Δευτέρα, Φεβρουαρίου 16, 2009

Oύτε με διάταξη εισαγγελέα επιτρέπεται αναπαραγωγή ονομάτων φερομένων δραστών σε ΜΜΕ


Η νέα "μόδα" αντεγκληματικής πολιτικής: ανακοίνωση ονομάτων προσώπων που έχουν συλληφθεί ή που φέρονται να έχουν τελέσει κάποιο αδίκημα. Χωρίς ακόμη να έχουν δικαστεί, χωρίς να υπάρχει κίνδυνος για τους άλλους αφού κρατούνται, ποιος ο λόγος της ανακοίνωσης των ονομάτων αν όχι η δημόσια διαπόμπευσή τους; Οπότε η Πολιτεία με την ιδιότυπη αυτή κύρωση αποφασίζει να "καταδικάσει", παραδίδοντας στην κοινή γνώμη,  όποιον πιθανολογούν οι διωκτικές αρχές ότι έχει τελέσει ένα αδίκημα. Σύγχυση ρόλων: οι διωκτικές αρχές, ακόμη και οι εισαγγελικές, δεν είναι Δικαστήρια. Αν ο φυσικός δικαστής δεν αποφανθεί σε αμετάκλητο βαθμό, κανένας συλληφθείς δεν είναι "δράστης", "δολοφόνος", "παιδεραστής". Εκτός αν αποφασίσουμε την κατάργηση της διάκρισης ανάμεσα σε αστυνομία και δικαιοσύνη. Aλλά αυτό απαγορεύεται από το άρθρο 8 του Συντάγματος: "κανείς δεν στερείται χωρίς τη θέλησή του τον δικαστή που του έχει ορίσει ο νόμος". Επίσης εμποδίζεται από το άρθρο 26 παρ. 3 του Συντάγματος: "η δικαστική λειτουργία ασκείται από τα δικαστήρια". Όχι από την εκτελεστική εξουσία. Όχι από τα μέσα ενημέρωσης. 

Αυτες οι πρωτότυπες πρακτικές της δημοσιοποίησης ονομάτων φερομένων ως δραστών έχουν ήδη στοιχίσει στον Έλληνα φορολογούμενο: 15.000 ευρώ αποζημίωση επιδίκασε το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών σε άτομο που επειδή συνελήφθη ανακοινώθηκε το όνομά του σε δελτίο τύπου της αστυνομίας!!!  Διαβάστε τη φοβερή απόφαση 2767/2007 του Διοικητικού Εφετείου. Κάποιος από τα άλλα ονόματα που αναφέρθηκαν στο εν λόγω δελτίο τύπου, αυτοκτόνησε. Οι συλληφθέντες αθωώθηκαν...

Το γεγονός όμως ότι οι εισαγγελείς κάνουν χρήση της διάταξης για δημοσιοποίηση των ονομάτων των συλληφθέντων,  δεν επιτρέπει σε Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης να αναδημοσιεύουν αυτά τα στοιχεία. Το λέει ο ίδιος ο νόμος στο άρθρο 2 Ν.2472/1997:

"[...] Ειδικά για τα σχετικά με ποινικές διώξεις ή καταδίκες δύναται να επιτραπεί η δημοσιοποίηση μόνον από την εισαγγελική αρχή για τα αδικήματα που αναφέρονται στο εδάφιο β' της παραγράφου 2 του άρθρου 3 με διάταξη του αρμόδιου Εισαγγελέα Πρωτοδικών ή του Εισαγγελέα Εφετών, εάν η υπόθεση εκκρεμεί στο Εφετείο. Η δημοσιοποίηση αυτή αποσκοπεί στην προστασία του κοινωνικού συνόλου, των ανηλίκων, των ευάλωτων ή ανίσχυρων πληθυσμιακών ομάδων και προς ευχερέστερη πραγμάτωση της αξίωσης της Πολιτείας για τον κολασμό των παραπάνω αδικημάτων."

"Μόνον" από την εισαγγελική αρχή επιτρέπεται λοιπόν η δημοσιοποίηση, σύμφωνα με αυτήν την, κατά τ' άλλα αντισυνταγματική, διάταξη.

Πολύ περισσότερο που σύμφωνα με την απόφαση C-73/07 της 16ης Δεκεμβρίου 2008, το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων έκρινε ότι ακόμα και δημοσιευμένα προσωπικά δεδομένα, όταν αναδημοσιεύονται υπάγονται στην προστασία του νομοθετικού πλαισίου. Διαφορετικά, το νομοθετικό πλαίσιο θα παρέμενε ανεφάρμοστο μετά την πρώτη δημοσίευση.

