«∆εν έχει προχωρήσει ο συνήγορος του δηµότη. Οµως, το απόλυτο επαγγελµατικό ασυµβίβαστο που απαιτεί η θέση, η αυξηµένη πλειοψηφία και η µυστικότητα της ψήφου στο δηµοτικό συµβούλιο, που ορίζει ο νόµος, αποθαρρύνουν επαγγελµατίες να αναλάβουν το ρίσκο της υποψηφιότητας».
Η απάντηση εγείρει τις παρακάτω επισημάνσεις.
Πρώτ' απ' όλα, δεν υπάρχει κανένα "απόλυτο επαγγελματικό ασυμβίβαστο". Ο νόμος του "Καλλικράτη" είναι σαφέστατος: " Ως προς το αξίωμα του συμπαραστάτη του δημότη ισχύουν τα κωλύματα και τα ασυμβίβαστα που προβλέπονται στο άρθρο 14 του παρόντος." Στο άρθρο 14 προβλέπονται συγκεκριμένες ασυμβίβαστες δημόσιες θέσεις, όχι "απόλυτο επαγγελματικό ασυμβίβαστο". Υπάρχει εξάλλου η διευκρινιστική εγκύκλιος του υπουργείου, κατά την οποία ο συμπαραστάτης του δημότη μπορεί να είναι δικηγόρος, χωρίς να προβλέπεται φυσικά αναστολή των καθηκόντων του. Ήδη υπάρχουν συμπαραστάτες που είναι εν ενεργεία δικηγόροι, όπως ο κ. Μπουλούκος, στην περιφέρεια Πελοποννήσου.
Έπειτα, η αυξημένη πλειοψηφία και η μυστικότητα της ψήφου είναι σημαντικές διασφαλίσεις για την ευρύτερη αποδοχή του προσώπου. Και ο συνήγορος του πολίτη επιλέγεται, κατά το άρθρο 101Α του Συντάγματος, είτε με ομοφωνία είτε με πλειοψηφία 4/5 των μελών της διάσκεψης των προέδρων της βουλής. Οπότε οι συγκεκριμένες προϋποθέσεις θα πρέπει να θεωρούνται εγγύηση δημοκρατικής επιλογής κι όχι ανάχωμα. Άλλωστε με αντίστοιχες διαδικασίες εξελέγη και ο κ. Καμίνης στη θέση του συνηγόρου του πολίτη, αν και με σαφέστατα μικρότερο εκλεκτορικό σώμα.
Εξάλλου, οι πολλές υποψηφιότητες για τη θέση που υπήρξαν κατά τις σχετικές διαδικασίες στον δήμο Αθηναίων δεν φαίνεται ότι επιβεβαιώνουν την εκτίμηση περί "αποθάρρυνσης επαγγελματιών" να αναλάβουν την θέση. Η ομάδα εργασίας που συντονίζω έχει μια ολοκληρωμένη πρόταση για την λειτουργία του θεσμού, καταρτισμένη από επαγγελματίες νομικούς και είχε προκαλέσει και το ενδιαφέρον μεγάλης εταιρίας παραγωγής λογισμικού για την δωρεάν παραχώρηση σχετικής ψηφιακής υποδομής για την υλοποίηση. Και ήταν μια πρόταση, η οποία καλύφθηκε από μέσα ενημέρωσης (βλ. Athens Voice, Καθημερινή) . Εξάλλου, με δική μας παρέμβαση ο δήμος κάλεσε και τους υπόλοιπους υποψήφιους στις σχετικές συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου, γιατί διαφορετικά δεν θα είχαν καν δικαίωμα εισόδου στο χώρο, εάν δεν είχαν παρακαλέσει κάποιον δημοτικό σύμβουλο να τους καλέσει με πρόσκληση.
