Πρόεδρος έχει ευρύτατες αρμοδιότητες εκπροσώπησης της Επιτροπής και αποτελεί ουσιαστικά το πρόσωπο που κομίζει τα μηνύματά της στην κοινωνία, καθώς και στους διεθνείς συνομιλητές του θεσμού (βλ. εδώ). Επομένως η ανεξάρτητη λειτουργία της ΕΕΔΑ κρίνεται στα μάτια της κοινής γνώμης από την συμπεριφορά του προέδρου της. Δεν πρόκειται δηλαδή για τον πρόεδρο της ΕΡΤ ή τον πρόεδρο της ΔΕΗ, ο οποίος θα μπορούσε να στηρίζει πολιτικά κάποιον υποψήφιο, χωρίς να τίθεται ζήτημα για την ορθή λειτουργία του οργανισμού του.
Η συμμετοχή όμως του κ. Παπαϊωάννου στον κύκλο έμπιστων συνεργατών ενός υποψήφιου Δημάρχου θίγει το ανεξάρτητο προφίλ που θα πρέπει να παρουσιάζει ως πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Διότι προϊσταται ενός οργανισμού που υπηρετεί το Κράτος Δικαίου, δηλαδή θα έπρεπε να βρίσκεται πέρα από τους πλειοψηφικούς συσχετισμούς που συνδέονται με τις εκλογικές διαδικασίες για αιρετές θέσεις. Δεν είναι θεσμικά συνεπές ο εν ενεργεία προϊστάμενος αυτής της ανεξάρτητης Επιτροπής να υποβαθμίζεται στα μάτια της κοινής γνώμης σε "έμπιστο συνεργάτη" ενός υποψήφιου δημάρχου. Ακόμη κι αν ο εν λόγω υποψήφιος δήμαρχος είναι ο πρώτος που "νομιμοποίησε" την ιδιότυπη αυτή μεταπήδηση: από μία θεσμική αποστολή με αξιώσεις ανεξαρτησίας (Συνήγορος του Πολίτη), στην διεκδίκηση ενός αιρετού αξιώματος με την υποστήριξη του κυβερνώντος κόμματος και άλλων πολιτικών φορέων της ήσσονος αριστεράς.
Το χειρότερο απ' όλα καταγράφεται στο δημοσίευμα της "Καθημερινής", στο οποίο στελέχη της Ανεξάρτητης Αρχής καταγράφονται ως η ... τέταρτη "πολιτική τάση" που υποστηρίζει τον εν λόγω υποψήφιο Δήμαρχο. Έτσι λοιπόν μια Ανεξάρτητη Αρχή υποβαθμίστηκε πια σε έναν άτυπο πολιτικό "χώρο", που διεκδικεί συμμετοχή στη νομή της εξουσίας, όπως παλαιότερα ο Στρατός ή η Αυλή. Η προοδευτική δημοκρατική παράταξη που υποστήριξε την ίδρυση και τη λειτουργία του Συνηγόρου του Πολίτη και της Εθνικής Επιτροπής των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου επιδιώκει τώρα να μετατρέψει σε ψήφους μια θεσμική κατάκτηση της σύγχρονης δημοκρατίας. Υποπίπτοντας σε αλλεπάλληλα θεσμικά ατοπήματα, τα οποία υποτίθεται ότι είναι πταίσματα προκειμένου να χτυπηθεί ο αντίπαλος υποψήφιος Δήμαρχος. Η πλήρης απαξίωση και εργαλειοποίηση των θεσμών. Οι οποίοι, όμως, εκδικούνται.
27 σχόλια:
Ο Κ.Π. ΔΕΝ ειναι προεδρος της ΔΑ Ελλαδας - μονο της ΕΕΔΑ στην οποια εκπροσωπει τη ΔΑ.
Το "ΒΗΜΑ" πάντως τον αναφέρει ως πρόεδρο ΔΑ.
Στο site της Διεθνούς Αμνηστίας δεν βλέπω να έχει στοιχεία για τη διοίκηση.
Καλημέρα σας.