Δεν επιτρέπεται λοιπόν να αναμεταδίδονται στα μέσα ενημέρωσης τα ονοματεπώνυμα φερομένων ως δραστών που δημοσιοποιεί "μόνο" η εισαγγελική αρχή.

Υπενθυμίζεται ότι για κάθε εμπρόθετη παράβαση του Ν.2472/1997 η αποζημίωση ανέρχεται κατ΄ ελάχιστον στο ποσό των 5.869,41 ευρώ (άρθρο 23), ενώ μπορούν να επιβληθούν  διοικητικές (άρθρο 21) και ποινικές κυρώσεις (άρθρο 22).

Επειδή το πρόβλημα έχει λάβει καταιγιστικές διαστάσεις κι έχουν παρασυρθεί ακόμη και τα πλέον αξιοπρεπέστερα μέσα ενημέρωσης, σκόπιμο είναι να εκδοθεί μια σύντομη Οδηγία από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων προς την ορθή κατεύθυνση εφαρμογής του θεσμικού πλαισίου.




5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Διάσημοι επιχειρηματίες, που με αγκυλωτό σταυρό υπογράφουν, στους φορητούς υπολογιστές παρακολουθούν δημοσιευμένες φωτογραφίες όμορφων πλασμάτων -σε ιστολόγια ως κιθάρα.mnm, tvxs.uv, www4.κιτρινιάρικος-τύφος.κομ- και αποφασίζουν εκείνη τη στιγμή ακριβώς για το κατάλληλο ημερολόγιο, που πρέπει να δημοσιεύσει τη διαφήμιση τους. Είναι ο πιο άμεσος τρόπος για να βγάλει ο δημοσιογράφος ο ιεροεξεταστής, ο φιλόλογος, τα λεφτά του με τρόπο ψηφιακό.

Ναυτίλος είπε...

Επιτέλους! Χρόνια το υποστήριζα αυτό, αλλά φυσικά ως μή νομικός, στερούμουνα των γνώσεων για να το τεκμηριώνω. Αν που επιτρέπεις, θα χρησιμοποιώ εφεξής μερικά από τα όσα αναφέρεις εδώ πέρα για να στηρίζω αυτές μου τις απόψεις. Εξαιρετικό post, πραγματικά!

e-Lawyer είπε...

Βεβαίως και μπορείς να το χρησιμοποιήσεις όπως κι όποιος άλλος θέλεις.
Το έχω στείλει και ως επιστολή στον πρόεδρο της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων περιμένοντας την επίσημη αντίδρασή τους.

-=IMAGINOS=- είπε...

Σε κανένα κράτος του κόσμου πλην της Ελλάδος, όταν συλλαμβάνεται κάποιος δεν αναφέρεται ως "φερόμενος" ως δράστης. Αναφέρεται ως ύποπτος τουλάχιστον. Ούτε υπάρχει ένα κράτος στον κόσμο πλην της Ελλάδος, που να απαγορεύει στα ΜΜΕ να ανακοινώνουν το όνομα του συλληφθέντος, τη φωτογραφία του ή βίντεο με τη φάτσα του. Θα θυμάστε με την εξαφάνιση της μικρής Αγγλίδας στην Πορτογαλία ή Ισπανία αν θυμάμαι καλά, που είχαν συλλάβει έναν ύποπτο (που τελικά δεν είχε ουδεμία σχέση) αλλά σε όλες τις εφημερίδες του κόσμου καθώς και στα κανάλια η φάτσα του φιγουράριζε με χάρη καθώς και όλα τα στοιχεία του μέχρι και η προσωπική του ζωή είχε βγει στον αέρα....

Και σε άλλες χώρες υπάρχουν αρχές προστασίας προσωπικών δεδομένων αλλά μόνο στην Ελλάδα ρουφάνε μπάφον μέσα σε αυτές...