Αυτό που πρέπει να κάνει ο Δήμαρχος είναι:
α) να δημοσιεύσει και πάλι σχετική προκήρυξη, όπως προβλέπεται από την σχετική εγκύκλιο του υπουργείου και
β) να οριστεί μια διαπαραταξιακή επιτροπή μελών του δημοτικού συμβουλίου, η οποία θα εξετάσει τις υποψηφιότητες, ακόμα και με συνεντεύξεις, και θα προετοιμάσει εισηγήσεις για κάθε πρόσωπο, προς το δημοτικό συμβούλιο. Έτσι θα διασφαλιστεί και η δημοκρατική προσέγγιση, αλλά και η διαφανής τήρηση των συγκεκριμένων διατάξεων του "Καλλικράτη" που επιβάλλουν αυξημένη πλειοψηφία.
Εμείς ως ενεργοί πολίτες, προς τους οποίους απευθύνθηκε ρητώς προεκλογικά ο δήμαρχος, έχουμε δηλώσει το "παρών" για να συνδράμουμε την πόλη στο συγκεκριμένο θέμα. Δείχνουμε επίσης τον δρόμο που πρέπει να ακολουθηθεί, για να δοθεί η λύση. Ένας δρόμος διαφάνειας, που ήδη έχει ακολουθηθεί και από άλλους δήμους, αλλά και από τον δήμο Αθηναίων. Έχουμε ήδη κάνει αρκετά βήματα για την δημιουργία του θεσμού στο Δήμο Αθηναίων, τώρα πρέπει και ο ίδιος ο Δήμος να προχωρήσει.
3 σχόλια:
Βασικά και ο Καμίνης όπως και πολλοί ακόμα δήμοι, θέλουν ένα Συμπαραστάτη του χεριού τους, κι όχι μία ανεξάρτητη αρχή μέσα στα πόδια τους που κάποια στιγμή ίσως τους κρίνει αυστηρά. 4-5 Δήμαρχοι μου το είπαν έξω από τα δόντια.
Δεν συμφωνώ, καθώς αυτό θα προϋπέθετε εσφαλμένη ανάγνωση του νόμου. Ο Συμπαραστάτης ελέγχει τις δημοτικές υπηρεσίες κι επιχειρήσεις, όχι τον δήμαρχο ή το δημοτικό συμβούλιο. Με την έννοια που ο Συνήγορος δεν ελέγχει τους υπουργούς.
Συνήγορέ μου, ξέρεις καλύτερα από μένα, πιστεύω, ότι στο μικροπολιτικό παιχνίδι δεν έχει σημασία η ανάγνωση του νόμου, αλλά το πώς θα φανεί επικοινωνιακά ο "καλός" Δήμαρχος. Τουλάχιστον, από τη δική μου εμπειρία όλοι φοβούνται ακριβώς την εικόνα (όπως θα την εκμεταλλευτεί και θα τη χρησιμοποιήσει η αντιπολίτευση) ενός Δημάρχου που δε στηρίζει τους δημότες του κλπ κλπ. Ο φόβος είναι, όχι η πραγματικότητα.
Αντίθετα, τη λειτουργία του Συνηγόρου του Δημότη και της Επιχείρησης τόσες δεκαετίες την είχαν αναλάβει Γενικοί γραμματείς (διορισμένα από το Δήμαρχο πολιτικά πρόσωπα) ή οι Αντιδήμαρχοι Οικονομικών, άτομα άμεσα δεμένα στο άρμα της δημαρχιακής πολιτικής.
Καταλαβαίνω τι ελέγχει ο Συμπραστάτης, αλλά οι Δήμαρχοι θέλουν αφενός μεν δικό τους άτομο (νομίζουν ότι ο έλεγχος/παραταξιακή προέλευση καθορίζει τα πάντα) και αφετέρου φοβούνται τις εκθέσεις, επειδή συχνότατα οι ίδιοι οι πολιτικοί έχουν τεράστιες ευθύνες για τη δράση των υπηρεσιών. Σου το λέω εκ πείρας, αλλά εξαιρέσεις σίγουρα υπάρχουν και έχουμε δει ορισμένα φωτεινά παραδείγματα.
Δημοσίευση σχολίου