θα ήθελα να ερωτήσω αν στην επικράτεια τς ΕΕ, για τις παραβιάσεις άρθρων του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ε.Ε είναι αρμόδιο δια της προδικαστικής οδού ή της προσφυγής το Δικαστήριο της Ε.Ε του Λουξεμβούργου ή είναι το Δικαστήριο του Στρασβούργου του Συμβουλιου της Ευρώπης διαμέσου της επικαλυπτόμενης με τον Χάρτη ΕΣΔΑ???
π.χ διακρίσεις γλωσσικές , θρησκευτικές , εθνοτικές...
ευχαριστώ εκ των προτέρων
συγχαρητήρια για τη δυνατότητα ανώνυμου σχολιασμού στο μπλόγκ σας..
απόδειξη σεβασμού και εμπιστοσυνης στην θεμιτή και δημοκρατική ανωνυμία...
και όχι στην υβριστική και συκοφαντική.
ρατσιστικού ή μη περιεχομενου...
Ο Χάρτης δεν αλλάζει τη δικαιοδοσία των δικαστηρίων που αναφέρετε. Είτε τεθεί η παραβίαση του ως προδικαστικό ερώτημα είτε όχι. Όπως και το υπόλοιπο ενωσιακό δίκαιο. Το Στρασβουργο δεν έχει άμεση σχέση και τον επικαλείται μόνο ερμηνευτικά επί των άρθρων της ΕΣΔΑ.
συγνώμη αλλά δεν κατάλαβα ποιό δικαστήριο είναι αρμόδιο για την παραβίαση του άρθρου 21 του Χάρτη της Ε.Ε , περί απαγόρευσης διακρίσεων?
Aρμόδιο είναι το Δικαστήριο της ΕΕ, τόσο σε τυχόν προδικαστικό ερώτημα όσον αφορα ενδεχόμενη παραβίαση του Χάρτη, όσο και σε τυχόν προσφυγή από Θεσμικό όργανο της ΕΕ κατά άλλου θεσμικού οργάνου της ΕΕ (λχ Κοινοβούλιο κατά Επιτροπής) ή πολίτη κατά θεσμικού οργάνου. Ο Χάρτης δεν μεταβάλλει δηλαδή την υφιστάμενη αρμοδιότητα του Δικαστηρίου της ΕΕ, απλώς εμπλουτίΖει το Ενωσιακό Δίκαιο με αναλυτικές διατάξεις για τα θεμελιώδη δικαιώματα. Όπως εφάρμοζε το ΔΕΕ μέχρι σήμερα το Ενωσιακό Δίκαιο έτσι τπ εφαρμόζει και ως προς το Χάρτη.
Συμφωνώ απόλυτα με τα σχόλια που έχεις κάνει για το θεσμικό ατόπημα του πρώην Συνηγόρου του Πολίτη και τελικά την απαξίωση του θεσμού των Ανεξαρτήτων Αρχών, από τον Πρόεδρο της πλέον "ενισχυμένης" Ανεξάρτητης Αρχής στην Ελλάδα (μαζί ίσως με το ΑΣΕΠ), τουλάχιστον από πλευράς στελεχιακού δυναμικού.
Νομίζω όμως ότι έχεις ήδη εκθέσει τις απόψεις σου με μια σειρά από άρθρα κατά του Καμίνη (ξαναλέω δικαίως) και η εμμονή σου να ασχολείσαι με αυτόν δείχνει ψήγματα εμπάθειας.
Ναι, έχει κάνει μεγάλο σφάλμα, αλλά εσύ πρέπει να προχωρήσεις και σε άλλα θέματα
Το ποστ δεν αφορά το Συνήγορο του Πολίτη αλλά την Εθνική Επιτροπή Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Και ναι, είμαι εμπαθής με την σωστή λειτουργία και τον σεβασμό στους θεσμούς, ιδίως σε περιόδους που δέχονται διαρκείς επιθέσεις και ουδείσ τολμά να το επισημάνει, λόγω πολιτικών προταημάτων. Στα νομικά έχουμε το καθήκον να δίνουμε προτεραιότητα στην επιστήμη κι όχι στις περιστασιακές σκοπιμότητες. Όσο σιωπαίνουν όλοι σχετικά με αυτό, τόσο θα συνεχίζω να το επισημαίνω.