Υπάρχουν βίντεο που δείχνουν εγκληματικές ενέργειες που δεν επιδέχονται αμφισβήτηση στο ποιος τις συντελεί και τους δράστες αυτούς η γελοία αρχή προσωπικών δεδομένων τους προστατεύει ή καλύτερα, τους κουκουλώνει και υποχρεώνει στα κανάλια να παίζουν το βίντεο με μωσαϊκό στα πρόσωπα των δραστών. Επίσης υποχρεώνει να αναφέρονται σε «φερόμενους ως δράστες»…. Ακόμα και οι επ’ αυτοφώρω συλληφθέντες φερόμενοι ως δράστες αναφέρονται!!! Γελοιότητα χειρίστου επιπέδου με τις ευλογίες της Αρχής που χαρακτηρίζει αυτή η γελοιότητα πρώτα απ’ όλους την ίδια την Αρχή… Θα μου πείτε τώρα ότι μόνο με δίκη μπορεί να χαρακτηριστεί κάποιος ποινικά, ή θα μου αναφέρετε τεκμήρια αθωότητας κλπ κλπ.
Ξύλινη γλώσσα, χωρίς ουσία με λίγα λόγια. Στον επ’ αυτοφώρω συλληφθέντα και στον καταγραφέντα σε βίντεο, δεν υπάρχει κανένα τεκμήριο αθωότητας ούτε φέρεται ως δράστης. ΕΙΝΑΙ δράστης.

Καλό θα είναι λοιπόν να πάψει η Αρχή προστασίας προσωπικών δεδομένων να αρέσκεται στον μπάφον και να σοβαρευτεί κάποτε. Δεν πάμε καλά, το βλέπετε, το διαπιστώνετε, το αντικρίζετε αλλά για τους δικούς σας λόγους τους ιδεολογικοπολιτικούς (και αυτό είναι το τραγικό) ή για επαγγελματικούς (αυτό είναι το τραγικότερο), επιθυμείτε να κουκουλώνετε αυτά και αυτούς που όλοι εμείς οι νομοταγείς πολίτες θέλουμε να γνωρίζουμε. Και γι αυτό ακριβώς δεν πάμε καλά. Είναι η δική σας "συνδρομή" και επίδραση στο να είναι αυτή τη στιγμή η Ελλάδα, το γελοιωδέστατο κράτος του κόσμου που όλοι να το δείχνουν με το δάκτυλο.

Θέλετε δε θέλετε αγαπητέ μου, κάποια στιγμή θα γίνουμε σοβαρό κράτος.

Ελπίζω να αναρτηθεί το σχόλιο μου.

Σας ευχαριστώ πολύ για τη φιλοξενία.

e-Lawyer είπε...

Δυστυχώς σας διαψεύδουν τα νούμερα:

Στις 43 από τις 47 χώρες του Συμβουλίου της Ευρώπης έχει επικυρωθεί η Ευρωπαϊκή Σύνβαση για την Προστασία Προσωπικών Δεδομένων του 1981

http://conventions.coe.int/Treaty/Commun/ChercheSig.asp?NT=108&CM=1&DF=&CL=ENG

Η Σύμβαση, ερμηνευεται σύμφωνα με το Σύσταση (R 15) 1987 της Επιτροπής Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης, η ανακοίνωση προσωπικών δεδομένων από την αστυνομία επιτρέπεται περιοριστικά μόνο στις ακόλουθες περιπτώσεις:

5.3.i. Communication to private parties
The communication of data to private parties should only be permissible if, in a particular
case, there exists a clear legal obligation or authorisation, or with the authorisation of the
supervisory authority.
5.3.ii. Communication to private parties is exceptionally permissible if, in a particular
case:
a. the communication is undoubtedly in the interest of the data subject and
either the data subject has consented or circumstances are such as to allow
a clear presumption of such consent, or if
b. the communication is necessary so as to prevent a serious and imminent
danger.

Άρα, η ανακοίνωση επιτρέπεται μόνο εφόσον:
α. είναι προς όφελος του προσώπου ή
β. είναι απαραίτητη για να αποτραπεί σοβαρός και άμεσος κίνδυνος.

http://www.coe.int/t/e/legal_affairs/legal_co%2Doperation/data_protection/documents/international%20legal_instruments/1Rec(87)15_EN.pdf

Μελετήστε λίγο το θεσμικό πλαίσιο του Συμβουλίου της Ευρώπης και μετά εδώ είμαστε να συζητήσουμε τις όποιες απορίες μπορεί να έχετε.

http://www.coe.int/T/E/Legal_affairs/Legal_co-operation/Data_protection/

To νομοσχέδιο για την ισότητα στον γάμο

 Το νομοσχέδιο προβλέποντας στο άρθρο 3 ότι ο γάμος επιτρέπεται για άτομα διαφορετικού ή ίδιου φύλου, αυτοδικαίως επεκτείνει στα ζευγάρια το...