η κριτική τόσο στον Καμίνη όσο και στον Παπαιωάννου είναι θεμιτή, αληθής και μη εμπαθής.
διότι ο συνήγορος έχει μετατραπεί σε χαιδευτικό παράρτημα της διοίκησης και όχι του πολίτη..
με την μεγάλη ατολμία εναντίον της διεφθαρμένης νομεκλατούρας...
αλλά και η εθνική επιτροπή ανθρωπίνων δικαιωμάτων καμία συμβολή δεν έχει συνεισφέρει στο νόμιμο δικαίωμα του ατομικού και συλλογικού εθνοτικού αυτοπροσδιορισμού των ελλήνων πολιτών-βλάχων,τούρκων,αρβανιτών/αλβανών, μακεδόνων..
ευχαριστώ για τις απαντήσεις.
απλώς νομίζω ότι για ένα πολίτη της ΕΕ, ίσως υπάρχει πρόβλημα δικαστικής αρμοδιότητας..
από την άλλη θα μπορεί να τεθεί προδικαστικό ερώτημα πρός το ΔΕΕ στο Λουξεμβούργο ενώπιον εθνικού δικαστηρίου, με υποχρεωτική μάλιστα μορφή σε επίπεδο ανώτατου δικαστηρίου.
με παράλληλα ανοικτή την δυνατότητα προσφυγής στο ακροατήριο του τεταρτοβάθμιου δικαστήριου του ΕΔΑΔ στο Στρασβούργο..
Ως προς την Εθνική Επιτροπή: σ' αυτήν εκπροσωπούνται κόμματα, ΑΕΙ, ΜΚΟ, η ΓΣΕΕ και κάμποσοι άλλοι φορείς χωρίς υποχρέωση ουδετερότητας, οπότε το ατόπημα δεν είναι τόσο αυτονόητο.
Ως προς το Συνήγορο: δεν αρκεί που μιά ή δυό εφημερίδες έγραψαν αορίστως ότι στελέχη του εμπλέκονται στα προεκλογικά, καθώς οι εφημερίδες μπορεί να πλανώνται, να συκοφαντούν, να πιθανολογούν ή να "ρίχνουν άδεια για να πιάσουν γεμάτα", οπότε εν τέλει σημασία έχει αν πράγματι υπάρχουν στοιχεία τέτοιας εμπλοκής.
Oι εκπρόσωποι των κομμάτων στην Επιτροπή εξαιρούνται από τον νομοθέτη εκ τη δυνατότητας να εκλεγούν Πρόεδροί της ακριβώς επειδή ο πρόεδρος καλείται να συνθέσει όλες τις εκπροσωπούμενες τάσεις, εγγυώμενος την επιβαλλόμενη από τις διεθνείς διακηρύξεια ανεξαρτησία του θεσμού. Επομένως το θεσμικό ατόπημα δεν είναι μεν αυτονόητο ίσως για την κοινή γνώμη, αλλά με όρους τήρησης ίσων αποστάσεων από τους πολιτικούς φορείς θεωρώ ότι στοιχειοθετείται ευχερώς.
Όσον αφορά τα στελέχη του Συνηγόρου του Πολίτη που έγιναν έμπιστοι σύμβουλοι, η είδηση μεταδίδεται από δύο εφημερίδες διαφορετικής ιδιοκτησίας και δεν έχει διαψευσθεί από τους ίδιους ή από την διοίκηση της ανεξάρτητης αρχής. Επομένως δεν βλέπω γιατί να μην το πιστέψουμε.
Από μη κατονομαζόμενα στελέχη είναι κομματάκι δύσκολο να διαψευσθεί, εκτός αν οφείλουν να το πράξουν άπαντες οι διακόσιοι τέσσερις, ατομικώς.
Πριν σπεύσετε να σχολιάσετε καλό θα ήταν να είχατε κάνει κλικ στα παραπάνω λινκς των δύο επίμαχων δημοσιευμάτων, όπου θα είχατε διαβάσει και τα κατονομαζόμενα στελέχη του Συνηγόρου.
Έχετε δίκιο, όμως και πάλι βλέπω μόνον έναν (στο "Βήμα"), ο οποίος δεν αρκεί για να γίνεται λόγος περί κοτζάμ "τέταρτης πολιτικής τάσης ... που διεκδικεί συμμετοχή στη νομή της εξουσίας".
Όχι αναφέρονται ονόματα πέραν του ενός που αν ψάξετε στην ιστοσελίδα του Συνηγόρου θα δείτε ότι πρόκειται για σημαντικά στελέχη χωρίς στις εφημερίδες να επισημαίνεται ότι έχουν κι αυτή την ιδιότητα. Περί τέταρτης τάσης κάνει λόγο η ´´Καθημερινή ´´ - δεν είναι δικός μου ο χαρακτηρισμός.
Υπάρχει ζήτημα λοιπόν, πέρα από κάθε αμφιβολία.
Σε συζητήσεις σας στο τουίτερ αναφέρονταν διάφορα χαριτωμένα και εντυπωσιακά, όπως ότι ο εν λόγω πρόεδρος διορίζεται από τον πρωθυπουργό(!!!), τον πληρώνουμε (!!!) και άλλα ωραία. Ευτυχώς το χαριτωμένον και εντυπωσιακόν πλην όμως αναληθές μπορεί οποιοσδήποτε να το διαπιστώσει με μια απλή διασταύρωση πληροφορίας περί του αιρετού και μη αμειβομένου της θέσης αυτής, όπως και όλου του προεδρείου αυτής της επιτροπής. Σε ό,τι αφορά την αντικειμενικότητα, φυσικά θα υπήρχε θέμα με κάποια δήλωση ή άλλη πράξη υποστήριξης υποψηφίου, δήλωση υποψηφιότητας κλπ. Η εικαζόμενη ιδιωτικής φύσης βοήθεια είναι ελάχιστα σοβαρό να θεωρείται υπονομευτική της αντικειμενικότητας. Εϊναι όμως διασκεδαστικό κι αυτό ως δείγμα και σύμπτωμα μιας προϊούσας μπατσίζουσας εμμονικής εντυπωσιοθηρικής θεσμολαγνείας που θάλλει στον λόγο σας. Εύγε λοιπόν!
Τα μέλη της ΕΕΔΑ διορίζονται με πράξη του Πρωθυπουργού, όπως αναφέρει ο νόμος. Ο πρόεδρος εκλέγεται με εσωτερική διαδικασία από τα μέλη της ΕΕΔΑ που έχουν το δικαίωμα εκλογής.
Για τον ´´ιδιωτικό ´´ χαρακτήρα της ιδιότητας του έμπιστου συμβούλου, εφόσον έχουμε δύο δημοσιεύματα πανελλήνιας κυκλοφορίας που το επιβεβαιώνουν χωρίς να έχουν διαψευσθεί, θα έλεγα ότι μπατσίζουσα θα ήταν μια προσπάθεια για να αποτραπεί η σχετική δημόσια συζήτηση.
Εάν υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων μεταξύ Δημοτικού Συμβούλου και Συνηγόρου του Πολίτη ή της Εθνικής Επιτροπής των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, τότε έχει ενδιαφέρον η εμπειρία στη πράξη ανεξαρτήτως θεωρίας ή ρητορικής. Εάν δεν υπάρχει αντίφαση συμφερόντων τότε πάλι έχει ενδιαφέρον στη πράξη η ανάμιξη των εμπειριών. Νομίζω δεν ωφελούν οι δογματικές μεμψιμοιρίες και οι προλήψεις.
Εκτός από τη σύγκρουση συμφερόντων που κρίνεται κατά περίπτωση και ανά υπόθεση υπάρχουν και τα γενικά θεσμικά χαρακτηριστικά που διέπουν συγκεκριμένα δημόσια όργανα. Όπως εν προμειμένω η υποχρέωση ανεξαρτησίας από κόμματα
Ο Δημοτικός Σύμβουλος όμως βούλεται κατά συνείδηση και όχι κατόπιν εντολών, γι' αυτό και ισχυρίζομαι ότι η υπόθεση είναι άκρως ενδιαφέρουσα στην Πράξη των τολμούντων. Εξάλλου η υποχρέωση ανεξαρτησίας από τα κόμματα αφορά και τα ίδια τα Δημοτικά συμβούλια.
Άρα δεν υπάρχει πρόβλημα ο πρόεδρος της ΕΕΔΑ να είναι ταυτόχρονα έμπιστος σύμβουλος σε υποψήφιο δήμαρχο. Οπότε γιατί όχι κι ο πρόεδρος της Δημοκρατίας να μην κληθεί να προσφέρει τις πολύτιμες γνώσεις του σε διάσκεψη δικαστών του Αρείου Πάγου σε υποθέσεις μείζονος σημασίας ή να αναθέσουμε τη διοίκηση μιας ανεξάρτητης αρχής σε έναν πρώην πρβθυπουργό.
Υπάρχει ένας κανόνας βέβαια στη δημοκρατία που λέγεται διάκριση των κρατικών λειτουργιών. Αν οι κρατικές λειτουργίες συγκεντρώνονται ελέω κομμάτων σε κοινά συμβούλια για τη νομή της εξουσίας, τότε πάμε σε άλλο πολιτειακό σύστημα. Κι αυτό δεν αποτελει ´´θεωρία ´´ αλλά πράξι-κόπημα.
Αφενός τόσο η ΕΕΔΑ όσο κι' η ΔΑ ανήκουν στη πολιτική κατηγορία τών ΜΚΟ ενώ ο Δήμος στην εκτελεστική εξουσία, οπότε δε θίγεται άμεσα η διάκριση εξουσιών σύμφωνα με το "Πνεύμα των Νόμων"[;] τού Μοντεσκιέ.
Ομως νομίζω ότι κάπου έχεις δίκαιο, εκεί όπου υπάρχει η διάκριση, στη πραγματικότητα εμφανίζεται ως διαδεδομένη σύγχυση, 'Αντιπροσώπευσης' τών κάθε είδους αιρετών και 'Εκροσώπησης' καθαυτό των θεσμικών συμφερόντων.
Μπατζ.Γ
Η Εθνική Επιτροπή Δικαιωμάτων του Ανθρώπου δεν είναι ΜΚΟ αλλά δημόσιο όργανο που υπάγεται στον Πρωθυπουργό.
Ο Δήμος Αθηνών αποτελεί πρωτοβάθμιο φορέα της τοπικής αυτοδιοίκησης που εκ του Συντάγματος πρέπει να τηρεί την ανεξαρτησία της από την κεντρική Διοίκηση.
Η σύμφυρση των δύο αυτών διοικητικών δομών μόνο στρέβλωση μπορεί να αποτελεί.
e-Lawyer
6:48 μμ
"... ή να αναθέσουμε τη διοίκηση μιας ανεξάρτητης αρχής σε έναν πρώην πρωθυπουργό"
-Σωστά όλα τα άλλα παραδείγματα αποτρόπαιης σύγχυσης εξουσιών, όμως με τον ΠΡΩΗΝ πρωθυπουργό υπερβάλλετε. Ίσα-ίσα που ένας πρώην (=ουδεμία προσδοκία σταδιοδρομίας, ουδεμία ανάγκη εξαργύρωσης) πρωθυπουργός (=αυξημένο προσωπικό κύρος, ληγμένες κομματικές δεσμεύσεις) - όχι φυσικά όποιος κι όποιος!- πολύ καλός θα μας έπεφτε για ανεξάρτητη αρχή.
Σαν να λέτε ότι ο Καραμανλήσβθα ήταν ο ιδανικός δικαστής για τπ Βατοπέδι, ο Σημίτης για την υπόθεση των στατιστικών στοιχείων κι ο Μητσοτάκης για τη Siemens. Όχι δεν είναι αμερόληπτοι επειδή είναι πρώην. Το βλέπετε καθημερινά.
Δημοσίευση σχολίου